Hej,

Jag funderar på att anlita en elektriker på att sätta infällde spottar i köket, men jag vill kolla upp vissa saker innan, och jag tänkte fråga forumet, jag behöver ha typ 15 spottar i köket, hur gör man idag,

Köper man spottar med egen transformator? Eller kör man på typ 3/flera pack?
Hur seriekoppla man? är det transformatorns som seriekopplas? Har ni någon tips?

Vi har en liten öppning i taket (gipstak) och det är typ ingen isolering förutom någon typ av diffusionsspärr tak, hur ska man tänka där? Har någon gjort ett sådant arbeta förut, är det lätt att dra kablar, det finns säkert en del reglar i vägen. Vi vill inte sänka taket.

Tack på förhand om du kan bidra med lite infon.
 
  • Ett gipstak i ett kök, utan synlig isolering, där en diskussion på forumet handlar om att installera infällda spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipstak i kök med en liten öppning visar platsen där infällda spottar kan installeras, inga befintliga lampor eller kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gabrael skrev:
Hej,

Jag funderar på att anlita en elektriker på att sätta infällde spottar i köket, men jag vill kolla upp vissa saker innan, och jag tänkte fråga forumet, jag behöver ha typ 15 spottar i köket, hur gör man idag,

Köper man spottar med egen transformator? Eller kör man på typ 3/flera pack?
Hur seriekoppla man? är det transformatorns som seriekopplas? Har ni någon tips?

Vi har en liten öppning i taket (gipstak) och det är typ ingen isolering förutom någon typ av diffusionsspärr tak, hur ska man tänka där? Har någon gjort ett sådant arbeta förut, är det lätt att dra kablar, det finns säkert en del reglar i vägen. Vi vill inte sänka taket.

Tack på förhand om du kan bidra med lite infon.
Man brukar borra hål och sätta in speciella "hinkar" så att isolering ovanpå inte ligegr rakt emot (vilken kan skapa värmeproblem)
Kommer du upp från vinden är ju kabeldragning ganska lätt, men om du måste mata nedirfrån, från "hål till hål" är det förstås mer utmanande.

12V system kan du sätta själv, transformatorn brukar man lägga vid närmaste hål - se till att den är ventilerad också: Däremot fast inkoppling till 230v krävs det elektriker för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.