Slipat våra golv som varit lackade och lutat med vitlut. Blev skitbra, men nu när vi lagt på 5ggr! Med vitsåpa så suger det fortfarande upp! "Såpa golvet 2-4ggr, när golvet är mättat är det färdigt för polering" står det. Men ju mer blött vi lägger på desto snabbare säger det verkar det som. Provat polerat en liten fläck i trappen men det suger upp vattnet.
Nu har vi knappt nån såpa kvar och dessutom ingen ork.
Gammeldags vitlut och sävitsåpa används.
Hjälp snälla fort!
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
S
Är inte rubriken lite väl överdriven? Eller jobbar du på Aftonbladet?
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 8 till
  • Laddar…
Jag behöver hjälp nu! Vi funderar på om vi ska fortsätta såpa eller börja polera. Måste få tag på mer såpa, förlänga polermaskinhyran. Om du inte har ett svar är det väl onödigt å kommentera!!!
 
Med all respekt. Att man är trött och eller har en maskinhyra är inte panik.

Panik är något pågående som orsakar större skador om det inte blir en akut åtgärd.
 
  • Gilla
namnbyte och 6 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Med all respekt. Att man är trött och eller har en maskinhyra är inte panik.

Panik är något pågående som orsakar större skador om det inte blir
Mialia Mialia skrev:
Jag behöver hjälp nu! Vi funderar på om vi ska fortsätta såpa eller börja polera. Måste få tag på mer såpa, förlänga polermaskinhyran. Om du inte har ett svar är det väl onödigt å kommentera!!!
Mialia Mialia skrev:
Slipat våra golv som varit lackade och lutat med vitlut. Blev skitbra, men nu när vi lagt på 5ggr! Med vitsåpa så suger det fortfarande upp! "Såpa golvet 2-4ggr, när golvet är mättat är det färdigt för polering" står det. Men ju mer blött vi lägger på desto snabbare säger det verkar det som. Provat polerat en liten fläck i trappen men det suger upp vattnet.
Nu har vi knappt nån såpa kvar och dessutom ingen ork.
Gammeldags vitlut och sävitsåpa används.
Hjälp snälla fort!
Denna tråd är inte aktuell längre. Och vad det står i rubriken eller texten kan jag tyvärr inte ta bort av nån anledning.
Så behöver inte ha mer svar.
 
Mialia Mialia skrev:
Slipat våra golv som varit lackade och lutat med vitlut. Blev skitbra, men nu när vi lagt på 5ggr! Med vitsåpa så suger det fortfarande upp! "Såpa golvet 2-4ggr, när golvet är mättat är det färdigt för polering" står det. Men ju mer blött vi lägger på desto snabbare säger det verkar det som. Provat polerat en liten fläck i trappen men det suger upp vattnet.
Nu har vi knappt nån såpa kvar och dessutom ingen ork.
Gammeldags vitlut och sävitsåpa används.
Hjälp snälla fort!
Denna tråd är inte aktuell längre. Och vad det står i rubriken eller texten kan jag tyvärr inte ta bort av nån anledning.
Så behöver inte ha mer svar.
 
Mialia Mialia skrev:
Denna tråd är inte aktuell längre. Och vad det står i rubriken eller texten kan jag tyvärr inte ta bort av nån anledning.
Så behöver inte ha mer svar.
Och hur gick det? Alltid gott med lite uppföljning, inte minst för alla som klickat sig in på din tråd (vilket nog är en del pga rubriken).
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi kör på med mer såpa då tiden blev knapp. Har mer såpa varje gång. Nu verkar det som vi ser ett slut. 😆
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Det räcker med såpa nu! Förmodligen är träet (för stunden) mättat. Tvätta golvet enbart med vatten den närmaste månaden. För mycket såpa (även vitpigmenterat) gör golvet gulare.

(Jag förstår inte varför det ska poleras.)
 
Slut på toapapper!
 
yonna yonna skrev:
Det räcker med såpa nu! Förmodligen är träet (för stunden) mättat. Tvätta golvet enbart med vatten den närmaste månaden. För mycket såpa (även vitpigmenterat) gör golvet gulare.

(Jag förstår inte varför det ska poleras.)
Men det står ju att träet är mättat när det inte suger åt sig mer såpa.

Polering är väl troligtvis för att träet reser sig när det blir blött.
 
