Funderar själv på ett namn på huset. Jag och alla andra kallar platsen/huset för Trollskogen, mörkt, ingen sol och massa granar och tallar, stora stenar och mkt mossa. SÅ Trollskogen är superbt.. :D Dock blivit namnet "Tröll" numera...

men huset har ju ingen egen fastighetsbetäckning så undrar om man kan få det att heta så då... nu heter det bara Yxta 3:3, och sen Yxta 405 är själva adressen... :(
 
Vårt nuvarande hus ritade/skissade jag själv, ritningarna lämnades sedan till hustillverkarens arkitekt, som i sin dator omsatte måtten till byggmått. Där "döptes" huset till Villa J..... =vårt efternamn. Detta namn har varit genomgående på alla ritningar
och finns även på vår brevlåda, lackat i kursiverad stil.
 
Jag bara undrar....vår tomt har ju en fastighetsbeteckning (som alla andra). Nu när det är läge att flytta in så märker jag att det enda vi har att ange som adress är just den beteckningen. Vi har ett namn vi vill ha, men var i all världen anmäler man det så att det "slår" överallt? Blanketter?
Jag har ingen aning....

/Susanne
 
Vårt hus är döpt till "Bäckahuset".
Detta beror på att han som byggde vårt hus i början på 1900-talet kallades i folkmun för "Bäckaspån" och var en kringvandrande snickare i trakten.
På tomten fanns förr ett tvättedämme som tjänade som tvättstuga för hela byn. Bäcken (som numera är nergrävd) bildade ena tomtgränsen.

Jag tycker de trevligaste husnamnen är sådana som antingen har en hisorisk eller personlig förankring.
 
Villa Feliz. Vi döpte huset redan i ritningstadiet. Namnet kom därför att vi hade så roligt medan vi ritade huset ;D
 
Nu ringde jag tilll kommunen och frågade vart jag skulle vända mig. Jag fick prata med en tant där, som fixade det bums. Så nu heter vårt hus "Ekeberga". Det ligger på ett berg, och jag tänker minsann plantera en ek i sommar.

Kanske inte så fantasifullt, men det passade huset bra.
 
Vi kallar vårat bygge Villa Ekhill då det är en ekbacke vi bygger i.
 
Vårt hus heter "Panikenborg" och det talar nog sitt eget språk :). Det började med att en granne med näsan i vädret döpte sitt hus till ett riktigt sliskigt nyrikenamn och då blev vi på lite rethumör och döpte vårt till "Panikenborg". Namnet för att vi har 4 ungar varav 3 är trillingpojkar och det har alltid varit lite panik över stället. Nu har vi flyttat utomlands och det hus vi har här heter "Chateau Briand" bara för att det är kul :D
 
Vi döpte vårt till Villa Oscar efter vår son som var 2 år vid tillfället. Sen råkade han få en syster, Alice, men vi kände inte för att ändra namn så hon får bli lite avis sen när hon växer upp :D

Nu är Oscar 3,5 och huset kom igår!
 
lbg lbg skrev:
Det skulle vara väldigt trevligt att få höra om alla som har namngett sina hus! Och hur ni kom fram till just det valda namnet.

Vi står i startgroparna för att bygga och man funderar ju lite om man inte ska namnge sitt hus sedan... Ska man helt enkelt kalla det för villa "efternamn", eller är det lite trist kanske? ???

Kuriosa: området vi ska bygga på (det är en stor bergsplatå ovanför golfbanan) kallades för "Himmelriket" i folkmun eftersom det var här herrgårdens pigor förlustade sig med traktens soldater. Herrgårdsfrun myntade alltså uttrycket när hon sade att "..nu befinner de sig i himmelriket!..." I dagsläget vet jag inte om det används så mycket. Känns dock lite lustigt att säga att man ska bygga i "himmelriket" :D Mäklaren använder friskt denna benämning i sin marknadsföring, så nu vet "alla" var himmelriket finns på Ingarö...
Mitt hus ligger i Länghult så nu heter det "Längtan" :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.