Snigla Snigla skrev:
Vi klippte in en del på vår tidigare thujahäck.. då den börjat bli väldigt bred.. mitt i är den ju "död" (alltså brun o skröplig.. för den får ju inget ljus direkt). Det var lite av en chansning.. men den var ful ett tag på sina håll.. men sen kom små nya skott o grenar och efter nått år var den grön igen

MEN.. det verkar skilja lite.. beroende på läget.. den andra sidan av häcken hade bruna fläckar redan från början och de hämtade sig liksom aldrig.. (samma sak på "motsatta" sidorna inne hos grannarna.. nån av oss hade alltid en "sämre sida")

Men när det står mellan att såga ner den helt och plantera ny häck.. så var det ju värt att prova iaf :) (för oss)
Ja det är ju en chansning . Peter
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Kan tänkte mig att det är rätt få som vill vänta flera år innan den blir grön igen.
 
P peter sterner skrev:
Nä bådas häck . Satte och betalade hälften var
Plantera aldrig häck i tomtgräns, blir bara problem
 
Mikael_L
En granne här kapade ner en drygt 2 meter tuja till ca 1 meters höjd och beskar den även relativt hårt på sidorna.
Den såg väldigt tråkig ut i ett par år, men nu såhär ca 4 senare så ser det bra ut.
Jag tror på att man tar ner den 1-2 dm mer än vad man vill att den ska ha för storlek sen, så det får bli ett "ytskikt" med späda grenar och blad, inga grova stammar där.

Så jag håller med vad de flesta säger, thujan klarar nog rätt hård beskärning ganska bra, men det tar några år innan det ser bra ut igen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
En granne här kapade ner en drygt 2 meter tuja till ca 1 meters höjd och beskar den även relativt hårt på sidorna.
Den såg väldigt tråkig ut i ett par år, men nu såhär ca 4 senare så ser det bra ut.
Jag tror på att man tar ner den 1-2 dm mer än vad man vill att den ska ha för storlek sen, så det får bli ett "ytskikt" med späda grenar och blad, inga grova stammar där.

Så jag håller med vad de flesta säger, thujan klarar nog rätt hård beskärning ganska bra, men det tar några år innan det ser bra ut igen.
Ok jag får se vad grannen säger. Mvh Peter
 
En Alternativ lösning är att ni tar ner den mycket fula överväxta häcken av thuja och planterar en ny med andra plantor (all thuja är bedrövligt ful). Så slipper ni dessutom 3-4 år med hålig och brun häck. Vem vet - grannen kanske betalar.
 
Vi är nog döda innan det har blivit häck av plantorna. Peter
 
Bjuder på en bild, med markerade grejer som kapades för sju år sen. Som sagt så fanns inget kvar på denna sida. Nu har det växt ut igen.
 
  • Närbild av en vintergröna där tre pilar pekar på områden där grenar har kapats och sedan vuxit ut igen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TheGrayLady och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.