Tjena, har suttit en dörrkarm här tidigare som jag rivit ut, för att slippa sätta plankor i så gipsar man å sen spacklar eller hur går man till väga? Går de även att göra snyggt på väggen mot vardagsrum/hall eller måste man ha dörrfoder där runt? Kanske smidigast att ha foder runt men gipsa i öppningen?
 
  • Dörröppning utan dörrkarm mellan vardagsrum och hall, med en soffa och bord i bakgrunden. Verktyg och material för renovering syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vägg där en dörrkarm har rivits ut, med synlig betong och gips på kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet dörrkarm med öppning mellan två rum, visar ofärdiga kanter utan dörrfoder, med synlig hall och vardagsrum i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Riven dörrkarm mellan hall och vardagsrum med synlig betong och gips. En annan dörröppning med fodrar syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall du "trolla bort" öppningen så är det väl bäst att regla, sätta gipsskivor (i liv med nuvarande väggar), isolera gärna mellan så du inte får problem med ljud) och sen spackla in remsor i glipan så det inte spåricker: Sen kan du slipa och spackla så mycket det behövs för att se till at det inte syns, och måla (troligen hela väggen så det inte blir färgskiftningar)

Bryr du dig inte om att det syns att det varit en dörr tidigare så kan du ju regla upp, sätt gips och bara måla där och sedan sätta lister runt.
 
Tack för svar, jag tolkar ditt svar som att jag ska sätta igen väggen det ska jag inte utan göra en snygg öppning.. kan skicka bild
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Så här
 
  • En ljusstyrd sittgrupp med stolar nära flera fönster, några växter och en lampa på en smal fönsterbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Du kan gipsa in det om det inte blir för jävliga glipor, då behöver du gipsa om även väggarna.

Sätt gips, fyll större springor med gipsbruk, slipa jämnt, sätt upp aquabead-hörnförstärkningar, spackla, slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, grunda nya gipset + spackel, måla nya gipset + spackel, måla hela väggarna + nya gipset. Ta en långburk och njut av ditt fina jobb.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.