K KungAnka skrev:
Lasse i Ryd
Där har man ju varit och köpt färg förr.
 
lopec
K Kurtivan skrev:
Till ett gulnat tak som efter två varv takfärg fortfarande blev gult så använde jag lacknaftabaserad utegrund istället för dyr spärrfärg. Blev rekommenderad detta av byggaffären och slutresultatet blev perfekt! Att produkter som fungerar är dyra behöver inte betyda att billigare varianter är fökastliga.
Konstigt att byggaffären rekommenderar dig en utomhusprodukt med pecticider till inomhusbruk. Så snart värmen går på riskerar du väl att få ut lite ohälsosamma ämnen i luften?


(gammal tråd. men kommer upp först när man söker på trälim :D )
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ymer Ymer skrev:
Hej
Jag såg någon hade provat med trälim från byggmax. Ska det vara trälim för inomhusbruk eller utomhusbruk eller spelar det ingen roll?
[länk]
[länk]
Min panel ska sitta inomhus men jag tänkte mer på innehållet (%-andel PVA)
Vilken torktid ska man hoppas på?
Använd innomhuslim. Har noterat att både olje- och vattenbaserad färg fäster sämre på utelim.
 
Lasse Zatan Lasse Zatan skrev:
Använd innomhuslim. Har noterat att både olje- och vattenbaserad färg fäster sämre på utelim.
Jag använde inomhuslim från Byggmax.
Skillnaden mot utomhus verkar bara vara att de har etanol i utomhusvarianten för att motverka frysning.
 
K karlmb skrev:
Jag använde inomhuslim från Byggmax.
Skillnaden mot utomhus verkar bara vara att de har etanol i utomhusvarianten för att motverka frysning.
Du tänker på vintervarianten som har frysskydd. Utomhusvarianten tål viss fukt i torkat tillstånd men inte kyla vid förvaring.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Du tänker på vintervarianten som har frysskydd. Utomhusvarianten tål viss fukt i torkat tillstånd men inte kyla vid förvaring.
Vet ej, men minns att jag såg etanol på innehållsförteckningen.
Hursomhelst så finns ingen anledning att använda det dyrare utomhuslmmet.
 
Hur har det gått för er som använt
Trälim och vatten som som spärrfärg ?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R Rydhem skrev:
Hur har det gått för er som använt
Trälim och vatten som som spärrfärg ?
Sju år senare och det ser mycket bra ut. Jag målade vitt och även färgen innehöll PVA.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R Rydhem skrev:
Hur har det gått för er som använt
Trälim och vatten som som spärrfärg ?
Där jag använt färdig spärrfärg, så kan jag se en del kvistar idag.
Där jag använt trälim finns inte ett spår av kvistar.
Skillnaden kan dock bero på hur noggrann jag varit då spärrfärgen är ett helt tak och trälim hade jag till fönsterkarmar.
Men summa summarum är att trälim fungerar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ymer Ymer skrev:
Sju år senare och det ser mycket bra ut. Jag målade vitt och även färgen innehöll PVA.
Samma här!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.