Jag planterade 2st päronträd för två år sedan.
I vintras hade jag besök av några djur som har skalat av barken och orsakat diverse skador. Mest på ett av träden.
Vet inte exakt vilka djur som orsakat mest skada men här har varit älg, rådjur, harar och renar....
Älgarna tyckte det stora pilträdet var smarrigt men där fick dom gärna vara.
Jag pulsade ut i snön i vintras och strök på tjära på kvistarna för att avskräcka djuren. Vet inte om det gjorde nånn skillnad



Det här päronträdet har klarat sej hyffsat

Ett ungt päronträd med skyddsnät runt stammen och stöd mot marken, placerat på en grön gräsmatta omgiven av stora barrträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det här har fått större skador. Trodde det var dött och planerade att köpa ett nytt.
När jag plockade bort stamskyddet i somras så var det flera gröna kvistar inuti.
Nu har dom växt ganska mycket på kort tid.

Nu undrar jag vad jag ska göra. Stammen ovanför kvistarna har stora skador. Ska jag kapa stammen? Var i så fall?

Päronträd med skadat bark och kvistar, insvept i ett stamskydd på en grön gräsmatta, med röda träbyggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Päronträd med skadad stam, placerad på grön gräsmatta, omgivna av röda byggnader. Grönskande kvistar längst ned, stor skada längre upp på trädet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Möjlig skyldig. Dock vid ett något senare tillfälle.

En hare sitter på en grusväg omgiven av gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Tagen på bar gärning. Ett tag var dom tre stycken

Älg vid ett träd på vintern, snötäckt mark och omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Troligen oskyldig


En ekorre klättrar på en snötäckt trädstam bland grenar på vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Det här körsbärsträdet var dom också på. Spåren avslöjar dom.... Det klarade sej och har gett mycket körsbär. Åt dom sista för några dagar sedan.
Det har gamla skador. Har bla. gått av. men återhämtade sej. Det ska troligen också beskäras.

Päronträd med skadad stam stabiliserat med en träställning och skyddat av ett plastskydd i snötäckt vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Men det är väl ympat? Det skrotet som kommer behöver ju inte va nåt att ha? Hade fimpat det och satt nytt.
 
  • Gilla
bryggstun
  • Laddar…
Ympat? Ingen aning... Känns lite trist att plantera riva upp det. Har funderat på att köpa nått fler träd och vänta och se hur det går med det skadade.
 
Alla päronträd som säljs här i landet är ympade, kvitten används ofta men inte alltid som grundstam. Det görs för att öka härdigheten på trädet.

Tråkigt men päronträdet du köpte en gång är nog dött och det som kommer upp från roten är den växt som trädet är ympat på, inget att spara alltså.
 
  • Gilla
bryggstun
  • Laddar…
Vad trist. Kanske måste skaffa ett nytt då..
 
B bryggstun skrev:
Ympat? Ingen aning... Känns lite trist att plantera riva upp det. Har funderat på att köpa nått fler träd och vänta och se hur det går med det skadade.
Ofta kan man se ympstället som en förtjockning nere på stammen. Sticker nya skott upp ovanför är det päron.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.