Jo, klart det går men det sliter bra på bladen. Avverkade en 2-3 Hilti-blad på några fyrtumsrör. Det går även men bågfil, men det är ett ruskigt gnidande ;)
 
spikers_corner skrev:
Synd jag "slösade bort" pengar på metallbald i morse då ;-)
Men rondell går bort, huset är av trä med spånisolering =:-O
Men slägga låter bra, gäller bara att komma ihåg att täta vid rensbrunnen så inte allt skrot
hamnar i utgående ....
Luftningen får jag kolla vad den består av, och ev nöta med tigersåg och bågfil

Tack för svaren!
Det blir väl inga gnistor när man skär i gjutjärn?
 
Inte mycket, nej. Men lite.
 
Det kommer ju nåt från vinkelslipen det gör det ju, Men inga direkta glödande saker? Fast spånet kanske är varmt ändå?
 
Tända spån är inte lätt. Kapade upp flera meter 3mm svartplåt i spånrummet samt körde skärbrännare där inget brann iaf. Men skvätter det dit man inte ser kanske det inte är så bra finns ju andra saker som brinner bättre än spånet oftast.

Man kan ju även blöta upp med blomspruta eller dyligt dit sprutet far då brinner inget. Skadar ju aldrig att ha koll på stället man kapade några dygn efter.

Går det att tigersåga är det ju att föredra.
 
gadeberg skrev:
Det kommer ju nåt från vinkelslipen det gör det ju, Men inga direkta glödande saker? Fast spånet kanske är varmt ändå?
När jag har kapat gjutjärn med vinkelslip så har det kommit glödande material i en svag stråle från snittet. Svagt glödande, och i liten omfattning, men ändå.
 
Reliner skrev:
Såga ett snitt på insidan på rördelen som går ner i muffen på 2 sidor ta sedan en huggmejsel och knacka mellan rörbiten du ska ha bort och muffen brukar gå rätt smärtfritt om man lyckas klyva den..
Lättare att göra som näms innan om det går kapa och skarva med en jet.
Törs jag gå till väga på detta sättet även om jag har en spricka i muffen? Är livrädd att spräcka det mer eftersom att stammen går direkt in i en betongvägg och försvinner rakt ner. Att kapa röret bakom muffen blir också svårt eftersom det kommer ut snett ur väggen. Hur f-n ska man göra? Skulle säkert gå att låta det sitta som det är men när jag nu ändå har upp allt så vill jag byta ut toakröken mot en i plast.

Inte för att det kommer hända men OM jag nu mot all förmodan skulle lyckas få bort kröken utan att förstöra allt, hur går man då tillväga sen när man ska täta en plastkrök som möter en gjutjärnsmuff?
 
  • bajsröret.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • test.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle aldrig försöka skarva i en sprucken muff, eller ens skarva innan och låta den vara kvar även om den verkar tät nu.
 
Så då återstår bara att ta en överdos sömntabletter eller att ringa en fackman. Får se hur jag gör.
 
Inte för att det kommer hända men OM jag nu mot all förmodan skulle lyckas få bort kröken utan att förstöra allt, hur går man då tillväga sen när man ska täta en plastkrök som möter en gjutjärnsmuff?

Finns sk kombigummi som är 96/83mm för gjutjärnet * 75/50mm för det nya plaströret. Är det 4" rör så är gummit 123*110/75mm.
Tror dock det blir svårt att få ut rörbiten utan att spräcka muffen.
Kapa röret innan muffen med en tigersåg. Röret inne i muffen är förmodligen helt, så då behöver du inte oroa dig för att muffen är spräckt. I med ett gummi och nytt plaströr......lätt som en plätt.
Jag personligen hade försökt att eliminera den spräckta muffen.
 
Tusen tack för svar Robex. Problemet är ju att om jag ska ta bort den spruckna muffen så måste jag bila upp betongstammen runt om och jag (tror att jag) delar den med min gamle granne så den vill jag ju inte förstöra på något sätt. Har hör att gamla gjutjärnsrör ska man helst inte alls röra då de kan vara extremt sköra. Huset är från -45 och antagligen är rören lika gamla.
 
Bara som information för intresserade.
Jag var upp på vinden och kollade, luftning av gjutjärn hela vägen ut. Nåväl, tog tigersågen , efter ett blad så kunde jag knäcka luftningen med ett knack med hammaren. Just ovanför innertaket satt nästa skarv så jag ville kapa just under innertaket för att kunna dra upp resten. Trodde det skulle gå bra efter som det gick hyfsat med första snittet.
Efter 4 blad! så fick jag upp ett litet hål i röret :mad:. På med huggmejsel, efter en kvart hade jag lyckats förstora hålet så det var 0,5x2 cm. Spröda rör my a#%. Nåväl nu började det hända saker då jag dängde runt hålet. Till slut gick det få av.
Nu är det bara resten kvar (90%). Skall leta Lenox-blad imorgon.
 
spikers_corner skrev:
Bara som information för intresserade.
Jag var upp på vinden och kollade, luftning av gjutjärn hela vägen ut. Nåväl, tog tigersågen , efter ett blad så kunde jag knäcka luftningen med ett knack med hammaren. Just ovanför innertaket satt nästa skarv så jag ville kapa just under innertaket för att kunna dra upp resten. Trodde det skulle gå bra efter som det gick hyfsat med första snittet.
Efter 4 blad! så fick jag upp ett litet hål i röret :mad:. På med huggmejsel, efter en kvart hade jag lyckats förstora hålet så det var 0,5x2 cm. Spröda rör my a#%. Nåväl nu började det hända saker då jag dängde runt hålet. Till slut gick det få av.
Nu är det bara resten kvar (90%). Skall leta Lenox-blad imorgon.

Åh fan, då måste jag ha ätit något riktigt, riktigt tungt då jag lyckats spräcka muffen i mitt gjutjärnsrör:) Får nog bli till att äta lightprodukter hädanefter.
 
Lite mer info för intresserade.......
Kan meddela att man aldrig på förhand vet hur lätt eller svårt det blir att kapa ett gjutjärnsrör. Skillnaderna är enorma. Ibland går det som smör, ibland går det ett helt packet blad för att överhuvudtaget göra ett märke.
Kan även vara stora skillnader i ett snitt. Går lätt till att börja med sen rätt som det är står man still och kämpar på samma ställe i nån minut.
Vet inte vad det beror på dock.
När det är riktigt hårda rör rekommenderar jag blad som har en beläggning med wolframkarbid.
 
Tillslut fick jag tag på Lenox 100RG, en längre variant av 800RG. De tappar då inte tänderna i alla fall, för de har inga! :p Rekomenderas. Funkade bättre än både 14 och 18 tpi blad (som tappar tänder på löpande band). Men det gick inte fort ändå. 800RDG skulle kanske varit ändå bättre. http://www.lenoxtools.com/enUS/Product/Diamond___Recip_Blades.html.

Det tog mig 3 timmar att få ut sista stumpen ur muffen i källargolvet. Lite jobbigt var det för det luktar ju inte direkt rosor ur röret. :eek: blärk!

Sammanfattning: skippa metallbladen, köp volframkarbidblad.
Finns här http://www.saljex.se/?id=2&grp=642&clps=0 om inte annat, men jag vet inte om de säljer till privatpersoner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.