Hjälper kanske inte TS, men ni som kan påverka planlösningen, se till att inte sovrum mellan föräldrar och barn ligger vägg i vägg eller över och under varandra.
Man ser massa exempel på att man inte tänkt alls på den aspekten när huset ritades.
 
Detta var faktiskt en aspekt vi hade med i beräkningarna när vi köpte kåken för några decennier sedan. Vårt sovrum beläget långt ifrån ungarnas sovrum, med flera dörrar emellan samt ett allrum emellan.

Borde vara standard att man lägger "master bedroom" tydligt skilt från övriga sovrum i typiska hus, absolut aldrig "vägg i vägg".
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Nissens
M MagHam skrev:
Hjälper kanske inte TS, men ni som kan påverka planlösningen, se till att inte sovrum mellan föräldrar och barn ligger vägg i vägg eller över och under varandra.
Man ser massa exempel på att man inte tänkt alls på den aspekten när huset ritades.
Jag har ett tips. När vi byggde så satte vi garderober i väggen mot barnrummet som gränsar till vårt sovrum. Fyra garderober, två vända åt vardera rummet.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Äntligen en relevant fråga på BH! Som ovanstående löste vi der också genom planlösningen när vi ritade huset. Och en dubbelreglad rejäl vägg mellan sovrumm och allrum. Så spana efter hus med rimliga förutsättningar för blir rådet:)
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
en dubbelreglad rejäl vägg
Hur är den uppbyggd?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vad du märker när du gräver djupare i detta med att ordna fullständig ljudisolering är att det inte bara handlar om att ha tunga dubbla/trippla gipsskivor på väggarna, vettiga avväxlingar mot stommar etc - finns massvis att läsa om hur man tex ordnar en bra ljudstudio som sagt.

Det handlar även om att man måste se till att alla eldosor är tätade så inga ljud fortplantas via elrören (förvånansvärt mycket ljud kan vidarebefordras via dessa), sedan att det är en tung ljudklassad dörr med ordentlig tätning runt så det inte finns några glipor. Inte minst viktigt är att ordna ljuddämpad överluft så man har vettig ventilation, ska ju suga luft från tex sovrum i vettig takt men ljudisolerat.

Jag har inte haft anledning att löpa linan ut med detta men det finns säkert folk som vill det, inte bara för trådens ursprungliga syfte utan för att isolera tex en replokal, eller ljudstudio. Eller kanske få litet idéer hur man kan få en centralt placerad toa att bli hyfsat ljudisolerad :)
Dra utanpåliggande el i rummet är det säkraste. Då kan man klara sig på bara ett litet hål för genomföringen (1x EKK kabel ) som man fyller igen med fog.
 
När jag var på Nordbygg i våras hade man gjort ett demobygge med deras produkter. Hög musik spelades i ett rum, i det angränsande rummet kunde man knappt höra det. Misstänker att det kanske inte funkar så bra för lågfrekventa ljud, ingen aning faktiskt, men kan vara en produkt att kolla upp vid nybygge. Minns att det var sugpassning på dörren dock.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Hur är den uppbyggd?
2 x 70 mm reglar med mellanrum.
 
Riktigt bra fråga tycker jag och självklart ska ni få släppa loss.
Kan nog inte ge något annat råd än heltäckningsmatta massiv dörr osv osv som övriga föreslagit.
Det eller kommer med en ursäkt att drömt mardröm fått kramp slagit i lilltån

Är väl mestadels diskant ljud sex handlar om vilket jag själv finner svårt att isolera mot. Har hörselskada som gör att jag hör basljud lågt men diskant ljud högt. Många som tycker min stereo är fel inställd pga detta :( minsta lilla klirrande med tex bestick och nycklar kan riktigt skära i öronen. Mattor och gardiner hjälper endel och det jag klurar på nu är om träpanel lite överallt kan hjälpa. Inte just akustik panel utan mer 70 tals stuk med vanlig trä panel på väggarna. Utan gulnad furu förstås
 
V Vildparti skrev:
Riktigt bra fråga tycker jag och självklart ska ni få släppa loss.
Kan nog inte ge något annat råd än heltäckningsmatta massiv dörr osv osv som övriga föreslagit.
Det eller kommer med en ursäkt att drömt mardröm fått kramp slagit i lilltån

Är väl mestadels diskant ljud sex handlar om vilket jag själv finner svårt att isolera mot. Har hörselskada som gör att jag hör basljud lågt men diskant ljud högt. Många som tycker min stereo är fel inställd pga detta :( minsta lilla klirrande med tex bestick och nycklar kan riktigt skära i öronen. Mattor och gardiner hjälper endel och det jag klurar på nu är om träpanel lite överallt kan hjälpa. Inte just akustik panel utan mer 70 tals stuk med vanlig trä panel på väggarna. Utan gulnad furu förstås
Trä hjälper dåligt, ribbor för att kontrollera reflexer, bygga ljudfällor och sen absorbenter är det som gället.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Trä hjälper dåligt, ribbor för att kontrollera reflexer, bygga ljudfällor och sen absorbenter är det som gället.
Synd, hade hoppats på att det skulle underlätta i jämförelse med ihåliga gips väggar. Sen vi flyttade från lägenheten med betong och gips i vardagsrummet till huset med snedtak och panel så har vi behövt ha TVn på högre volym än i lägenheten antog att det berodde på panelen men kanske handlar om snedtaket och storlek på rummet
 
HOBBY ARCHITECT
Har aldrig förstått varför arkitekter inte alltid försöker ha föräldrarnas sovrum så långt från barnens sovrum som möjligt just p.g.a. sexljud, men isolera är ju också bra, känns väl bara lite pinsamt för alla vet ju varför, men rätt självklart också egentligen. 😀
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Lätt att förstå, sällan ett stort problem. Föräldrar till småttingar ligger inte så mycket. TS lär vara i topp sett till antal aktiviteter per vecka :=)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
V Vildparti skrev:
Synd, hade hoppats på att det skulle underlätta i jämförelse med ihåliga gips väggar. Sen vi flyttade från lägenheten med betong och gips i vardagsrummet till huset med snedtak och panel så har vi behövt ha TVn på högre volym än i lägenheten antog att det berodde på panelen men kanske handlar om snedtaket och storlek på rummet
Storlek på rummet är största orsaken. Högtalare får även reflexer från väggar som förstärker ljudupplevelsen. Tycker det oftast är skönt med de flesta ytorna väl dämpade och sen 1-2 av 6 ytor hårda. en tydlig reflex och sen dämpat
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Har aldrig förstått varför arkitekter inte alltid försöker ha föräldrarnas sovrum så långt från barnens sovrum som möjlig
Troligtvis tänker man "där placerar vi sovrummen". Men missar förstås interaktioner.
Sedan kan man kika på lite nybyggen för att förstå att man skall nog kolla arkitekt först innan de får rita ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.