G Grannens Häck skrev:
P1 kultur kan garanterat driva bort svinen, fy fan vilken smörja som ingen klarar av.

Annars är det nog elstängsel eller ond bråd död som är effektivast.
Kvällsandakten gör nog susen.
 
  • Haha
  • Gilla
Edvert och 4 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
30-06 hjäper garanterat.
Tveksamt, risk för skadeskjutning. En kollega är jägare och han svarade på min fråga att 9.3x62 är en utmärkt kaliber för grovt vilt som älg, björn och vildsvin. Visst fungerar 30-06 också med rätt träff.

Men det vi verkligen behöver är ett preventivmedel som kan blandas i maten man sätter ut så de inte förstår varför det inte blir några kultingar.

Det vore även bra om regeringen kunde rekrytera några Scanners som används mot vildsvinen:

Filmen ovan är vad jag rekommenderar mot vildsvin. Tyvärr finns det bara några hundra i världen av dessa muterade människor men de verkar ha god effekt.
 
  • Gilla
  • Haha
Bromma1927 och 1 till
  • Laddar…
Jo, jo... Kanske t o m går att prata med dem😉

Allt jag skjutit på med 30-06 har tagit sista vilan.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Jo, jo... Kanske t o m går att prata med dem😉

Allt jag skjutit på med 30-06 har tagit sista vilan.
Du är en bra skytt! Men visst, tar man tillförlitligt älg så borde den klara vildsvin. Fast de jägare jag pratat med tillskrive ofta grisarna mytologiska kvaliteter när det gäller att vara svårskjutna.

En annan sak - vi kanske kan dela ut rosa armband där det står "-Snälla, låt min trädgård vara ifred"?
 
  • Gilla
Kilwa
  • Laddar…
Nissens
A Anders_Nilsson skrev:
Tveksamt, risk för skadeskjutning. En kollega är jägare och han svarade på min fråga att 9.3x62 är en utmärkt kaliber för grovt vilt som älg, björn och vildsvin. Visst fungerar 30-06 också med rätt träff.
Det där är rena dumheter. Jag personligen är jägare. I mitt vapenskåp finns bland annat en studsare med 9,3x62 ammunition som jag använde i många år. För bortåt 10 år sedan köpte jag en .308W som är en mindre kaliber, nästan som 30-06.

Sedan jag skaffade .308W studsaren har 9,3x62 studsaren aldrig varit ute.

Jag jagar både älg och vildsvin, rådjur och annat. Jag kommer aldrig att använda 9,3:an igen - det finns inga fördelar med den i jämförelse.
A Anders_Nilsson skrev:
Men det vi verkligen behöver är ett preventivmedel som kan blandas i maten man sätter ut så de inte förstår varför det inte blir några kultingar.
Helt orealistiskt. Om det nu hade gått att få dom att äta medicinen, hur lång tid tar det innan du blir av med dom?
A Anders_Nilsson skrev:
Det vore även bra om regeringen kunde rekrytera några Scanners som används mot vildsvinen: [media]
Du skall nog inte se så mycket på film…
A Anders_Nilsson skrev:
Filmen ovan är vad jag rekommenderar mot vildsvin. Tyvärr finns det bara några hundra i världen av dessa muterade människor men de verkar ha god effekt.
😂😂
 
  • Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Anders_Nilsson skrev:
Du är en bra skytt! Men visst, tar man tillförlitligt älg så borde den klara vildsvin. Fast de jägare jag pratat med tillskrive ofta grisarna mytologiska kvaliteter när det gäller att vara svårskjutna.
Vildsvin och älgar skall inte skjutas på samma ställe, men båda är lika lättskjutna. Skillnaden är att grisarna kan springa längre även om man träffat bra.
A Anders_Nilsson skrev:
En annan sak - vi kanske kan dela ut rosa armband där det står "-Snälla, låt min trädgård vara ifred"?
 
Jägare, men det beror på hur din tomt är placerad och om det är tätbebyggt/detaljplan etc.
Kan kräva skyddsjakt av utsedd kommunjägare även om du har bekanta som jagar.

