Har som så många andra läst så mycket jag orkat om bastubyggande, och bara blivit mer och mer förvirrad… Jag inser att det finns lite olika skolor vad det gäller diffusionsskydd, luftspalter, golv o.s.v. Vissa råd gäller för inomhusbastu, vissa råd sägs gälla ”alltid”. Som sagt, mer och mer förvirrad blir jag.

Trots att många (alla?) frågor har varit uppe i en eller annan form tidigare, så hoppas jag att så många som möjligt av forumets bastubyggare orkar kommentera mina byggplaner och gärna ge råd och tips.

Förutsättningar: Har köpt en 15m2 friggebod (ca 6x2,5 m) med ett tredörrars skjutglasparti på ena långsidan (ca 3m långt). Innanför skjutpartiet kommer vi att ha en relax på ca 10m2. Resterande 5m2 ska byggas till bastu, glasdörr mellan relax och bastu samt en Harvia 20 Pro ugn med vattenvärmare på skorstenen (golv- och väggskyddsplåtar från Harvia). Dessutom ett runt 18° isolerfönster i bastudelen (0,5 i diameter, ca 1 m från ugnen). Boden kommer inte att vara kontinuerligt uppvärmd (i en framtid kommer kanske relaxen isoleras och hållas frostfri).

Fundering 1, Golv; Jag vill ej använda tryckt virke. Jag planerar att bygga ett fristående bjälklag med golvtrall i bastudelen (dvs. golvtrallen går ej in under väggblocken, det kommer att finnas möjlighet att byta både golvtrall och golvbjälkar vid eventuellt behov). Jag kommer att ha 0,5cm springor mellan golvtrall. Frågan är om det kommer att torka upp bra av draget underifrån? Nästa fråga är om det kommer att bli problem att få upp värmen under vintern? Någon som har erfarenhet av liknande bastukonstruktion inkl ugn?

Fundering 2, Ventilation; Jag antar att alla springor i golvet räcker som tilluft? Hur är det med frånluften? Drar skorstenen ut tillräckligt med luft? Jag kommer att sätta en ventil uppe under taket för att torka ut efter bastubad, men den kanske även behövs under bad? Funderar på att sätta ytterligare en ventil under övre laven (finsk modell?) för att vid behov få mer värme på lägre nivå i bastun. Ibland läser man att frånluft ventil aldrig ska mynna i det fria, gäller det även vid en bastu av min typ? Ska ventilerna mynna i relaxen istället? Vad det gäller den lägre ventilen funderar jag på att bygga en luftkanal i väggen (upp till den övre ventilen, för att få drag). Kanalen tänkte jag bygga med reglar o bastupanel. Ger detta fukt- eller andra problem?

Fundering 3, Väggisolering; Väggens uppbyggnad utifrån och in: Ytterpanel-2cm luftspalt-vindpapp-45mm isolering-2cm luftspalt-bastupanel. 45mm isolering är ju ganska lite, men kanske ändå OK vid fristående vedbastu? Den inre luftspalten ventileras via springor i ök och uk av bastupanelen. Den yttre luftspalten kommer att vara tillsluten (pga. väggblockens konstruktion), behövs ventilation skapas till den yttre luftspalten? Hur i så fall?

Fundering 4, Takisolering; Takets uppbyggnad utifrån och in: Takpapp-råspont-2cm luftspalt- vindpapp-120mm isolering-2cm luftspalt- bastupanel. Här antar jag att det är viktigare att ventilera även den yttre/övre luftspalten (varm luft som stiger) tänkte borra hål i väggpanelen, på nivå över isoleringen. Synpunkter? Storlek och antal hål?

Fundering 5, 18° Isolerglas; Det kommer vara ca 1m mellan ugn och fönster (i tvärled). Finns risk att fönstret spricker? Kommer naturligtvis inte att kasta bad på fönstret, men temp skillnaden kommer ändå vara ganska stor. Vad jag förstår brukar det inte vara någon fara vid kopplade fönster, frågan är om ett 18° isolerglas (två glas med okänt innehåll i mellanrummet) är känsligare? Bättre att sätta det isolerade fönstet i relaxen, och köpa specialfönster till bastun? Härdat eller vanligt kopplat fönster i så fall? Önskar bibehålla det runda formatet på fönstret i bastun.