Vad tusan skall du åstadkomma?! Är det skurgolv? varför polera? o nej du kan inte mätta träet med såpa.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
S swirve skrev:
Vad tusan skall du åstadkomma?! Är det skurgolv? varför polera? o nej du kan inte mätta träet med såpa.
Gammeldags Träsåpa
Traditionell lösningsmedelsfri ytbehandling för trägolv av furu, gran eller lärk. Såpa som tränger ner i träet och skyddar ytan. Gör golvet lent och skönt att gå på.
Applicering: Maskin, Skurblock/skurnylon, Trasa
Antal appliceringar:
2-3 appliceringar.
Torktid:
Se instruktion.
Idealisk för: trägolv, massiva trägolv, furugolv
Miljödatabas: Byggvarubedömningen, BASTA, SundaHus, Svanens husproduktportal, My Swan Account
Räcker till:
För grundbehandling: Dosera 1 dl Gammeldags Träsåpa till 6 dl ljummet vatten (räcker till ca 10m2 golv). Rengöring: Dosera 0,5 dl Gammeldags Träsåpa till 10 liter ljummet vatten.
Produkttyp: Golvsåpa
Storlekar: 1L, 2.5L, 5L
Övrigt:
5L dunk finns endast som ofärgad.
Återfuktar och rengör
Gammeldags Träsåpa skyddar trä med hjälp av sojafetter som både återfuktar och ger en skonsam rengöring. Att såpa trägolv bygger på gamla traditioner som både skyddar träet och ger en behaglig yta. Gammeldags Träsåpa passar utmärkt till rengöring och städning eller underhåll av oljade golv, men även som slutbehandling vid lutade golv, så kallade skurgolv.

Mätta trägolvet med såpa
Det krävs inga särskilda kunskaper för att jobba med Gammeldags Träsåpa. Blanda såpalösning i en hink enligt dosering på steg för steg-anvisning. Vid grundbehandling applicera såpalösningen och upprepa behandlingen tills golvet inte tar till sig mer såpa, normalt 2-3 gånger.

Ofärgad eller vit
Gammeldags Träsåpa finns ofärgad och med vitt pigment. Den vitpigmenterade såpan passar speciellt bra till slutbehandling av golv som förbehandlats med Gammeldags Trälut Vit, men även för rengöring av tidigare vitsåpade ytor och ytor behandlade med Timberex vitpigmenterade oljor.
 
Mialia Mialia skrev:
Gammeldags Träsåpa
Traditionell lösningsmedelsfri ytbehandling för trägolv av furu, gran eller lärk. Såpa som tränger ner i träet och skyddar ytan. Gör golvet lent och skönt att gå på.
Applicering: Maskin, Skurblock/skurnylon, Trasa
Antal appliceringar:
2-3 appliceringar.
Torktid:
Se instruktion.
Idealisk för: trägolv, massiva trägolv, furugolv
Miljödatabas: Byggvarubedömningen, BASTA, SundaHus, Svanens husproduktportal, My Swan Account
Räcker till:
För grundbehandling: Dosera 1 dl Gammeldags Träsåpa till 6 dl ljummet vatten (räcker till ca 10m2 golv). Rengöring: Dosera 0,5 dl Gammeldags Träsåpa till 10 liter ljummet vatten.
Produkttyp: Golvsåpa
Storlekar: 1L, 2.5L, 5L
Övrigt:
5L dunk finns endast som ofärgad.
Återfuktar och rengör
Gammeldags Träsåpa skyddar trä med hjälp av sojafetter som både återfuktar och ger en skonsam rengöring. Att såpa trägolv bygger på gamla traditioner som både skyddar träet och ger en behaglig yta. Gammeldags Träsåpa passar utmärkt till rengöring och städning eller underhåll av oljade golv, men även som slutbehandling vid lutade golv, så kallade skurgolv.

Mätta trägolvet med såpa
Det krävs inga särskilda kunskaper för att jobba med Gammeldags Träsåpa. Blanda såpalösning i en hink enligt dosering på steg för steg-anvisning. Vid grundbehandling applicera såpalösningen och upprepa behandlingen tills golvet inte tar till sig mer såpa, normalt 2-3 gånger.

Ofärgad eller vit
Gammeldags Träsåpa finns ofärgad och med vitt pigment. Den vitpigmenterade såpan passar speciellt bra till slutbehandling av golv som förbehandlats med Gammeldags Trälut Vit, men även för rengöring av tidigare vitsåpade ytor och ytor behandlade med Timberex vitpigmenterade oljor.
Så står det.
 
När jag såpskurat har jag inte försökt mätta golvet, men har inte heller lutat dem.

Undrar om du inte överarbetar detta? Skura med kallt vatten och såpa två gånger, vänta sen tills det behövs igen och gör om det. Jag tror inte det behöver "mättas" med såpa...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.