Manligt piss är annars effektivt, men det gäller att hålla i och pinka revir varje dag vilket kan bli drygt om det är varvet runt och inte en sida som ska skyddas.
 
  • Gilla
Johan Sahlin och 1 till
  • Laddar…
Det finns flertalet olika jaktkulor att välja mellan.
Några är s a s mer känsliga för kvistar o s v. Andra håller samma utan att splittras i kroppen, går lättare genom grova ben.
Jag har fastnat för Oryx och laddar allt själv.
 
Nissens Nissens skrev:
Det där är rena dumheter. Jag personligen är jägare. I mitt vapenskåp finns bland annat en studsare med 9,3x62 ammunition som jag använde i många år. För bortåt 10 år sedan köpte jag en .308W som är en mindre kaliber, nästan som 30-06.

Sedan jag skaffade .308W studsaren har 9,3x62 studsaren aldrig varit ute.

Jag jagar både älg och vildsvin, rådjur och annat. Jag kommer aldrig att använda 9,3:an igen - det finns inga fördelar med den i jämförelse.

Helt orealistiskt. Om det nu hade gått att få dom att äta medicinen, hur lång tid tar det innan du blir av med dom?

Du skall nog inte se så mycket på film…

😂😂
Vad menar du med att jag tittar för mycket på film? Och du, jag måste nog ifrågasätta dina kunskaper om ammunition. De här killarna använder en hel del 308 om man säger så och trots det lyckas de inte fånga djuret.
Nej, grova kailbrar är det som gäller.😀
 
  • Haha
  • Gilla
Edvert och 4 till
  • Laddar…
De flesta vill ju ha fint ätbart kött.

Inte sönderskjutet med insprängt blod. Det är bara att kassera, även om det är matcho.
 
För typ 15 år sedan var det ett vildsvin här i byn och bökade i trädgårdar.
En tidigt morgon hördes ett enda skott.
Sen dess är problemet borta.

Några frågade om det var jag som sköt...
 
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Anders_Nilsson skrev:
Vad menar du med att jag tittar för mycket på film? Och du, jag måste nog ifrågasätta dina kunskaper om ammunition. De här killarna använder en hel del 308 om man säger så och trots det lyckas de inte fånga djuret.
[media]Nej, grova kailbrar är det som gäller.😀
Jag struntar i dina killar, jag har egen erfarenhet och läser massor om jakt så jag vet hur verkligheten är. Allt handlar om att träffa på rätt ställe och ha rätt typ av kula.

Alla klass 1 är godkända för att skjuta allt vilt med i Sverige, och de gör jobbet. Personligen undviker jag de klenaste klass 1 typ kaliber 6,5 - men många använder även den.

Om man hävdar att grova kalibrar gör stor skillnad så visar det att man inte vet vad man pratar om. Jag har fällt många älgar och vildsvin med 9,3:an, och även med .308W, effekten är densamma, skillnaden är att .308W har högre hastighet, flackare bana och ger mindre rekyl. Bara fördelar.

Detta är ingen hörsägen, det är vad jag själv har sett, upplevt och även fått till mig av jaktvänner, du tror väl inte att du kan ändra på det men någon märklig andrahandsinformation?
 
  • Gilla
Annicka Andersson och 6 till
  • Laddar…
Alaska är en kula som ofta splittras om den
t ex träffar en kvist på din väg mot målet.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Vad menar du med att jag tittar för mycket på film? Och du, jag måste nog ifrågasätta dina kunskaper om ammunition. De här killarna använder en hel del 308 om man säger så och trots det lyckas de inte fånga djuret.
[media]Nej, grova kailbrar är det som gäller.😀
Får man inte ihjäl ett vildsvin med en 308 då är det nog han som håller i bössan det är fel på. 308 är väldigt populär bland björnjägare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Elstängsel är det mest effektiva. I väntan på det kan du sätta ut timerstyrda radioapparater med P1 på. De gillar inte människoröster. Det behöver inte vara speciellt hög volym.
Håkan Hellströms samlade verk ska visst göra susen.
 
  • Gilla
  • Haha
Edvert och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.