Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Uppenbart att din/kvinna/kvinnor inte har haft så skönt att de behövt skrika.
Nej, det är inte alls uppenbart. Men hon har kontroll över sitt beteende när det behövs. Det har varit en tillgång när det varit andra människor i närheten. Det är uppenbart att du och TS missar sådana stunder. 😉
 
Nissens
spikplanka spikplanka skrev:
Så här?
Gipsskiva
Gipsskiva
Gullfiber
Byggplast
Luftspalt
Byggplast
Gullfiber
Gipsskiva
Gipsskiva

Tjocklek på materialen?
Byggplasten kan du skippa. Sedan är det med reglarna han skrev en viktig del i det.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Så här?
Gipsskiva
Gipsskiva
Gullfiber
Byggplast
Luftspalt
Byggplast
Gullfiber
Gipsskiva
Gipsskiva

Tjocklek på materialen?
Skulle inte köra 2st lager av byggplast
 
Hur ljudisolerar man en toalett? Räcker det med att byta dörr?
 
P Peter_Ker skrev:
Hur ljudisolerar man en toalett? Räcker det med att byta dörr?
"beror på" men ja troligtvis räcker det med en tät dörr
 
4774
spikplanka spikplanka skrev:
Det verkar kontraintuitivt att fler densitetsvariationer (luft-vs-mineralull osv) skulle försämra dämpningen. Enda nackdelen torde vara storlek och materialåtgång.

Heterogena material är från erfarenheterna när jag fick tips av akustikdoktoranden. Det slår sönder ljudvågorna.

Det finns gott om knepiga personer i maktposition. Och det finns en hel del folk som skall styra upp när någon annan agerar utanför deras uppställda normer.
Då är det deras problem inte ts. Knepiga människor finns det gott om men vad har de med deras sexliv att göra.
 
4774 4774 skrev:
Då är det deras problem inte ts.
Problemet uppstår när de har makt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
4774
spikplanka spikplanka skrev:
Problemet uppstår när de har makt.
Vilken domstol skulle fälla ett gift par för att de har sex?
 
4774 4774 skrev:
Vilken domstol skulle fälla ett gift par för att de har sex?
Socialnämnderna som kan ta beslut utanför domstolsväsendet och det handlar om att de kan agera mot människor de anser vara utanför deras egna normer. Även om man får rätt i slutändan kan mycket tårar gått i processen.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
4774
spikplanka spikplanka skrev:
Socialnämnderna som kan ta beslut utanför domstolsväsendet och det handlar om att de kan agera mot människor de anser vara utanför deras egna normer. Även om man får rätt i slutändan kan mycket tårar gått i processen.
Det håller jag med om men har svårt att se att det skulle hända av denna anledning. Hur menar du att föräldrar skulle kunna ha sex överhuvudtaget om man ska gå omkring och vara rädd för att socialtjänsten ska komma och ta barnen?
 
4774 4774 skrev:
Det håller jag med om men har svårt att se att det skulle hända av denna anledning. Hur menar du att föräldrar skulle kunna ha sex överhuvudtaget om man ska gå omkring och vara rädd för att socialtjänsten ska komma och ta barnen?
Problemet är väl att de som tar besluten kanske inte har barn. Eller aldrig haft sex. Och därmed saknar förståelse.

De av oss som är föräldrar har haft sex och tycker förmodligen om det. Vi som har flera barn har behövt lära oss att kunna ha sex trots att ett spädbarn sover i samma rum. Eller att skicka iväg äldre barn att leka med kompisar och ha sex mitt på dagen.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Hur menar du att föräldrar skulle kunna ha sex överhuvudtaget om man ska gå omkring och vara rädd för att socialtjänsten ska komma och ta barnen?
Inte involvera barnen i sexlivet på något sätt. Då kan de inte heller försäga sig. Samt hålla det offentliga utanför allt som är privat utan undantag.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Finns ju även varianten att åka iväg en stund med bilen, epatraktorn, husbilen etc, till ett ställe där ingen störs. Även detta en klassiker.

Försöker bara tänka litet utanför boxen här.

__
PS. Om tillsyn av barnen är viktigt under sessionerna behöver det ordnas oavsett om TS befinner sig i ett isolerat utrymme i bostaden eller tex i en husbil utanför bostaden.
Svar på P.S. - barnen sover alltid från 20, men enstaka gånger har de vaknat. Vi har utomhuskamera som skickar notiser ifall någon går ut/öppnar ytterdörren. Att ha det ljudisolerat är inte samma sak som helt frånkopplad.
H Harald Blåtumme skrev:
Men om ungarna ska avskärmas från föräldrarnas aktiviteter finns det två varianter.

1) skapa en "dungeon" i tex källaren, avskärmad & ljudisolerad. Kanske att den som vill påkalla uppmärksamhet får ringa på en ringklocka? Inte testat eller haft behov av den där ringklocksvarianten.

2) åka iväg en bit med bilen etc fordon till ostörda ställen. Inte testat eller haft behov av detta heller men visst kan säkert funka.

Vad som funkar beror på ungarnas ålder, om det behövs tillsyn eller ej när föräldrarna pysslar med sitt. Inga konstigheter. Var litet kreativ så löser det sig.
Ja, vi är kreativa idag och för de som tror annat - JA, vi kan vara tyst. Barnen kommer först för oss, men man måste också få vara en människa och en individ med egna önskemål även om man är en förälder. Jag utforskade bara hur svårt är det med andra lösningar och vilka andra lösningar det finns. Jag märker att frågan och min fundering har skapat en del känslor hos folk. Jag uppskattar verkligen alla de bra svaren jag fått!
 
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Vad du märker när du gräver djupare i detta med att ordna fullständig ljudisolering är att det inte bara handlar om att ha tunga dubbla/trippla gipsskivor på väggarna, vettiga avväxlingar mot stommar etc - finns massvis att läsa om hur man tex ordnar en bra ljudstudio som sagt.

Det handlar även om att man måste se till att alla eldosor är tätade så inga ljud fortplantas via elrören (förvånansvärt mycket ljud kan vidarebefordras via dessa), sedan att det är en tung ljudklassad dörr med ordentlig tätning runt så det inte finns några glipor. Inte minst viktigt är att ordna ljuddämpad överluft så man har vettig ventilation, ska ju suga luft från tex sovrum i vettig takt men ljudisolerat.

Jag har inte haft anledning att löpa linan ut med detta men det finns säkert folk som vill det, inte bara för trådens ursprungliga syfte utan för att isolera tex en replokal, eller ljudstudio. Eller kanske få litet idéer hur man kan få en centralt placerad toa att bli hyfsat ljudisolerad :)
 
  • Gilla
Lexii
  • Laddar…
Just otäta väggar kan ställa till det...
Byggde en lgh avskiljande vägg enl konstens alla regler, alltså 2 fristående väggar med förskjutna reglar, isolering, tätade både osb och gips.
Ändå klagade en hg att det var lyhört från grannen på samma våning, speciellt inne på toa.

Funderade länge och väl innan jag kom på att jag lämnade ett 20*20cm hål i väggen för en vacuumventil.
Hålet var bakom en skohylla och 2m ovanför så gick ventilationen från badrummet, skruvade igen hålet och tätade och hörde aldrig nåt mer om att dom hade blivit störda
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.