Efter att ha kört vattenspridaren ca 10 minuter så avtar trycket och strålen blir bara nån decimeter hög. Slår jag av spridaren ett tag och slår på den igen är trycket tillbaka. MEN efter trycktappet så blir vattnet grumligt i hela huset och klarnar först efter ett dygn.

Vad kan det vara för fel!?

Har egen djupborrad brunn, dränkpump, hydropress och en snustorr gräsmatta 😕
 
Du har dålig tillrinning i borrhålet.
 
  • Gilla
elare och 1 till
  • Laddar…
Aha! 😳
Men hur kommer det grumliga vattnet in i bilden (eller snarare i kranen)?
 
Finns mycket gör och skit i ett borrhål, töms det är det vattnet som återstår. Sedan när hålet återfylls klarnar det. Har man filter för tex mangan dvs sandfilter hjälper det till att rena vattnet. Kan även vara så att pumpen ligger för djupt i borrhålet, därav att det rörs upp skit när hålet töms.
 
  • Gilla
elare och 1 till
  • Laddar…
Du får sluta vattna gräset om du vill ha bra dricksvatten.
 
C Cox skrev:
Finns mycket gör och skit i ett borrhål, töms det är det vattnet som återstår. Sedan när hålet återfylls klarnar det. Har man filter för tex mangan dvs sandfilter hjälper det till att rena vattnet. Kan även vara så att pumpen ligger för djupt i borrhålet, därav att det rörs upp skit när hålet töms.
Jahapp, så nåt enkelt fel med blåsan i hydropressen är det alltså inte? *suck*

Blir det till att leva med brun gräsmatta eller kan spolning eller tryckning hjälpa? Eller är 10 min med vattenspridare ganska förväntad tillrinning?
 
Gräsmattan överlever så låt den vara tills det kommer regn.
Hur bra tillrinning man har är väldigt individuellt.
Min 6 meter djupa grävda brunn fixar lätt en kubik och säkert två också per dygn året om...
 
  • Gilla
elare
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.