Jag är ute efter nåt prisvärt sätt att skydda ytan hos MDF på ett antal olika typer av arbetsbänkar. Fördel om det är enkelt att applicera och blir en riktigt hård yta som inte går att skava bort så snart man går emot med ett verktyg. Fördel om det ger en vatten, smuts och kemikalietålig yta som är enkel att torka av. Överkurs om det också minskar brandrisken hos materialet. Applicering med skumgummiroller tänkte jag.

Jag vet att hårdvaxolja (osmo?) varit rekommendationen tidigare men det känns dyrt och lite mycket finsnickeri.

Det jag har funderat kring är vanligt trälim d3 ev utspätt, mitt andra alternativ är natriumsilikat / vattenglas. Det senare är lite dyrare men jag funderar på om man kan göra det själv och är ju dessutom ofta använt som brandskydd. Frågan är bara hur bra det fäster på underlaget?

Eller om det finns nån billig hård golvfärg el dyl som fäster utav bara h*vete och sitter kvar.
 
Vad landade du i till slut? Jag funderar på om en akrylatfärg för golv kan vara något?
 
Jag hade en burk med Biltema båtlack uretanalkyd tror jag den heter. Nån äldre variant. Blandade den med vitt och svart pigment tills det blev någon slags grå nyans och rollade på med skumgummi-roller tror jag. Blev rätt hårt när det väl torkat men går absolut att repa om man försöker.

Fortfarande inte testat att göra eller applicera natriumsilikat.

Huvudsaken i detta fall var att det inte var vattenburet för det hade som minimum blivit att slipa mellan flera strykningar tänker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.