Tack för fina svar! Bläckstråle är helt uteslutet.
Mitt intryck är att utbudet av svart/vita skrivare var större förr om åren när jag har tittat... men jag kan ha fel, det har trots allt hänt! Samtidigt var inte duplex en del av kravet.

Jag vet inte hur viktigt det är med duplex... det går att skriva ut udda sidor, vända på bunten och skriva ut jämna sidor.

Jag har själv två laserskrivare från 2003 hemma. En som fungerar och en som borde fungera...! :)
 
C
C Civilpolisen skrev:
Jag vet inte hur viktigt det är med duplex... det går att skriva ut udda sidor, vända på bunten och skriva ut jämna sidor.
Visst kan man köra "manuell" duplex, men det kräver ett visst handlag som man kanske inte kan förvänta sig av alla och potentialen att göra bort sig är rätt stor.

Man frågan är hur många utskrifter man gör som är större än en sida? Har ni t.ex. för avsikt att själva skriva ut utskicken relaterade till stämman till ett lite större antal medlemmar?
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Jag vet inte hur viktigt det är med duplex... det går att skriva ut udda sidor, vända på bunten och skriva ut jämna sidor.
Jag har en mardrömserfarenhet av det:

På mitt första jobb i mitten av 80 talet. Jag skulle kopiera några sidor privat... I 20 ex. Så jag körde först ena sidan x 20. Sedan tog jag den kopierade bunten och lade in i "speciella inmatningsfacket", under luckan till det stod det "read manual first!", vilket jag ignorerade.

Kopierar sida 2, och ser till min fasa att hela bunten på 20 sidor dras in på en gång, maskinen börjar låta ansträngd, sedan börjar det knastra, och dunka om maskinen. Inga försök att trycka på stopp fungerar. Jag rycker i panik nätkabeln. Försöker öppna alla luckor som finns men kommer inte åt bunten med papper.

Till slut sätter jag i kabeln igen, och lite förvånande börjar maskinen genast låta lika illa igen. men efter en stund kommer hela bunten ut på en gång med översta sidan kopierad. Maskinen fortsatte dock att låta illa, så jag drog ur nätkabeln igen, och såg till att snabbt komma så långt som möjligt från maskinen. "Jag kopierat något, nej det kan jag inte påminna mig...".

Dagen därpå är reparatören där, och jag har aldrig sett en kopieringsmaskin så isärmonterad. Där var ett antal valsar med knäckta axeltappar, 5 - 6 plastkugghjul där alla kuggarna hade försvunnit osv.

Det här är väl preskriberat nu.

Men det är ju helt orimligt att en maskin skall bli skrot bara för att man lägger in några papper i inmatningsluckan.
 
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Civilpolisen och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
På mitt första jobb i mitten av 80 talet. Jag skulle kopiera några sidor privat...
Liknande erfarenhet. Jag skulle inte kopiera, utan scanna in en pärm, verkstadshandbok. Det kostar ju inte ens nåt för jobbet, går inte åt papper. Allt funkade skitbra. Några dagar senare stod en man och rengjorde kopiatorn. Det hade kommit smuts i scanningsdelen så nån hade ringt reparatör då det blev linjer på allt man scannade. Tror det var en enkel sak att fixa, men inget jag hade tänkt på (då hade jag nog försökt rengöra själv). Givetvis var det några sidor som var skitiga troligen av olja...

Men tillbaka till trådens ämne. Jag har en gammal laserjet 4300 med duplex. 4200/4300 kallas tydligen HPs kackerlacka pga de är nästintill omöjliga att döda. Jag har lyckats få pappersstopp några få gånger så pappersmagasinen slutat funka, men det har bara varit att plocka isär och rätta till små plastsnäppen och fjädrar. Tonern är superbillig. Skrivarna har oftast duplex-tillägget. Jag har haft mina i över 10 år, så troligen går de inte att få tag på längre. Köpte för några 100-ingar på en loppis. Borde dock finnas motsvarande moderna. Iom de är gjorda för kontorsbruk är de tänkta att printa 1000-tals sidor i veckan och byggda därefter. Tonern klarar 5-10.000 sidor. Extremt billigt skriva ut. Nu printar jag inte så mycket, men kan inte riktigt byta skrivare ändå, då denna fungerar så bra (har en extra i reserv så jag lär klara mig livet ut om jag vill).

Rent ekonomiskt så är epsons bläckskrivare med "tank" väldigt prisvärda både att köpa och skriva ut på om man vill ha färg, men de har förstås de nackdelar bläck har i fråga om hastighet och hållfasthet. Trasslar lite mer och tveksam om de finns med duplex.

Räcker det med svartvitt för de arbeten som ska printas i 100-tals ex skulle jag satsa på sådan kombo. En HP kackerlacka och en ny billig epson eco-tank att scanna och printa färg på.

