Har denna på min tomt och nyfiken vad det är för brunn/avlopp? Ännu mer nyfiken kan jag tömma min ovanmark pool på 25kubik här? Själva locket med V på är ca 7cm diameter
 
  • Brunnslock med bokstaven "V" på en gräsmatta, omgiven av växtlighet; locket har en diameter på cirka 7 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyft på locket och kolla!

Jag gissar att det är en ventil för att stänga av vatten. Det är nog ingen brunn eller avlopp i alla fall.
 
Ahh yes stämmer ju. Så ser det ut.
 
  • Avlägsnad brunnslock vid en markinstallation omgiven av gräs och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Följfråga. Har denna ca 3 m bort i tomtgräns fast helt på min sida. Är det ngt överflödsrör?
 
  • Rostig metallhatt ovanpå ett vitt rör med orange botten, omgiven av buskar och gröna blad, som sticker upp ur marken nära en tomtgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Båda är väl vattenavstängningskran.
 
Kan även vara en mätpunkt för grundvattennivåer. Vissa städer har det. Killgissning
 
RoTe RoTe skrev:
Båda är väl vattenavstängningskran.
Har svårt att se in i denna men ser ingen ventil för avstängning
 
J jannesspånodamm skrev:
Kan även vara en mätpunkt för grundvattennivåer. Vissa städer har det. Killgissning
Ahh ok. Tack.
 
Karrock
Båda locktyperna är primärt för vattenservisventil. En kan vara grannens. Mer långsökt att det skulle vara grundvattenrör. Kanske behövs ändå en karta från kommunen för bygget, och då framgår väl avlopp och vatten åtminstone till servisventilen.

Dumt att bygga över en aktiv servisventil.
 
  • Gilla
MC82
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Båda locktyperna är primärt för vattenservisventil. En kan vara grannens. Mer långsökt att det skulle vara grundvattenrör. Kanske behövs ändå en karta från kommunen för bygget, och då framgår väl avlopp och vatten åtminstone till servisventilen.

Dumt att bygga över en aktiv servisventil.
Ok tack. Inget ska byggas här så det är lugna puckar.
 
Karrock
MC82 MC82 skrev:
Ok tack. Inget ska byggas här så det är lugna puckar.
Ah. Jag läste "bygga pool" inte "tömma pool" :)
 
👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.