Har en äldre (8 år) solcellsanläggning. Nu funderar jag att köpa en laddhybrid. När jag anslutar hybriden dagtid för laddning, hur vet jag ann den sörplar i sig sol-el och inte ful-el från EON? Händer det helt automatiskt?
 
Har du tillräcklig överproduktion används den ju av din bil, annars så får du EON-el. Ställ ner boxen till minimum så ökar ju chansen att den bara tar solel.
 
Men hur vet sol-elen att den ska gå till bilen?
 
Det har med spänningsfall att göra. Din växelriktare leder in sin effekt i din fastighets elnät, före elmätaren(sett från din fastighet).
Du har ett spänningsfall, om än litet, från din växelriktares inmatningspunkt och till ditt elnätsbolags transformator. Det kan vara kanske ca 2 à 3 Volt, men det räcker för att strömmen ska veta att rinna på rätt håll.
Ström rinner från högre spänning till lägre.

Laddhybrid bil, låter som den kanske bara har ombordladdare som laddar enfasigt. Om laddas med 3,6 kW, 16A, då skulle din växelriktare behöva producera 11 kW( 3 faser 16A) för att laddhybriden just inte ska nalla någon ström från Eon elnät, utan enbart ta solström.
 
Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Har en äldre (8 år) solcellsanläggning. Nu funderar jag att köpa en laddhybrid. När jag anslutar hybriden dagtid för laddning, hur vet jag ann den sörplar i sig sol-el och inte ful-el från EON? Händer det helt automatiskt?
Det beror på vad du har installerad för laddare och övervakning/mätare till laddaren? Visar har den funktionen men mer undantag om man inte efterfrågat det.

Annars får man själv manuellt som flesta skriver, igår skulle jag kunnat ladda med 7a/4,8kw mellan kl 10 och 16 på endast solel.

Graf över daglig elproduktion från solceller, med en topp på cirka 8 kW runt kl. 13. Text visar daglig energiutbyte på 58,5 kWh och daglig inkomstdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har en Easee laddbox med tillhörande lastbalansering, där kan man ställa in att den laddas med bara överskottsenergin ( mer än 6 ampere).
 
  • Skärmbild av en Easee laddbox inställningssida som visar "Överskottsenergi" som inaktiv, markerad med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
K
Din växelriktare producerar jämnt på tre faser och bilen laddar på en. Så du kan bara ladda det som produceras på en fas. Sedan så kommunicerar troligen inte din laddare och solcellerna. Så bilen kommer att ta det överskjutande från nätet.

Har du en intelligent laddare så kan den med hjälp av lastbalanserare justera ner laddeffekten så att du inte köper någon ström för att ladda. Men annars får du styra det manuellt, höfta på vilken laddeffekt du ska köra och om du ska ladda överhuvudtaget
 
Wisselgren Wisselgren skrev:
Har en Easee laddbox med tillhörande lastbalansering, där kan man ställa in att den laddas med bara överskottsenergin ( mer än 6 ampere).
Har du fått det där att fungera? När jag slår på att den ska använda överskottsenergi säger den bara att förbrukningen i fastigheten är hög och att den därför pausat laddningen. Har laddhybrid och även om Equalizern visar att det exporteras mer än bilen skulle förbruka sker ingen laddning.
 
W Woops skrev:
Har du fått det där att fungera? När jag slår på att den ska använda överskottsenergi säger den bara att förbrukningen i fastigheten är hög och att den därför pausat laddningen. Har laddhybrid och även om Equalizern visar att det exporteras mer än bilen skulle förbruka sker ingen laddning.
Har bara testat en gång o då verka de funka , bilen blev laddad iallafall 😀.
 
wops,
du nämner inte vad för en elbil du laddar och vad den har för ombordladdare. Laddare den 1-fasigt eller 3-fasigt?

Vi har en laddbox Ratio Solarbox 400 V, 32A, Typ2-uttag. Den kan man ställa in att ladda elbilen med överskottsström från solcellsanläggningen. Den har strömtransformatorer klämda kring varje fas på inkommande serviskabeln och kollar belastningen på den kabeln. Den verkar titta på den fas på serviskabeln som är mest belastad, huruvida den tycker det finns överskottsström eller ej. Så det kan vara L1 som är belastad och tar ström från allmänna elnätet, men L2 och L3 matar ut överskottström på allmänna elnätet, men laddboxen tycker att det inte finns någon överskottsström.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
wops,
du nämner inte vad för en elbil du laddar och vad den har för ombordladdare. Laddare den 1-fasigt eller 3-fasigt?

Vi har en laddbox Ratio Solarbox 400 V, 32A, Typ2-uttag. Den kan man ställa in att ladda elbilen med överskottsström från solcellsanläggningen. Den har strömtransformatorer klämda kring varje fas på inkommande serviskabeln och kollar belastningen på den kabeln. Den verkar titta på den fas på serviskabeln som är mest belastad, huruvida den tycker det finns överskottsström eller ej. Så det kan vara L1 som är belastad och tar ström från allmänna elnätet, men L2 och L3 matar ut överskottström på allmänna elnätet, men laddboxen tycker att det inte finns någon överskottsström.
Har en Volvo XC40 som laddar på en fas, men även om förbrukningen i huset är i det närmaste obefintlig och egna elproduktionen med råge överstiger 3,4 kW, vilket är vad jag kan trycka in i bilen, så säger equalizern att förbrukningen i huset är för hög och vill inte ens starta laddningen.
Det står förvisso att funktionen i equalizern är en beta-version… och så är den ju norsk också 😉
 
Strömsensorerna kan ha placerats fel eller vänts på fel håll, kolla det!
Läs noga installationanvisningen för din laddbox.
 
Redan kollat 👍. Elektrikern som var här lyckades faktiskt vända en av CT-klämmorna fel så det är numera fixat.
 
Du kanske ska tala om för laddboxen vad strömsensorena mäter, om de mäter hushållsströmmen eller kanske istället mäter på serviskabeln. Det kan hända man ska bocka för någon ruta i laddboxens program.
 
Får kolla - eller kanske ännu hellre höra av mig till Easee’s support. De borde ju ha koll.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.