Jag har en buss med lysrör i lastutrymmet. Ett av dem fungerar inte. Efetrsom lysrören är anpassade till forddonet samt infällt i taket känns det angeläget att få igång sittande amatur istället för att byta till någon ny.
Jag mäter på drivdonet och får ingen spänning på utgången.
12 V in och 0 ut. På den fungerande amaturen visau utgången 5 V.
Vad gör ett drivdon i ett lysrör? Omvandlar den bara spänningen som en transformator?

En närbild av en Teknoware TM87149 12VDC T5 35W driftdon (drivdon) som används för lysrörsbelysning i ett fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett lysrörs drivdon installerat i taket på ett fordon, med synliga komponenter och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag byta drivdonet till följande eller tänker jag fel?

Omvandlare:
https://www.fruugo.se/for-dc-for-dc...pi4_N5OH3QLQj3CvF7qQf7Y0W96TPDQoaAoj5EALw_wcB
 
Den passa tyvärr inte. Dessa drivdon är specialanpassade för T5-lysrör och måste ersättas med ett likadant. Det tända röret och hålla det tänt.

Det flesta 65-ballaster drivs med 230 V så din kan bli svår att hitta. Men du får försöka söka efter en t5 ballast 35 W som drivs med 12 V DC.

Eller konvertera allting till LED.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
ama3282 ama3282 skrev:
Måste man konvertera till LED. Kan man inte bara använda LED-lysrör?

[länk]
Du måste i så fall byta till 12 v led.
Du kan inte titta på ledlysrör för 220v AC och tro att det är samma som det du har.

Det är bara att inse att du behöver byta ut alltihop, det blir både bättre och billigare, och är enkelt.
 
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ama3282 ama3282 skrev:
Jag tänker man kan låta amaturen sitta kvar men man byter lysrör till LED-list. Svårt att komma billigare undan än 100 kr på biltema. Enklast att låta befintliga amatur sitta kvar. Matningan till drivdoner kopplas om till LED-listen.

[länk]

Då går man ner från 35 W till 4,8 W.
Det blev LED-list 2,4 W och det gick väldigt smidigt. Plus och minus till drivdom kopplades till ledlisten. Fungerar klockrent med den gamla amaturen. 3 st lysrör utbytta till LED-list.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.