Hej,
Jag har fått en offert för dränering som innehåller några punkter som inte ingår. Vad tycker ni? Är de punkterna något som inte behövs, eller borde jag överväga att inkludera dem? Vad tycker ni om offerten i sin helhet? Är den bra, eller finns det något som saknas eller som jag borde tänka på?
Tack!
------------------------------------------------
I offerten ingår:
Etablering av maskiner
Grovröjning av buskar runt huset
Uppgrävning av schakt runt huset inför montering av dräneringssystem
Renslipning av källarväggar under mark
Montering av ISODRÄN på väggarna enligt monteringsanvisningar
Förläggning av dagvatten samt dräneringsrör i schaktbotten.
Läggning av 8/16 i schaktbotten inkl. markduk
Uppdrag av markduk på isodrän och väggar
Återfyllnad med befintliga schaktmassor
Montering av ÖK-list ovan dräneringsskivor
Anslutning bef. stuprör på nya dagvattenrör i backen
Utlopp dränering samt dagvatten görs på bef. utlopp eller eventuellt dagvattenbrunn om denna finns
Grovåterställning av tomten, ej nya stengångar eller jordjustering utan enbart grovåterställt
Avlämnande av dokumentation efter dräneringen
Ingår ej i offert:
Montering ny dagvattenbrunn (Sandfång)
Deponi och transport av detta om överblivet schaktmaterial skall köras undan
Hinder i mark så som stor sten, berg, ledningar utöver avlopp/inkommande vatten
Arbete/Material mer utöver ovan nämnt
 
Claes Sörmland
Det är ju inte ett komplett jobb i och med att sandfång inte ingår och inte heller lösning för utlopp för dräneringsvatten, t ex stenkista, samt dagvatten inte är löst. Eller så är det komplett om det finns dagvattenbrunn i gott skick. Du kanske inte vill koppla ihop dränering och takavvattning? Kan ju vara olämpligt.

Så börja bakifrån: Vart ämnar du leda ditt vatten från taket respektive dräneringsledningen? Till ett kommunalt dagvattensystem? Till en stenkista? Till två olika stenkistor? Till ett dike på tomten? Vill du ha pumpbrunn för vattnet från dräneringsledningen.

När du har svar på dessa frågor så går offerten att tolka.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju inte ett komplett jobb i och med att sandfång inte ingår och inte heller lösning för utlopp för dräneringsvatten, t ex stenkista, samt dagvatten inte är löst. Eller så är det komplett om det finns dagvattenbrunn i gott skick. Du kanske inte vill koppla ihop dränering och takavvattning? Kan ju vara olämpligt.

Så börja bakifrån: Vart ämnar du leda ditt vatten från taket respektive dräneringsledningen? Till ett kommunalt dagvattensystem? Till en stenkista? Till två olika stenkistor? Till ett dike på tomten? Vill du ha pumpbrunn för vattnet från dräneringsledningen.

När du har svar på dessa frågor så går offerten att tolka.
Jag är inte helt säker, men han har besökt huset. Vad bör jag fråga honom?
Anta att jag lägger till båda tilläggsalternativen i offerten. Hur skulle den uppdaterade offerten se ut?
Tack
 
Redigerat:
Claes Sörmland
ByggNV ByggNV skrev:
Jag är inte helt säker, men han har besökt huset. Vad bör jag fråga honom?
Anta att jag lägger till båda tilläggsalternativen i offerten. Hur skulle den uppdaterade offerten se ut?
Tack
1. Fråga hur han har tänkt att lösa sandfång för dagvattnet respektive dräneringen. Det är ju också lite upp till dig om du vill koppla ihop systemen med risk för översvämning men det är ju en billigare lösning än separata system.

2. Fråga vart vattnet ska ledas från sandfånget för dagvattnet respektive dräneringen


1 och 2 måste lösas på något sätt, annars har du ju ingen husdränering. Kanske finns det redan en lösning på tomten eller så finns det inte det och måste anläggas från början. Men inget i offerten antyder att detta är löst och beställer du kanske det kommer 100 000 kr i tilläggsarbete på det hela.
 
  • Gilla
Vrana och 1 till
  • Laddar…
R
ByggNV ByggNV skrev:
Hej,
Jag har fått en offert för dränering som innehåller några punkter som inte ingår. Vad tycker ni? Är de punkterna något som inte behövs, eller borde jag överväga att inkludera dem? Vad tycker ni om offerten i sin helhet? Är den bra, eller finns det något som saknas eller som jag borde tänka på?
Tack!
------------------------------------------------
I offerten ingår:
Etablering av maskiner
Grovröjning av buskar runt huset
Uppgrävning av schakt runt huset inför montering av dräneringssystem
Renslipning av källarväggar under mark
Montering av ISODRÄN på väggarna enligt monteringsanvisningar
Förläggning av dagvatten samt dräneringsrör i schaktbotten.
Läggning av 8/16 i schaktbotten inkl. markduk
Uppdrag av markduk på isodrän och väggar
Återfyllnad med befintliga schaktmassor
Montering av ÖK-list ovan dräneringsskivor
Anslutning bef. stuprör på nya dagvattenrör i backen
Utlopp dränering samt dagvatten görs på bef. utlopp eller eventuellt dagvattenbrunn om denna finns
Grovåterställning av tomten, ej nya stengångar eller jordjustering utan enbart grovåterställt
Avlämnande av dokumentation efter dräneringen
Ingår ej i offert:
Montering ny dagvattenbrunn (Sandfång)
Deponi och transport av detta om överblivet schaktmaterial skall köras undan
Hinder i mark så som stor sten, berg, ledningar utöver avlopp/inkommande vatten
Arbete/Material mer utöver ovan nämnt
Försök att få till en definiering om stora Sten så att inte det blir löjligt att dom ska ha extra bara för att det finns sten i marken för det finns det alltid..
Det är ganska vanligt att man räknar att dag och dränvatten utleds på samma sätt som innan. Sedan bör även grävning runt inkommande el och telefoni/fiber ingå då alla har det om du inte har det luftburet?
Det du kan göra är att dom sätter ett pris på dagvattenbrunn med sandfång för det rekommenderar jag starkt att du ska ha..
Kommer du att vara hemma så du kan se dokumentera arbetet dagligen?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
1. Fråga hur han har tänkt att lösa sandfång för dagvattnet respektive dräneringen. Det är ju också lite upp till dig om du vill koppla ihop systemen med risk för översvämning men det är ju en billigare lösning än separata system.

