T Thomas_Blekinge skrev:
Var ska du sätta träplugg? Inborrade i de vertikala skivorna för att bära de horisontella hyllplanen? Synnerligen oelegant!
Halvt-i-halvt är snyggast. Om du vet om böckerna ska stå i bakkant eller framkant så kan du bestämma hur Halvt-i-halvt ska utföras för maximalt bärkraft.
Nej tvärt om naturligtvis, då bärs ju hela djupet på hyllplanet upp. Pluggen kommer ju inte ta upp någon kraft alls då utan bara se till att de vertikala avdelarna är på rätt plats.
 
De här skulle funka om man kan fräsa eller såga nästan igenom de vertikala delarna.
Metallstav med böjda ändar på vit bakgrund, föreslagen för byggprojekt som kräver fräsning eller sågning av vertikala delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
H Hacke B skrev:
Då jobbar jag med hela långa hyllplan både horisontella och vertikala och sammanfogar dessa?
Ja, det kräver lite precision för att allt ska passa. Det kan ju även bli lite meck att få ihop allt, då jag antar att du inte kan bygga hyllan på golvet och sedan resa den, utan att du måste bygga allt ståendes på plats.

På dina bilder verkar det ju vara hela, liggande hyllplan som främst vilar på listerna på väggen, och sedan lösa stående bitar som placerats däremellan. De stående bitarna är ju inte ena placerade rakt ovanför varandra vad jag kan se.

Frågan är om den lösningen inte är enklast. Det borde ju räcka med att du fäster små stift i de liggande planen, som trycks fast i de stående av hyllans egentyngd (du monterar de stående bitarna nedifrån och upp).
 
Det blir träplugg och lim för att fästa de stående hyllavdelarna. Även plugga i golv tänker jag. Sen limmar jag fast listerna som hyllorna vilar på med typ pl400 och sen även hyllorna på dem. Känns tokigt att limma allt men enda sättet jag kan se för att fästa listerna utan att spräcka dem.
 
Ah, mycket bättre. Blir ett jäkla jobb att pricka rätt med alla hål annars. Tack!
 
A Alexander HB skrev:
Jag tänkte nåt sånt här

[länk]

Men din lösning funkar nog också, om du lyckas. mäta in alla hål rätt.
Vad tror du om att limma kantlisterna?
 
Du måste ju fortfarande pricka hyfsat rätt, men det borde vara enklare att korrigera när det blir fel.

Limma för att det inte ska spricka? Jag har faktiskt ingen aning. Borra och skruva? Med skruvar utan konisk skalle borde det inte spricka.
 
A Alexander HB skrev:
Du måste ju fortfarande pricka hyfsat rätt, men det borde vara enklare att korrigera när det blir fel.
Ja, men lättare med skruvarna. Slipper förborra ena sidan iaf
 
A Alexander HB skrev:
Du måste ju fortfarande pricka hyfsat rätt, men det borde vara enklare att korrigera när det blir fel.

Limma för att det inte ska spricka? Jag har faktiskt ingen aning. Borra och skruva? Med skruvar utan konisk skalle borde det inte spricka.
Men kanslisterna som håller hyllorna uppe är så tunna…?
 
  • Trähyllor med tunnare stödskenor, fyllda med böcker, lådor och dekorativa föremål i ett vardagsrum. Rabatt med 40% på produkten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Alexander HB skrev:
Du måste ju fortfarande pricka hyfsat rätt, men det borde vara enklare att korrigera när det blir fel.

Limma för att det inte ska spricka? Jag har faktiskt ingen aning. Borra och skruva? Med skruvar utan konisk skalle borde det inte spricka.
Alltså limma fast dem i väggen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.