Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet kommer att publiceras i testartikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1: Att dammsugaren klarar av att suga upp hundhår. Suger upp smuts i alla hörn. Hunden springer ut och in drar in en del smuts, grus och gräs. Bra sugförmåga, låg decibel. En annan utmaning är alla trösklar vi har i det 180kvm stora huset.
2: På grund av det stora ytor, och hundhår med all smuts hunden drar in är det en utmaning. Jag gör ren alla golv dagligen, Vilken lyx att ha en dammsugare som gör jobbet.
 
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
bara den gör rent och klarar höga trösklar så är jag nöjd. min Neato började ryka efter flera års trogen tjänst så hen fick gå i pension... 😅
  1. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
jag har ADHD och städning är en av sakerna jag kan prokrastinera länge, pga exekutiv dysfunktion. just nu (haha! more like konstant sen 2020) är vi mitt i renovering där det rivs väggar och det är stökigt överallt. man springer in med skorna på, det är murbruksdamm på alla ytor, katten fäller, depressionen är och nafsar en i hasorna. jag jobbar dessutom hemifrån så jag slipper aldrig undan att vara mitt i kaoset. jag VET att en robotdammsugare gör stor skillnad men det finns liksom inte i budgeten att köpa en ny. halp. 🙈
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet kommer att publiceras i testartikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1: I vår familj på fem med en ca 100 m2 stor bostadsyta på nedervåningen med hall, kök, vardagsrum och två sovrum kommer robotens täckning av ytan vara viktigast. Den kommer snurra runt på dagarna när alla är på jobb eller i skolan. Kommer den dammsuga i alla hörn, under soffor och stolar, under trappan och bland fotbollsskor utan att fastna? Eller kommer vi komma hem till ett hem med stora dammråttor under soffan, rester av frukosten på köksgolvet och hallen fylld av konstgräs-gummipluttar och en robot som trasslat in sig i snörena från från fotbollsskorna? Blir också spännande att se om den kan göra vad den är byggd för utan att sätta igång hemlarmet.

2: För drygt tio år sedan hade vi en iRobot Roomba men var inte så imponerade. Vi var mer eller mindre tvungna att passa roboten för att den skulle kunna åka runt utan att fastna. Vinsten uteblev och vi insåg efter ett tag att det gick snabbare att ta den vanliga dammsugaren och parkerade roboten för gott. Nu hoppas vi på att tekniken blivit bättre och är sugna på att prova igen!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet kommer att publiceras i testartikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Den ska suga bra då vi har 2 små hundar 🙌🏻och vi damsugar varje dag så det ville våra fantastisk med hjälp av en sån ❤️🙏hoppas verkligen 🥳🥰
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet kommer att publiceras i testartikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Woohoo det var ju et stort önska har aldrig haft råd till en, för jag tror man skal upp i dom dyra för att det fungerar 😅
Den ska suga bra och jättegärna moppa golv också vår klinkar och parket golv blir jätte smutsig med vår 2 hundar😵‍💫🫣
Så jag dammsugar och tvätter golv verje dag ville våra fantastiska att slippa för 🙌🏻
 
1: Egenskaper som är högt värderade är förutom god sugkraft och användarvänlighet, ett avancerat navigeringssystem som snabbt upptäcker förändringar/störningar i städmiljön och får roboten att agera därefter.

Något som också är högt värderat, är en fungerande fallsensor samt en AI som inte utvecklar egen medvetenhet och efterföljande suicidalt beteende.

Min Neato Botvac uppfyllde inte dessa två önskemål, varpå den nu behöver ersättas.

2: Jag vill påstå att vi, våra djur och vårt boende har flera egenskaper som gör oss lämpliga att testa en robotdammsugare.

Mat och utspillt vatten från skålarna tillhör vardagen (och då ska vi inte ens prata om hur katten skräpar ner!)

Två våningsplan, samt ett uterum som numera är utan dörrtröskel som skulle vara riktigt intressant att se hur roboten skulle tackla.

Ständiga renoveringar samt ett större intresse av trädgård än av golvrengöring gör att vårt hem skulle erbjuda rejäla utmaningar åt roboten.

Vi har dessutom varierande typer av golv, samt mattor på flera ställen, som nog skulle erbjuda utmaningar för roboten.

Jag har ett stort teknikintresse, och skulle vi vinna en dammsugare så skulle jag se till att nörda ner mig ordentligt i den. Jag har faktiskt kollat på Dreame och Roborock tidigare, då de iaf på pappret ska klara av vårt hus och våra förutsättningar. Samt att de går att integrera i Home Assistant för ytterligare funktionalitet och statistik, vilket kan vara av värde för testet.

Skulle vi vinna en dammsugare så lovar jag att återkomma med en utförlig recension över styrkor och svagheter. Kan till och med lägga upp bilder på moppvattnet!

3: Om man kan få sympatipoäng, så vill jag passa på att nämna att efter Neatons bortgång, så lade den sladdbundna dammsugaren ner, elaka tungor gör gällande att den kan ha fått i sig en överdos av vitt pulver (gipsdamm).

Huset dammsugs således numera medelst grovdammsugare, vilken förvisso har god sugkraft, men ljudnivå likt ett jetplan.
 
