P
Henningelvis Henningelvis skrev:
I det här fallet finns vad jag förstår en god man. Då tror jag att det ingår i det uppdraget att även göra bouppteckningen. Sedan kan arvingen välja att låta dödsboet bestå på obestämd tid.

Om jag hade varit arvingen och inte velat ha fastigheten hade jag kontaktat kammarkollegium, som är den myndighet som sköter försäljningar och liknande åt arvsfonden och helt enkelt frågat hur man gör för att donera fastigheten till fonden. Det kan vara det enklaste sättet att bli kvitt problemet. Själv hade jag aldrig gjort det givet den massiva kritik som Riksrevisionen riktat mot fonden när det gäller hur de fördelar medel, men fastigheten är ju inte min.
Ett godmanskap upphör den dag huvudmannen avlider. Alltså finns det ingenting som den tidigare gode mannen kan utföra i detta fall.
 
Min bekante har avsagt sig arvet. Det gick alldeles utmärkt. Vad som händer nu vet jag inte i detalj, men arvet går vidare till allmänna arvsfonden.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Nästa vändning: "Allmänna arvsfonden hittade guldtackor för 10M i ödehus!" :)
 
  • Haha
Swetrot
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nästa vändning: "Allmänna arvsfonden hittade guldtackor för 10M i ödehus!" :)
Tror inte det skulle hända... möjligen att någon som jobbar på en rivningsfirma plötsligt har mycket mer pengar än tidigare och blir utredd för penningtvätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.