Hej,
Jag har tidigare bett om råd för denna frys. Det är för 3-4 år sen. En Husqvarna Safir plus.
Fick råd att koppla bort elen och låta frysen avfrostas. Det har funkat. Har upprepat det ett par gånger och det har funkat.
Nu börjar problemen på nytt och temperaturen stiger till ca -10 gr. Slår på snabbfrysning upp till -18 gr.
Men när man öppnar frysen för att leta och ta ut mat går temperaturen upp igen och jag är tvungen och använda mig av snabbfrysningsknappen.
Det känns omständligt och hålla på med detta.
Min fråga är: är det köldmediapåfyllning som behövs. Kan man göra det själv?
Eller är det något annat som spökar?
Eller är det bara att avfrosta på nytt och hålla på så här tills man byter
Fläkten verkar fungera som den ska.
Fått tidigare råd av Electroluxaren och många andra här som jag tackar väldigt mycket .

Tacksam för ytterligare råd och förslag på åtgärd.
 
  • En Husqvarna Safir Plus frys med öppen Action Freeze-varning och en visad temperatur på A grader Celsius, med magnet och lappar på dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Specifikationsetikett på en Husqvarna Safir plus frys med modell, produkt- och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
dessa gamla nofrost har bästa kvaliteten
avfrostningsvärmare kan gå
och transformatorn till den interna fläkten
sällan köldmedelsläckor vilka du inte kan åtgärda utan specialutrustning
din symptom tyder på kapacitetsbrist
vilket kan bero på att den är igenisad (om avfrostning hjälper)
fläktfel om den inte hörs vilket är jättesvårt att avgöra på denna modellen av fläkt
eller gasbrist/läcka.
med tanke på ålder kan även kompressorn vara sliten men i detta fallet mer tveksamt.

Hur kall blir den om du använder actionfreeze i 48h?
 
Tack för återkopplingen och dina kloka svar.
Kör jag actionfreeze går den så småningom till normalt inställda - 18 grader.
Den håller sig där så länge man inte öppnar och ha det öppet länge. Öppnar man för att ut enstaka saker och stänger direkt håller den sig på rätt temperatur. Ibland går den någon grad upp och går ner sedan och allt är frid och fröjd.
Öppnar man för att hämta saker länge eller flera ggr efter varandra då går temperaturen upp och då tar vi actionfreeze. Men det brukar ta lång tid innan han är på rätt temp igen. Men absolut inom 48 timmar som det ha sett ut. Det har känts längre än så men tror inte att så är fallet i verkligheten.
Tack återigen för dina råd
 
Prövat att lägga in en lös termometer, det kan ju vara så att det är temperaturgivaren som visar fel?
 
A
B Blackkatten skrev:
Tack för återkopplingen och dina kloka svar.
Kör jag actionfreeze går den så småningom till normalt inställda - 18 grader.
Den håller sig där så länge man inte öppnar och ha det öppet länge. Öppnar man för att ut enstaka saker och stänger direkt håller den sig på rätt temperatur. Ibland går den någon grad upp och går ner sedan och allt är frid och fröjd.
Öppnar man för att hämta saker länge eller flera ggr efter varandra då går temperaturen upp och då tar vi actionfreeze. Men det brukar ta lång tid innan han är på rätt temp igen. Men absolut inom 48 timmar som det ha sett ut. Det har känts längre än så men tror inte att så är fallet i verkligheten.
Tack återigen för dina råd
på 48h skall du få -28 30 grader därför frågan
 
Tack för tipset.
Tror du kan ha rätt om temperaturen som ska vara mycket lägre om man har actionfreeze i 48 timmar. Jag har i och för sig inte haft det så länge. Men kanske värt och prova.
Jag återkopplar
 
Hej igen,
Nu har jag haft actionfreeze i drygt 48 timmar.
Temperaturen stannar vid -16 -17 grader.
Den verkar inte orka mer än så.
Jag ställde nyss temperaturen till det maximala -24 gr och ska se om den begränsades av den tidigare inställningen på -18 och att den kan gå ner ytterligare.
Jag tar gärna emot mer tips.
Tack på förhand
 
A
Om fläkten går så är det kylsystemet som är knas. Du behöver ta dit någon som förstår sig på dessa skåp och kan peka på felet
 
Tack för återkopplingen.
Jag tömde frysen och drog bort stickproppen så isen fick tina i hela 2 dygn.
Startade om den tom utan något i. Fläkten lät väldigt bra. Efter ca 3 timmar efter promenaden var temperaturen nere till inställda -18 grader.
Ska nu fylla på försiktigt och se hur länge det håller.
Jag återkopplar framöver..
tack än en gång för alla tips
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A
frågan är nu om din avfrostning fungerar du kan ju ha avbrott i elementet
 
Hej igen,
Det var ett tag sen jag rapporterade om min frys som larmar vid -11 grader. Det händer minst en gång per år.
Jag har hittills stängt av frysen och tömt den helt och hållet när det har larmat. Dragit av stickproppen och låtit den avfrostas.
Detta har jag gjort i kanske 5-6 år åtminstone en gång per år.
Frysen verkar fungera därefter och temperaturen kan gå ner till -23 grader.
Har precis gjort en sådan avfrostning och allt fungerar efter det.
Men måste man göra detta år efter år?
Det måste vara någon komponent som behöver bytas ut/repareras för att det ska fungera normalt.
Tänkte om det kan bero på någon sensor/temperaturgivare eller dylikt som jag eventuellt kan byta ut själv.
Är det någon som har samma erfarenheter och om det finns någon lösning på det?
Tack på förhand.
 
B Blackkatten skrev:
Hej igen,
Det var ett tag sen jag rapporterade om min frys som larmar vid -11 grader. Det händer minst en gång per år.
Jag har hittills stängt av frysen och tömt den helt och hållet när det har larmat. Dragit av stickproppen och låtit den avfrostas.
Detta har jag gjort i kanske 5-6 år åtminstone en gång per år.
Frysen verkar fungera därefter och temperaturen kan gå ner till -23 grader.
Har precis gjort en sådan avfrostning och allt fungerar efter det.
Men måste man göra detta år efter år?
Det måste vara någon komponent som behöver bytas ut/repareras för att det ska fungera normalt.
Tänkte om det kan bero på någon sensor/temperaturgivare eller dylikt som jag eventuellt kan byta ut själv.
Är det någon som har samma erfarenheter och om det finns någon lösning på det?
Tack på förhand.
eller så är skåpet otätt kolla dörrpackning och genomföringar i ryggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.