Det nya fönstret väger 185 kg 😬 så väldigt likt dina
Produktinformation för ND NTech Villa Fast karm inklusive mått, vikt, material och ytbehandling. Fönstret är 2088 x 2088 mm stort och väger 185 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Det nya fönstret väger 185 kg 😬 så väldigt likt dina
[bild]
Huset är ute i skogen nästan inga grannar svårt att mobilisera kompisar så tänkte på fönsterlyft men som frågan var om glaset pallar....
 
Glaset bör klara det, utan problem. Men om du är osäker så hyr en fönsterlyft om det känns bättre såklart.

En sak till om att lyfta glas längre sträckor. Du kan skruva fast reglar i karmarna och lyfta i dessa, då blir det bara det sista lyftet in i öppningen som sugkopparna behövs. Men det kräver ju tyvärr också lite lyfthjälp…
 
  • Gilla
Tompadeville
  • Laddar…
T Tompadeville skrev:
Hej Som rubriken lyder ska jag lyfta fönster som är 20*20 och väger 170kg, till detta tänker jag mig glaslyft med sugproppar,

till frågan pallar glaset detta? Det är treglasfönster och all lyft/bärighet hamnar ju bara på ett av glasen som får ta hela vikten.

/Tompa
Glaset är väl det som väger allra mest i ditt fönster. Och i fabriken där det glasades lyftes glaset med stor sannolikhet in i karmen med sugkoppar.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Glaset är väl det som väger allra mest i ditt fönster. Och i fabriken där det glasades lyftes glaset med stor sannolikhet in i karmen med sugkoppar.
Jo precis så är det men sen sitter det totalt 3 glas som lyfts i ett glas, pallar det glaset?
 

Bästa svaret

T Tompadeville skrev:
Men tror du rutan klarar lyftet? Internet är lite dimmigt kring ämnet...
Det är inga problem! Jag jobbar i glasindustrin och när skivorna kommer in i fabriken är dom 6000x3210mm stora innan dom skärs ner till önskad storlek.

Dom hanteras med sugklockor av större storlek i fabriken men som sagt håller det utan problem.
 
  • Gilla
Tompadeville
  • Laddar…
T Tompadeville skrev:
Jo precis så är det men sen sitter det totalt 3 glas som lyfts i ett glas, pallar det glaset?
Det är precis så ditt glas har blivit lyft när det flyttas från Isolerglaslinjen till en stålpall.

Sedan blir det ju lyft en gång till på samma sätt när fönstertillverkaren lyfter glaset för att monteras i karm.

Förstår att det känns lite otäckt att lyfta men du har laminerat glas så skulle det gå åt pipan så gör du dej inte illa.

Liten anekdot.. Jag offererade en 3-glas ruta igår som är 4500x2700mm, det är stort ;) väger ca 900kg
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
W widdde skrev:
Det är precis så ditt glas har blivit lyft när det flyttas från Isolerglaslinjen till en stålpall.

Sedan blir det ju lyft en gång till på samma sätt när fönstertillverkaren lyfter glaset för att monteras i karm.

Förstår att det känns lite otäckt att lyfta men du har laminerat glas så skulle det gå åt pipan så gör du dej inte illa.
Jo precis för det är bara ett glas som får ta hela vikten, jag är mest snål :) om skiten spricker. Tänkte inte på säkerhetsaspekten....tack för info/svar !
 
T Tompadeville skrev:
Jo precis för det är bara ett glas som får ta hela vikten, jag är mest snål :) om skiten spricker. Tänkte inte på säkerhetsaspekten....tack för info/svar !
Det kommer inte spricka :)
 
  • Gilla
Tompadeville
  • Laddar…
T Tompadeville skrev:
Jo precis så är det men sen sitter det totalt 3 glas som lyfts i ett glas, pallar det glaset?
Alla tre glasen satt ihop i ett paket (isolerglaskassett) när det lyftes in i karmen i fönsterfabriken. Det som blir annorlunda hos dig är att karmens tyngd tillkommer, men den är obetydlig i sammanhanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.