Hej, blir första tråden här på forumet! :)

Bakgrund
Jag håller på med ett litet projekt här hemma för att leda bort vatten från huset. Huset är gammalt och någon gång under åren så har man dragit stuprör ner till ett markrör som går vem-vet-var ut i trädgården (antingen till vår brunn eller kanske en gammal kista?) Det börjar som plaströr men i marken är det tegelrör som är helt sprucket. (Sena svarta markröret på bilden)

Jag ville bli av med det snea röret och även leda bort vattnet lite bättre så jag har grävt ner en dagvattenkassett och dragit rör så nära huset jag kommer.

Dilemma
Tyvärr är där en jättesten precis där stupröret är så jag kommer inte ända fram så jag satte markröret så nära jag kunde, men nu är dilemmat hur jag ska ansluta stupröret med markröret och ändå få det någorlunda estetiskt bra.

Jag funderade på om man bara skulle dra vidare markrör så att det hamnar rakt under stupröret, och typ måla det svart. Kollade också på en flexibel slang ("Problemlösaren") men det blir kanske inte så snyggt det heller.

Hur hade ni gjort? Några ideer?
 
  • Bild som visar en del av ett hus med stuprör och markrör, ett nytt orange rör och ett gammalt svart rör markerade med text. Grus och stenar syns runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräva upp och koppla på 30 grders kräkar under mark, eller fylla upp runt rören. blir en kulle då. Eller stena in en fyrkant och sätta blommer där.
 
  • Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
R
Jag hade grävt upp så att röret kommer rakt under som ovanstående skriver men det går väl få det under mark alltihopa..
 
R Rejäl skrev:
Jag hade grävt upp så att röret kommer rakt under som ovanstående skriver men det går väl få det under mark alltihopa..
Kan även gå att sätta ett T-stycke där det dyker ner i marken, inte fel att kunna ha en spolbrunn. Bara ta bort gummitätningen i T-stycket och sätta i en propp.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Gräva upp och koppla på 30 grders kräkar under mark, eller fylla upp runt rören. blir en kulle då. Eller stena in en fyrkant och sätta blommer där.
Hur menar du? Jag tror inte det kommer gå, där är en jättesten som verkar sitta ihop med själva grunden precis under stupröret. Där röret slutar på bild är så nära jag kommer :( Det andra röret (svarta) är där stenen slutar ungefär, men den går ända in under trappen.

Iden med att göra en kulle och sätta blommor lät bra i värsta fall! Tack för tipset!😀
 
R Rejäl skrev:
Jag hade grävt upp så att röret kommer rakt under som ovanstående skriver men det går väl få det under mark alltihopa..
Tyvärr inte, eller ja inte utan att typ bila upp stenen som är under stupröret. Detta var så nära jag kom :(
 
R
Oscar Linde Oscar Linde skrev:
Tyvärr inte, eller ja inte utan att typ bila upp stenen som är under stupröret. Detta var så nära jag kom :(
Aha ok, du kan ju gör böjar i stupröret med så att du kommer på andra sidan av knuten..
 
  • Gilla
Oscar Linde
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Aha ok, du kan ju gör böjar i stupröret med så att du kommer på andra sidan av knuten..
Ja detta funderade jag faktiskt på initialt, men då blev dilemmat hur jag skulle fästa nedre delen av stupröret. Jag tror inte jag kan fästa en svep i grundmuren på ett snyggt sätt för den är så långt ifrån, så då tänker jag att röret kommer hänga löst, och då kom jag in på det här att det kanske är smidigare att lägga markrör så att stupröret bara kan gå rakt ner.

Snyggast är klart att bli av med stenen och dra det under marken, om man så bilar eller vad man gör, men vet inte om jag vill lägga tid pengar och extra stressmoment på det😅
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Flytta stupröret till knutbrädan?
 
  • Gilla
Oscar Linde och 3 till
  • Laddar…
Om du inte vill flytta hela röret får du kapa det så att själva böjen går högre upp på väggen. Då kan du sätta ett svep på knutbrädan.
 
  • Gilla
Oscar Linde
  • Laddar…
Alltså ungefär såhär. Antagligen hamnar böjarna ännu högre upp på väggen.Om det är vackert kan man naturligtvis diskutera.
Bild av en vägg med ett svart nedloppsrör som leder in i ett nytt rör märkta "nya röret" och "gamla röret" på marken. En röd svepmarkerad linje visar rörens riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oscar Linde och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Flytta stupröret till knutbrädan?
Ja så skulle man nog kunna göra, men jag rör (no pun intended :)) ogärna de delarna. Det är en gammal plåtfasad så jag kommer lämna hål efter mig och det ger mig nog huvudvärk när det gäller infästning av svepen också. Tack för tipset! 🙏
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Tack för alla tips! 🙏🙏

Jag tror jag antingen kommer dra rör ovanför mark och dölja med sten/blommor etc. alternativt ge mig på att bila upp stenen. Jag ger mig ogärna på att ändra på själva plåtfasaden (kanske värt att nämna i inlägget, lätt att vara efterklok hehe)
 
C
Oscar Linde Oscar Linde skrev:
alternativt ge mig på att bila upp stenen.
Har du inget utrymme alls mellan stenen och markytan?
Man skall vara lite försiktig med att mecka för mycket med dessa stenar då de är en del av grundmuren.
 
Jag hade satt dit samma sorts krök som man använder vid överdelen av stupröret för att svänga ut från väggen till hängrännans läge. Den borde kunna sitta kvar av att den vilar på markröret och med skruv e.dyl. som dras igenom nederdelen av stupröret. (vet inte riktigt vad som är gängse metod att fästa dessa i varandra, på mitt hus är de nitade, men jag rekommenderar något om går att plocka isär vid behov.)

Stor sten under hörnet på ett gammalt hus ska du anta är en del av grundläggningen som huset står på.
Nu vet jag inte hur gammalt du menar med gammalt, eller hur detta hus är byggt. Men tills du har bevis för motsatsen så bila inte där. Det kan även finnas stenpackning i marken runt hörnet som är bärande, om så är fallet bör man vara restriktiv med att peta i den också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.