  1. Att ta sig över trösklar
  2. Har väldigt höga trösklar
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet kommer att publiceras i testartikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Hej! Här kommer mitt bidrag, håller tummar och tår för vinst. ⭐️⭐️⭐️🥂🎉🥂🙏

1. En med bra sugkraft så den även klarar mattor. Den ska också ha ett bra navigations system så den inte missar vissa ytor. Kan den även tömma sig själv och moppa golvet så är det ett stort plus :)


2. Jag gillar att ha rent omkring mig men har tyvärr inte alltid tid till det. Man vill ju hellre prioritera att umgås med familjen än att utföra denna tråkiga vardagssyssla. Jag gillar & är van att utvärdera och skriva recensioner så jag kommer defintivt att testa denna robot dammsugares alla fantastiska egenskaper.
 
  1. Möjligheten att automatisera dammsugningen för att minska mängden damm i bostaden.
  2. Som en särbo har man två bostäder att dammsuga, att minska tiden med det arbetet frigör tiden för andra aktiviteter.
 
1 - Hyggligt lättbegriplig och användarvänlig.
Bra på att suga upp hundhår.
Stor dammbehållare så att manuellt arbetet minimeras.

2 - Vi har två inneboende större jyckar, och dessutom ytterligare två byrackor som ofta kommer på besök (döttrarnas hundar), så just med tanke hur maskinen klarar djurhår kan det ju vara en värdemätare.
 
1.
Roboten ska ha lång batteritid för lång livslängd utan behov av batteribyte trots många laddningar.
Den ska kunna komma åt bra vid rengöring längs golvlister för att minimera kompletterande dammsugning samt kunna hantera alla typer av ytbeläggningar, från hårda platta (klinker / parkett) till löslagda långhåriga mattor och trösklar upp till 20 mm.
Vidare ska den kunna hantera flera zoner samt förekomst av övervåning enkelt via app. Detta då separat dammsugning inte ska behövas av övervåningen annat än att bära upp dammsugaren samt aktivera denna samtidigt som kök respektive vardagsrum / gästrum etc kräver helt olika städrutiner.
Dammsugaren ska också ha god förståelse för omgivningen för att kunna undvika barnens nedrivna leksaker eller kläder.
Upptagning ska kunna ske av såväl normalt damm som större gruskorn (upp till ca 5 mm) liksom frukostflingor och torra makaroner från hårdgolv men också korthåriga hundhår från mattor.
Appen ska vara lätt konfigurerbar och delbar så att minst 2 användare kan styra enheten.
Kort och gott en bra allrounddammsugare som tar ca 98% av den ordinarie dammsugningen och där såväl karln som frun i huset kan styra lätt.
2.
Har länge tittat efter en robotdammsugare men skulle vilja prova en ingående för att själv bedöma huruvida denna uppfyller samtliga listade kriterier ovan utan att förpliktiga i ett köp då jag i tester och recensioner funnit olika tecken på misslyckanden av väsentliga baskriterier enligt ovan (vilka utgör en grund för att kunna byta ut den ordinarie dammsucken med nöjdhet).
Dessutom finns goda förutsättningar att utvärdera samtliga listade kriterier ovan i hemmet.
 
1. Vi värderar uppsugningsförmåga mest tillsammans med hur noggrannt den kommer åt i hörn och vid lister. Något vi även värdesätter är om den kan moppa samt app och teknik på den. Vi pratar mycket med vår teknik här hemma och det vore guld att bara kunna säga åt dammsugaren vad den ska göra.

2. Vi tänker att vi är lämpliga som testkandidater eftersom vi är en barn och husdjursfamilj. Barn innebär ett grovjobb för dammsugaren då det blir mycket smulor, smuts, grus och damm. Med djur tillkommer även en del hår samt fläckar på golven.
 
1) Att den sköter sig själv och att man inte behöver ha uppsikt på den hela tiden. Att den klarar kanter och mattor utan att krångla. Att den har en lättanvänd app och att alla i familjen kan starta och stoppa den (även barnen) Den ska även vara tyst och ha bra batteritid, så att den inte måste laddas var 15:e minut. (Lite överdrivet, men ja ni fattar)

2) Ett hus med massor av barn, grannarnas barn är alltid över och leker. Så det blir en hel del saker som dras in i huset, så en robotdammsugare hade varit perfekt! Så kan barnen dra in hur mycket smuts de vill utan att jag behöver städa upp, hehe. Med en robotdammsugare som sköter det mesta av städningen, kan jag fokusera på att renovera huset eller busa med barnet istället.
 
  1. De egenskaper jag värderar högst är i första hand en bra sugförmåga. I andra hand är det att kunna ställa in i vilka rum den ska moppa i och ställa in mängden vatten den ska använda.
  2. I vår lägenhet har vi olika sorters golv, flytande stavparkett i ett par rum, vanlig parkett i ett par rum samt klinker. Vi har således möjlighet att testa den på olika underlag. Familjen består dessutom av två astmatiker och kvalsterallergiker vilket ställer höga krav på städning. Med lekglada barn och en riktigt långhårig familjemedlem är testmiljön extra utmanande. I tillägg till ovan är jag en kritiker (med förmåga att vara nyanserad) ut i fingerspetsarna. Kombinationen av de olika förutsättningarna gör mig till en lämplig testare.
 
D
1. Att kunna ställa in dammsugaren på schema, så att den kan dammsuga samt våttorka områden vid vissa tidpunkter på dagen under tiden som familjen är borta. Därav är sugförmåga och att den kan navigera sig runt utan att fastna högt efterfrågat.

2. Jag vill testa en av de ovan nämnda robotdammsugarna då jag har begränsad tid för städning. En robotdammsugare skulle underlätta i vardagen genom att automatisera städningen, vilket säkerställer att mitt hem mer välstädat och låta oss i familjen fokusera annat. Uppskattar prylar där man genom smart teknik och automatisering kan minska sådant som vanligen kan bli irritationsmoment i familjen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.