Fundering 6, Skadedjurstätt; Jag kommer att sätta metallnät (#5mm, t≥0,7mm) innanför de borrade ventilationshålen i ytterpanelen (se Fundering 4 ovan). Mer fundersam är jag m.a.p. min golvkonstruktion (se Fundering 1 ovan). Med 0,5mm mellan golvtrall så bör inte ens möss komma in (?). Mellan golvtrall och bastupanel tänkte jag täta med någon golvlist. Dock kommer jag att ha en öppning nerifrån/utifrån upp i luftspalten mellan bastupanel och isolering. Risk för skadedjurs intrång? Hur täta i så fall? Ser inte något bra sätt att applicera metallnätet jag talade om tidigare.
EDIT: Med skadedjur avser jag i detta fall råttor och möss.

Tar gärna emot synpunkter såväl på samtliga som på valda delar av mina funderingar ovan.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Ang Fundering 3
Funderar på ventilationen av den yttre luftspalten.Om det krävs, är följande en bra idé?
Kan man avsluta vindpappen och isoleringen ca 1 cm från uk resp ök av väggblocket, och därmed få en förbindelse mellan den yttre och inre luftspalten? Det innebär ju också att det blir en förbindelse från bastun (via springor i bastubanelens uk o ök) till bägge luftspalterna.

Nackdelar med detta? Vad det gäller värmeförlust så är den väl försumbar, speciellt med tanke på springorna i trallgolvet. Jag tänkte mer på kondensation och ventilation.
 
  • Gilla
PRich och 1 till
  • Laddar…
Som framgår ovan (Fundering 1) så planerar jag att bygga ett "friliggande" bjälklag åt golvet i bastun. Relaxdelen och ytterväggarna på hela boden sitter ihop i "huvudbjälklaget" om man säger så.

Som grundplintar planerar jag att använda lecablock med något slags asfaltpapp eller dylikt mellan lecablocken och bjälklaget. Att denna papp/tätskikt ska ligga mellan lecablocken och "huvudbjälklaget" för att hindra fukt att sugas upp i bjälklaget känns självklart. Men hur är det under bastun? Jag planerar ju att tvaga mig i bastun och bara låta vattnat rinna ut mellan gliporna i golvtrallen. Kommer då vattnat att bli stående ovan pappen och hålla bjälklaget mer fuktigt än vad fallet skulle vara om jag använder lecablock utan papp?

Angående tätning av bastudelen mot möss (Fundering 6) så undrar jag om man kan spänna nämnda metallnät (#5mm, t≥0,7mm) under hela bjälklaget i bastudelen (5m2)? Ingen aning om vad det kostar, eller om bredden på nätet är så smal så det är ogörligt att täta skarvarna mellan "våderna".

Dessutom skulle det innebära att det inre "friliggande" bjälklaget skulle ha metallnätet mellan sig och lecablocken (med eller utan asfaltpapp). Det jag då tänker på är att metallnätet binder vatten och fukt, så att bjälklaget hela tiden står i vatten och därmed får en förkortad livslängd?

Ingen som har några kloka tankar kring mina funderingar?
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Misstänker att mina funderingar hittills har varit:
A) Långdragna och ointressanta
B) Oförståeliga
C) För detaljerade
(välj valfritt alternativ)
Nåväl, jag ger inte upp.

Angående frånluft ventilationen i min typ av bastu. Spelar det verkligen någon roll om den mynnar direkt ut, eller i relaxen (som är "halvute", dvs oisolerad och ouppvärmd)? Flera på forumet har skrivit "aldrig ventilation direkt ut". Har inte det att göra med tempskillnaden och vilken vilken riktning man därmed får på luftströmmen? (Dvs mest aktuellt vid innebastun.) Det känns inte så bra att släppa fuktig luft i relaxen i onödan, men samtidigt vill jag ha så bra ventilation som möjligt i bastun. Hur har alla ni gjort som har vedeldade bastun i friggebodar?
 
