Vilka material är bra att bygga en spis i? Idag har vi en spisomfattning i lättbetong murad runt en insats från Keddy. Omfattningen i lättbetong var lätt att bygga men den lagrar inte värmen över huvud taget.

Nu när vi ska bygga nytt hus tänker jag mura en spis igen. Antagligen blir det en insats från Keddy igen för den är helt ok. Men den här gången ska jag tänka mig för och välja rätt material till omfattningen. Jag är inne på att mura upp den i tegel med eldfast närmast insatsen eller att gjuta den i betong. Finns det någon som kan dela med sig av erfarenheter? Har betong bra värmelagrande egenskaper jämfört med tegel?

erwe
 
Du kan mura i tegel och behöver inget eldfast tegel, men behöver utrymme för luftcirkulation. Beroende av underlaget måste hållfastheten beräknas utifrån vad spisen färdig kommer att väga. Har gamla två Keddy (huset/stugan) med tidigare öppna spisar som är murade med tegel och det fungerar utmärkt som värmelagring. Speciellt den som har en kåpa över sig i tegel och ett varmluftsutsläpp ca en meter upp.
 
Ja, jag tänker mura upp en rätt hög spis, ca 1,8 - 2 m och precis som du säger, låta rökkanalen passera tegelfyllningen. Den blir rätt tung så det blir en förstärkning i bottenplattan. Frågan är om man kan mura den med kanaler som en kakelugn. Fast hur funkar det med sotningen då?
erwe
 
Jag har en sotlucka på en av spisarna , den med den murade kåpan, där rökröret slutar och rökgången gör en sväng in i murstocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.