Hej, jag har ett Abloy LC100 hus i dörren, som jag helst skulle vilja byta ut. Dock verkar det vara ett dåligt utbud på låshus som är så små. Har inte hittat ett enda ASSA tex som är det vi skulle vilja haft.
Jag gillar inte iden med att det går att låsa ut sej ur huset i misstag. Jag vill låsa med nyckeln.
Vad jag har förstått så har Abloy samma funktion på alla sina lås?
Att låset i sej verkar hålla lägsta kvalitet gör det inte roligare.

Någon som har tips på en lösning?
Att modifiera nya dörren allt för mycket känns inte aktuellt för tillfället. :p

Mått på LC100 finns på sid 13 i denna PDF
http://www.kyoeiabloy.jp/library/pdf/e_005.pdf
 
Redigerat:
Jadu.. det är ett gammalt låshus vars mått ej används längre. så du hat tyvärr alternativet leva med det eller byta mot en standard modul.
 
Jag bumpar tråden lite, då jag sitter i samma situation som TS gör, dvs jag vill byta ut mina LC100 låshus från abloy till något som faktiskt fungerar. Jag har pratat med en låssmed idag som tyvärr sa att jag måste göra ingrepp i både dörrbladet och i karmen för att kunna byta låshuset mot ett från tex ASSA. Men jag har enligt hörsägen hört att det SKA finnas någon lösning på mitt problem. Men vad säger ni med erfarenhet av detta? Måste jag borra och fräsa i dörren, eller finns det något smidigare sätt att få till låsfunktionen på mina 5 dörrar?
 
Nej, det finns ingen sådan lösning om det är ytterdörrar. Det är mått som ej används på nya kistor, Så din låsis har rätt.
Måtten är de samma som du idag har på en innedörrskista. Så är det ytterdörrar är det bara att fräsa om. Några täckskyltar så har du snart trollat bort all åverkan.
Pratar vi innedörrar så passar Abloy 2014 exempelvis. MEN få inte för dig att sätta detta i en ytterdörr, för då kan du lika gärna sätta en skylt på dörren där det står Olåst.
 
Haha... nej jag lovar att inte sätta in något dåligt lås nu när jag äntligen bestämt mig för att gör något åt det här.
Jag inser att jag får köpa ett nytt större låshus och göra de ingrepp i dörren och karmen som krävs för att det ska passa.
Jag tackar så mycket för svaret!
 
A Atenza skrev:
Hej, jag har ett Abloy LC100 hus i dörren, som jag helst skulle vilja byta ut. Dock verkar det vara ett dåligt utbud på låshus som är så små. Har inte hittat ett enda ASSA tex som är det vi skulle vilja haft.
Jag gillar inte iden med att det går att låsa ut sej ur huset i misstag. Jag vill låsa med nyckeln.
Vad jag har förstått så har Abloy samma funktion på alla sina lås?
Att låset i sej verkar hålla lägsta kvalitet gör det inte roligare.

Någon som har tips på en lösning?
Att modifiera nya dörren allt för mycket känns inte aktuellt för tillfället. :p

Mått på LC100 finns på sid 13 i denna PDF
[länk]
Vi har detta låset i vårat nyinköpta hus, gillar det inte alls. Hur gammal kan dörren vara? Kommer nog att byta karm och dörr..
 
B Bengt65 skrev:
Vi har detta låset i vårat nyinköpta hus, gillar det inte alls. Hur gammal kan dörren vara? Kommer nog att byta karm och dörr..
Det har inget med ålder att göra utan att det har finsk beslagning vilket troligtvis beror på att dörren är importerad från Finland.
Urtagsmåtten är lika de lås vi i sverige använder i innerdörrar men det har ett större dorndjup 50mm (SFS 5209) istället för 45mm (SFS 5210).
Om det bara är låset som är dåligt så går det att montera lås enligt svensk standard i dörren.
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det har inget med ålder att göra utan att det har finsk beslagning vilket troligtvis beror på att dörren är importerad från Finland.
Urtagsmåtten är lika de lås vi i sverige använder i innerdörrar men det har ett större dorndjup 50mm (SFS 5209) istället för 45mm (SFS 5210).
Om det bara är låset som är dåligt så går det att montera lås enligt svensk standard i dörren.
Tack för informationen 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.