Jag har vent rakt ut i min bastu. Har ingen isolering men väggarna är timmrade
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag har vent rakt ut i min bastu. Har ingen isolering men väggarna är timmrade
Tack för svar!
Har du inluftventil oxå, eller kommer tilluft via golvspringor? Om du har golvspringor, hur är det iså fall med upptorkning och drag?

Är det någon som vet om det gör nytta att bygga en kanal från lavhöjd upp till uk tak enl Fundering 2 ovan?
 
Tack för länken. Gissa om jag blir avis? En härlig bastu i en underbar miljö!

Min bastu kommer att hamna i ett villaområde (utan sjöutsikt och -bad), så jag får göra det bästa av de förutsättningarna. Kommer att bli lite mer nyfunkis stil, för att passa in i mitt område.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Hej!

Byggt en liknande lösning, dock i ett tidigare gästhus. Jag har ett oisolerat tak och i övrigt isolerat med 45 mm. Tilluft vid aggregatet och utluft högt men det känns överflödigt. I övrigt samma yta och aggregat, inga problem. Däremot skulle jag skippa väggskyddplåtarna då du ändå inte kommer att få godkänt av sotarn med mindre än att du löser den delen av röret som är oisolerat! Det blir nämligen så om du har vattentanken ovanpå! Använd en annan lösning och spar de pengarna (såvida du inte vill ha skyddet för små barn eller annat)
/Niklas
 
Brunello skrev:
Hej!

Byggt en liknande lösning, dock i ett tidigare gästhus. Jag har ett oisolerat tak och i övrigt isolerat med 45 mm. Tilluft vid aggregatet och utluft högt men det känns överflödigt. I övrigt samma yta och aggregat, inga problem. Däremot skulle jag skippa väggskyddplåtarna då du ändå inte kommer att få godkänt av sotarn med mindre än att du löser den delen av röret som är oisolerat! Det blir nämligen så om du har vattentanken ovanpå! Använd en annan lösning och spar de pengarna (såvida du inte vill ha skyddet för små barn eller annat)
/Niklas
Hej och tack för svar!
Menar du att både tilluft- och utluftventil känns överflödigt, eller har du tilluft via golvspringor? Intressant att det är problemfritt även med så pass lite isolering (det beror väl oxå på om det är plank- eller timmervägg förståss). Du bastar även på vintern?

Lite oroande att sotaren inte köper Harvias lösning på säkerhetsavståenden! Jag har sett att Harvia har en 25cm rörstump, med ett extra yttre rör, som ska fungera som strålningsskydd på den delen av rökgången som är mellan vattenvärmaren och skorstenen, och därmed ovan väggskyddsmanteln. Ska kolla upp det där med lokala sotningsentreprenören. Tack för tipset!
 
Hej!
Bor i Umeå och har också "bara" timrade väggar och oisolerat tak. Bastar för fullt (två ggr i veckan) nu och det är inga problem med värmen. Har golvspringor som tilluft och borrade ett 50mm hål med ett harvia träspjäll strax under taket. Det funkar kanon och är nog nödvändigt för att få bra cirkulation och syresättning i bastun. Som strålningsskydd satte jag dubbla masterboard skivor bakom kaminen med distansrör emellan. dessa går från golv till ca. 30 cm ovanför det oisolerade röret. som botten för kaminen gjöt jag en 5cm tjock cementplatta som är 10cm bredare än kamin. Sotarn godkände direkt... men kolla vad din sotare kräver innan du bygger!
 
