Behöver lite hjälp gällande brandskydd och garage.
Har pratat med mitt försäkringsbolag och de önskar att jag bygger enligt EI60 och enligt dem ska det räcka att använda 2x13 mm gips, alternativt osb+gips, men lite osäker om detta stämmer, har även läst att man kan välja 15 mm brandskyddad gips, men uppfyller detta EI60?

vi önskar egentligen ha synligt bärlager som tak men enligt EI60 måste vi ha gipstak och för att slippa spacka och måla allt tänkte jag fråga om det finns snygga takplattor som uppfyller kraven istället?

vi kommer ha två bilar i garaget och även laddare för framtiden, jämte står det även en traktor, men inte några djur.
 
Finns Cementbaserade skivor, minerit, cemberit etc. För både tak o vägg. Fasade i kanter så bara måla. Kör detta i mitt garage.
 
Skall du bara ha det som ett garage så kan det knappast krävas el60.
Har dom missförstått att det skall vara en verkstad som skall göras heta arbeten i så kan jag köpa det.
 
H Håbbe01 skrev:
Finns Cementbaserade skivor, minerit, cemberit etc. För både tak o vägg. Fasade i kanter så bara måla. Kör detta i mitt garage.
Tack, ska kolla på dem!
Hade varit perfekt om man slapp spackla allt.
 
H Helmersson skrev:
Skall du bara ha det som ett garage så kan det knappast krävas el60.
Har dom missförstått att det skall vara en verkstad som skall göras heta arbeten i så kan jag köpa det.
Kan jag inte svara på, mannen jag pratade med vet förutsättningen, inte några djur och bara bilar som ska stå i garaget, men säger ändå att de vill att det ska klara ei60.

Så nu vill jag bara komma undan med lite mindre jobb, i detta fall spacklingen för blir en del på 80 kvm garage med gipstak
 
B bergquist skrev:
Kan jag inte svara på, mannen jag pratade med vet förutsättningen, inte några djur och bara bilar som ska stå i garaget, men säger ändå att de vill att det ska klara ei60.

Så nu vill jag bara komma undan med lite mindre jobb, i detta fall spacklingen för blir en del på 80 kvm garage med gipstak
Det är ju rätt mycket jobb. Jag hade bett att få nån hänvisning till försäkringsvillkoren. Det där kan han ju mycket väl ha missförstått.
 
  • Gilla
Helmersson
  • Laddar…
Ja, en del jobb är det och så klart en extra kostnad men måste ha plattor på väggen och det måste målas för annars blir det mörkt, kan jag då hitta alternativa plattor till gips så jag slipper spackla alla skarvar så spar jag mycket tid.
 
Återigen vad säger försäkringsvillkoren?

Du nämner extra arbete osv och vill undvika.

Så läs först försäkringsvillkoren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.