pdov pdov skrev:
Du har alltså inte både lås och vred på insidan som på bilden här under?
[bild]
Dela gärna av dig med lite bilder på installationen och montaget om du får det att fungera, tack.
Exakt - så där ser inte min insida ut. Mitt vred sitter där låset sitter på din bild, och där vredet sitter på din bild är ingenting (inget hål i dörren heller).

Förhoppningsvis kommer mitt U200 imorgon och då tänkte jag montera det framåt eftermiddagen. Jag behöver montera bort det ID Lock 150 som sitter nu först men det tar ju bara några minuter.

Om man har både lås och vred på insidan och behåller vredet så förstår jag att det kan bli lite tokigt om vredet används eftersom U200 inte känner av det. Då kanske det är bättre att ta bort vredet helt och byta ut täckskylten (långskylten?) för att dölja hålet, till något liknande denna:
https://www.k-rauta.se/produkt/langskylt-beslagsboden-borstad-krom/7391447083644

Om man vill behålla vredet på insidan så behöver man väl ett set med skruvar och vredmedbringare osv. och då ska t.ex. dessa fungera:
https://www.biltema.se/bygg/las/lastillbehor/cylinderring-sats-11-mm-2000057892
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...rbeslag/lascylindrar-hus/cylindervred-316356/

Man behöver nog korta av skruvarna med en dremel om man inte redan har skruvar som man kan återanvända.

Har man endast ett vred och ett handtag på insidan (som jag) så bör man kunna återanvända skruvarna från det vred som redan sitter.
 
Redigerat:
N nu1mlock skrev:
Gällande 360 graders låsning så tycker jag att det ser ut att fungera väldigt bra t.ex. här där låset snurrar 900 grader. Eller är det något jag missförstår? Jag har ingen koll på sådant här egentligen!
Skillnaden mellan kvartsvarvs låsning och 360° är att kvartsvarvslåsning har en cylinderroddare där in och utsida sitter ihop medan det på 360° är delad cylinderroddare så in och utsida fungerar oberoende av varandra.
Det gör att ett motoriserat vred kan känna av att låsstatus ändras när någon låser eller låser upp i ett låshus med kvatsvarvslåsning, om det istället är en delad medbringare som vid 360° så kan det motoriserade vredet inte känna av att någon låser eller låser upp och den vet inte om dörren är låst eller olåst.
Det är även därför vredskylten bör tas bort från ett ASSA 2000/2002 då ett motoriserat vred inte kan känna av om vredet i vredskylten används.
För motoriserade vred så är det alltså inte hur mycket den vrider vid låsning som är problemet utan att den inte förstår om någon låst eller låst upp på annat vis än om det motoriserade vredet använts.
Om endast det motoriserade vredet används så vet den låsstatus därför får inte separata vred och nycklar användas.
I ett låshus med kvartsvarvs låsning så detekteras att cylinderroddaren ändrar position och att låsstatus ändrats om någon använt en nyckel.

Jag är inte bekant med Aqara U200 utan förklarar motorvred generellt.
 
  • Gilla
pdov och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Skillnaden mellan kvartsvarvs låsning och 360° är att kvartsvarvslåsning har en cylinderroddare där in och utsida sitter ihop medan det på 360° är delad cylinderroddare så in och utsida fungerar oberoende av varandra.
Det gör att ett motoriserat vred kan känna av att låsstatus ändras när någon låser eller låser upp i ett låshus med kvatsvarvslåsning, om det istället är en delad medbringare som vid 360° så kan det motoriserade vredet inte känna av att någon låser eller låser upp och den vet inte om dörren är låst eller olåst.
Det är även därför vredskylten bör tas bort från ett ASSA 2000/2002 då ett motoriserat vred inte kan känna av om vredet i vredskylten används.
För motoriserade vred så är det alltså inte hur mycket den vrider vid låsning som är problemet utan att den inte förstår om någon låst eller låst upp på annat vis än om det motoriserade vredet använts.
Om endast det motoriserade vredet används så vet den låsstatus därför får inte separata vred och nycklar användas.
I ett låshus med kvartsvarvs låsning så detekteras att cylinderroddaren ändrar position och att låsstatus ändrats om någon använt en nyckel.

Jag är inte bekant med Aqara U200 utan förklarar motorvred generellt.
Tack så mycket för förklaringen! Då förstår jag skillnaden mellan 360 graders lås (som jag har) och kvartsvarslåsning! Jag inser då att videon jag länkade gällande "900 grader" är helt irrelevant i sammanhanget. Jag antar då också att Assa 565 är ett kvartsvarvslås?

Jag har nu monterat ner mitt ID Lock 150 och monterat tillbaka mitt gamla Assa 2002.

En vit vägg och en röd dörr med ett kodlås. Vid sidan av dörren sitter en videodörrklocka monterad på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd dörr med två borrhål ovanför handtaget, där hålen kommit till vid felaktig montering. Dörren har ett gammalt Assa 2002-lås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid montering av ID Lock 150 var man tvungen att borra ett hål genom dörren. Nu när jag tog bort ID Lock 150 så blev jag påmind om att jag hade råkat borra fel vid montering av ID Lock 150 så jag har två fula hål i dörren (istället för ett fult hål). Det blir till att montera U200 knappsats över hålen så dom inte syns! Framöver får jag fixa hålen.

Inte nog med det, färg från dörren har fastnat i monteringssatsen av ID Lock 150 så jag måste måla om dörren. Superkul! Det får bli ett litet senare projekt.

Bilden visar en röd dörr med ett grått elektroniskt ID Lock 150 dörrlås monterat och en silverfärgad dörrhandtag vid sidan av den vita väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En brun dörr med ett dörrhandtag, ett lås och två borrade hål ovanför handtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Assa 565 är kvartsvarvslås.
 
  • Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
Leveransen blev tyvärr försenad men låset dök upp idag! Nu är det monterat på mitt Assa 2002 och det var ju helt onormalt enkelt.

Jag förstår dock vad folk menar med att U200 "ballar ur" om man låser upp med nyckel från utsidan istället för att använda knappsatsen/appen/HomeKey etc. Det verkar dock inte vara några "problem" att få låset i synk igen även om det tar ett par knapptryckningar.

Jag har spelat in en video som visar problemet man kan få när låset hamnar ur synk ifall man låser upp med nyckel från utsidan. Samma problem får man ifall man låser med ett separat vred inifrån.

Vänligen bortse från dom två hålen i dörren samt färgen som har lossnat. Hålen är från det tidigare ID Lock 150 (det borde vara ett fult hål men jag borrade fel, så det blev två fula hål) och färgen har fastnat på monteringsramen från ID Lock 150. Detta får åtgärdas senare.

Installationen var superenkel! Eftersom insidan av min dörr endast har ett vred och ett handtag (inget nyckellås på insidan) så skruvade jag bort vredets två skruvar.

Röd dörr med monterat dörrhandtag och en synlig låscylinder högre upp där färg har skavts av. En del av en veranda kan ses i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu följer man anvisningar för US Deadbolt vilket innebär att man ska skruva bort och vända på den lilla platta som sitter på låsets monteringsram. Vänd 180 grader och skruva tillbaka.

Sedan använder man dom gamla skruvarna från det gamla vredet för att fästa låsets monteringsram:

Bild av en röd dörr med ett nytt lås monterat. Dörren har två borrade hål ovanför låset, och färgen runt hålen har flagnat något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på röd ytterdörr med nytt Assa 2002-lås monterat och ett svart, smidesliknande dörrhandtag. Hål och skadad färg syns ovanför låset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruva dit låset på insidan med medföljande svarta skruvar. Montera sedan knappsatsen på valfri plats utomhus - med medföljande självhäftande eller medföljande skruvar. Knappsatsen kan anslutas till el för permanent strömtillförsel - batterierna används då som backup vid strömavbrott.

Monterat Assa 2002-lås på insidan av en brun dörr med två borrade hål ovanför låset. Låset är monterat rakt ovanför ett antikt dörrhandtag i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart elektroniskt dörrlås U200 monterat på insidan av en röd dörr med två hål ovanför, bredvid ett dekorativt järnhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd dörr med installerad svart elektronisk knappsats från Aqara och ett klassiskt svart dörrhandtag. Vägg till vänster med monteringstavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har anslutit låset till min Apple TV 4K 2022 via Matter over Thread så man får tillgång till HomeKey, kan hantera användare och styra låset på distans utan att behöva någon Aqara-hubb. Jag har däremot lagt till mina fingeravtryck för låset via Aqara-appen.

Jag kommer nog införskaffa en Aqara M3-hubb ändå så att jag t.ex. kan göra så att låset automatiskt låser upp när min Aqara G4 dörrklocka känner igen mitt ansikte.

Låsets beta-funktion för att använda sitt inbyggda gyro för att automatiskt låsa när man stänger dörren fungerar ganska dåligt för mig, kanske i 70% av fallen, men med M3-hubben kan man använda en Aqara dörrsensor för att automatiskt låsa med mycket bättre precision.


Här är videon på hur det kan bli om man låser upp med nyckel från utsidan. U200 kan förstås inte känna av detta så det hamnar ur synk. Det är dock ganska enkelt att få det i synk igen. Alternativt så kan man köpa ett Assa 565 som inte har detta problem (tack @123abc).

 
  • Älska
straffarbete
  • Laddar…
Jag vet inte hur det är med Aqara U200 men vanligtvis bör man undvika att posta QR-koderna så kanske bör du be admin ta bort den bilden.
Hur bred är innerdelen?
Hur mycket låter den? I klippet var den högljudd men en mikrofon kan vara missvisande.
 
1 123abc skrev:
Jag vet inte hur det är med Aqara U200 men vanligtvis bör man undvika att posta QR-koderna så kanske bör du be admin ta bort den bilden.
Hur bred är innerdelen?
Hur mycket låter den? I klippet var den högljudd men en mikrofon kan vara missvisande.
Man kan inte göra något med QR-koderna utan att först sätta låset i parningsläge från insidan. Har man åtkomst till insidan så finns ju koderna där ändå och då har man större problem, så det är helt lugnt. Ingen behöver ta bort eller redigera bilderna.

Innerdelen är 62,3mm bred, 60,6mm djup (inkl. vredet som sticker ut mer) och 152,5mm hög.

Det är svårt att säga exakt hur högt låset i sig är - som du skriver så är mikrofonen på telefonen lite missvisande. Det finns tre olika lägen vilka vrider låset olika snabbt. Det mest högljudda låser upp direkt och man hinner inte ens vänta på upplåsning om man använder t.ex. fingeravtryck eller Apple HomeKey.

Jämfört med det tidigare ID Lock 150 så låter det mer på högsta/snabbaste läget men mindre vid det långsammaste läget. Mitt Assa 2002 slår alltid till vid låsning/upplåsning så det låter en del oavsett.

Det minst högljudda låter inte så mycket men tar lång tid att låsa upp. I mitt fall så kommer alltid låset själv att "slå till" och göra ett högt ljud.

Man kan ställa in låset i ett av dom tre olika lägena men det går alltid att först trycka på ENTER-knappen för att låset ska använda sitt "Quiet-läge" ifall man t.ex. kommer hem under natten.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.