sheriffen skrev:
Hej!
Bor i Umeå och har också "bara" timrade väggar och oisolerat tak. Bastar för fullt (två ggr i veckan) nu och det är inga problem med värmen. Har golvspringor som tilluft och borrade ett 50mm hål med ett harvia träspjäll strax under taket. Det funkar kanon och är nog nödvändigt för att få bra cirkulation och syresättning i bastun. Som strålningsskydd satte jag dubbla masterboard skivor bakom kaminen med distansrör emellan. dessa går från golv till ca. 30 cm ovanför det oisolerade röret. som botten för kaminen gjöt jag en 5cm tjock cementplatta som är 10cm bredare än kamin. Sotarn godkände direkt... men kolla vad din sotare kräver innan du bygger!
Hej och tack för svar!
Dina timrade väggar håller naturligtvis värmen mycket bättre än mina tunna brädväggar (som jag planerar att isolera), men det känns bra att höra att golvspringorna inte medför några problem med värmen samt att de räcker som tilluft. Jag tror på dina tankar vad det gäller cirkulation och syresättning, är det så att din frånluftventil mynnar direkt i det fria? Eller går den ut via omklädning/relax?

Är det någon som provat med en frånluftventil på en lägre nivå i en Friggebodsbastu, eller är det en lösning som passar bäst i en "villabastu"?

Jag ska följa era råd att kolla med sotningsväsendet om vad som krävs för ett fullgott strålningsskydd.
 
Hemmakatten
Jag hade en liten, liten bastu i en friggebod på min radhustomt (många år sedan). Helt oisolerad, den användes faktiskt mest på vintern.Snabbt uppvärmd, inga problem med fukt eller mögel. Jag skulle inte isolerat en separat bastubyggnad.
 
Hemmakatten skrev:
Jag hade en liten, liten bastu i en friggebod på min radhustomt (många år sedan). Helt oisolerad, den användes faktiskt mest på vintern.Snabbt uppvärmd, inga problem med fukt eller mögel. Jag skulle inte isolerat en separat bastubyggnad.
Tack för svar!
Hm, det är tydligt att det finns en mängd sätt att bygga bastu på, var och en med sina för- och nackdelar.

Det finns flera anledningar till att jag har snöat in på att isolera min bastu. Dels ska jag isolera den tillhörande relaxen, och då blir åtminstone mellanväggen mellan bastun och relaxen isolerad. Dels har min friggebod väldigt tunn ytterpanel (17x120mm).

Ytterligare en variant är förståss att bara sätta upp bastupanel invändigt, med vindpapp och tomrum på hela regeldjupet (70mm).

Jag är ändå ganska sugen på att isolera tak och väggar i min bastu (om det nu inte kommer en hel kör som berättar hur onödigt/skadligt det är). Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kunde kommentera min Fundering 3 och 4 här ovan. Det jag framförallt funderar på är om jag ska ha en luftspalt mellan ytterpanelen och vindpapp/isolering (jag kommer att ha luftspalt mellan isoleringen och bastupanelen). Problemet för mig att ha en luftspalt vid ytterpanelen är ventilationen av densamma. Eftersom Friggeboden är uppbyggd med prefabricerade väggblock där ytterpanelen är spikad vid en regelstomme så kan jag inte skapa en luftspalt mha spikläkt mellan ytterpanel och reglar.

Som jag ser det har jag två alternativ:
1) Antingen skippa den yttre luftspalten och bara sätta vindpapp och isolering direkt mot ytterpanelen.
2) Annars skapa en luftspalt mha spikläkt, och låta den vara oventilerad (eller möjligen stå i förbindelse med nästa luftspalt mellan isolering och bastupanel.

Jag hoppas att ni som har isolerade friggebodsbastun vill svara på ovanstående, eller är det så att alla bastun av denna typ är oisolerade?
 
  • Gilla
Rikard91 och 1 till
  • Laddar…
Hej igen,
förtydligande. Jag har ventilation men ärligt talat känns den mer eller mindre onödig MEN då är min bastu ej helt isolerad och då blir det tillräckligt med springor ändå. Däremot är ju isoleringen även ljuddämpande vilken man kan ta i beaktande ifall man vill kunna prata "ostört". Luftspalter tror jag är helt överflödigt. Om du har ett extra skyddsrör kommer sotaren att godkänna det MEN min erfarenhet är att det är bäst att kontakta sotaren innan och gå igenom tänkt lösning. De är oftast väldigt hjälpsamma, jag satt i telefon i 30 minuter med "min" sotare (utan kostnad).
/Brunello
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.