2. Fråga vart vattnet ska ledas från sandfånget för dagvattnet respektive dräneringen


1 och 2 måste lösas på något sätt, annars har du ju ingen husdränering. Kanske finns det redan en lösning på tomten eller så finns det inte det och måste anläggas från början. Men inget i offerten antyder att detta är löst och beställer du kanske det kommer 100 000 kr i tilläggsarbete på det hela.
det här är ett gammalt hus som hade en dränering, så detta gör om jobbet
 
Claes Sörmland
ByggNV ByggNV skrev:
det här är ett gammalt hus som hade en dränering, så detta gör om jobbet
Då kanske det redan är löst med vart vattnet ska ledas, alltså punkt 2 ovan? Men är det t ex en gammal stenkista kanske man vill gräva en ny när man ändå är igång? Eller har du kommunalt dagvattenavlopp?

Hur ser sandfången ut? Är det t ex betongbrunnar i bra skick eller behöver de bytas ut?
 
det finns en dyrare offer också

  • Maskinflytt och etablering
    • Flytt av maskiner och verktyg
    • Framkörningsavgift
  • Schakt
    • Grävning vid husgrunden
  • Dränering och grundisolering
    • Förbehandling av grundmur
    • Anläggning av dräneringsrör
    • Inspektionsrör till dränering
    • Montering av Isodrän 100mm
    • Tilläggsisolering Isodrän 200mm - dubbla skivor
    • Montering av kantlist Isodrän
    • Böjar till dräneringsröret
  • Omläggning av dagvattenledning
    • Anläggning av dagvattenrör
    • Anslutning av stuprör till dagvattenledningen
    • Diverse kopplingar till dagvattenledning
  • Anläggning av brunnar
    • Dagvattenbrunn med sandfång och vattenlås
  • Återfyllning och städning
    • Återfyllnad med befintliga schaktmassor
    • Städning och bortforsling av byggavfall
  • Bortforsling av schaktmassor
    • Bortforsling av schaktmassor
    • Lastning av containrar
  • Finplanering
    • Finplanering - arbetskostnad per kvadratmeter
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då kanske det redan är löst med vart vattnet ska ledas, alltså punkt 2 ovan? Men är det t ex en gammal stenkista kanske man vill gräva en ny när man ändå är igång? Eller har du kommunalt dagvattenavlopp?

Hur ser sandfången ut? Är det t ex betongbrunnar i bra skick eller behöver de bytas ut?
det finns en annan också men dyrare
  • Maskinflytt och etablering
    • Flytt av maskiner och verktyg
    • Framkörningsavgift
  • Schakt
    • Grävning vid husgrunden
  • Dränering och grundisolering
    • Förbehandling av grundmur
    • Anläggning av dräneringsrör
    • Inspektionsrör till dränering
    • Montering av Isodrän 100mm
    • Tilläggsisolering Isodrän 200mm - dubbla skivor
    • Montering av kantlist Isodrän
    • Böjar till dräneringsröret
  • Omläggning av dagvattenledning
    • Anläggning av dagvattenrör
    • Anslutning av stuprör till dagvattenledningen
    • Diverse kopplingar till dagvattenledning
  • Anläggning av brunnar
    • Dagvattenbrunn med sandfång och vattenlås
  • Återfyllning och städning
    • Återfyllnad med befintliga schaktmassor
    • Städning och bortforsling av byggavfall
  • Bortforsling av schaktmassor
    • Bortforsling av schaktmassor
    • Lastning av containrar
  • Finplanering
    • Finplanering - arbetskostnad per kvadratmeter
 
Jag skulle vilja ha paddning efter återfyllnad. Marken kommer att sätta sig och sjunka i några år annars.

/Höghus
 
R
Höghus Höghus skrev:
Jag skulle vilja ha paddning efter återfyllnad. Marken kommer att sätta sig och sjunka i några år annars.

/Höghus
Man paddar inte jord, det är därför finplanering normalt inte rekommenderas direkt på..
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Man paddar inte jord, det är därför finplanering normalt inte rekommenderas direkt på..
Jag följer inte nu, ska jag be om att paddning ska läggas till i listan?
 
R
ByggNV ByggNV skrev:
Jag följer inte nu, ska jag be om att paddning ska läggas till i listan?
Nej absolut inte..
 
R Rejäl skrev:
Nej absolut inte..
Tack. vad tycker du om erbjudandet? är det allt? saknar jag något? det andra erbjudandet är cirka 30 000 dyrare det första
 
R
ByggNV ByggNV skrev:
Tack. vad tycker du om erbjudandet? är det allt? saknar jag något? det andra erbjudandet är cirka 30 000 dyrare det första
Men det ingår ju borttransport av massorna inga friskrivningar samt en dagvattenbrunn så det är inte alls säkert att den är dyrare kan till o med vara billigare..
Samt dubbla lager isodrän..
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.