Trevligt att föreningen har en skrivare och säkert ett litet kontor.
 
  • Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Även om 90% av det lilla man skriver ut duger gott att skriva i svartvitt, så är det trist att inte få ut det i färg i de få fall man verkligen vill
Då har man en extra skrivare för färg. Visst det kostar mer men då svartvitt är billigt så är det inte så blodigt. Samt att man har skrivarredundans.

Apropå färg, de flesta utskrifter verkar blekna efter 6 månader där de exponeras för soljus inomhus.
 
C Civilpolisen skrev:
Jag vet inte hur viktigt det är med duplex... det går att skriva ut udda sidor, vända på bunten och skriva ut jämna sidor.
Min erfarenhet är att det finns 4 olika sätt att vända pappersbunten, och ungefär 20 av de sätten blir fel...

Även om man vänder rätt, så är pappren lite statiska efter första vändan, så dubbelmatningar är vanliga.
 
  • Gilla
  • Haha
Civilpolisen och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Min erfarenhet är att det finns 4 olika sätt att vända pappersbunten, och ungefär 20 av de sätten blir fel...
Så efter 4 försök att få det rätt har man sparat hälften av papperskostnaden för dubbla priset och en hel del arbetstid? :p
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
  • Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
M munge skrev:
Har den här
För framtida trådläsande är den här en "Brother HL-L2350DW" beskriven som "Mono laserskrivare, Dokumentstorlekar som stöds: A4, A5, A6, ANSI A (Letter)". Och "iPhonebutiken" säljer den för 1900 SEK som dock uppger "Slut i lager, 2-6 veckor".
"Kompatibel med Windows, Mac och Linux"
"High Speed USB 2.0 anslutning"
 
  • Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
Frågan är ju om föreningen skriver ut ett månadsblad på en eller två sidor i 1500 exemplar eller printar 15 fakturor i månaden...
 
spikplanka spikplanka skrev:
För framtida trådläsande är den här en "Brother HL-L2350DW" beskriven som "Mono laserskrivare, Dokumentstorlekar som stöds: A4, A5, A6, ANSI A (Letter)". Och "iPhonebutiken" säljer den för 1900 SEK som dock uppger "Slut i lager, 2-6 veckor".
"Kompatibel med Windows, Mac och Linux"
"High Speed USB 2.0 anslutning"
Är nog en utgången modell. Men en liknande Brother borde vara lika bra.
 

Brother HL-L2350DW​


Precis som flera har skrivit! Denna verkar som ett attraktivt val! Förutom att den inte finns att köpa längre...!
Känner ni till alternativ?

Intressant tråd detta! Jag ska svara på några av frågorna. Vi har ett kontor, ett enormt kontor!
Jag kan inte redogöra för typer av utskrifter, av ren okunskap, annat än att ibland finns behovet av att skriva ut buntar med papper och då blir det enklare för alla med duplex. Mindre papper att släpa på och att ta hand om!

Vad jag vet skriver vi inte ut något till de boende... men jag vet inte allt och med en fin skrivare kan ju sånt ändras!

Vi har behov (??) av färg i A3, för tvättider i tvättstugan, men kollegan som arbetar på skolan skriver ut dessa utskrifter där.

Som sagt! Tack för intressanta och berikande inlägg! Den senaste givna skrivaren från Brother kan absolut vara ett attraktivt alternativ! Så länge den finns tillgänglig i konsumentledet...! :)
 
Ett tips kan vara att kika på t.ex prisjakt.nu efter Brother + Laserskrivare och sortera på billigast. Eller dito fast med toner. Förslagsvis plockar man med Ethernet också så man kan deportera skrivaren och dess giftiga ozon till någon städskrub etc.
 
Har en urgammal fungerande Brother HL-1440 sedan ett par decennier, bara funkar, fixade nätanslutning på den med en HP JetDirectadapter.

Men ville ha möjligheten att scanna buntar med dokument dubbelsidigt, även skriva ut dubbelsidigt. Färg helt oviktigt. Det är troligen i närheten av spec för vad en BRF behöver. Dessutom smidigheten att kunna skriva ut med vad som helst via wifi, eller scanna för den delen.

Landade på Brother MFC L2750DW för ett drygt år sedan, har fúngerat helt fantastiskt bra: https://www.123ink.se/Brother-MFC-L...i-1-14-9Kg-MFCL2750DWRF1-i44237-t3905697.html

Extremt låga driftskostnader vad gäller toner, noll trassel.
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Kontorskorridor med tre dörröppningar, en leder till ett belamrat kontor med skrivbord, stol och anslagstavla; andra dörrar är delvis stängda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontor stoft, med kaklat handfat och dusch med mörkblå duschdraperi, intill träbänk och spegel ovanför handfat på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett kontor under renovering med skrivbord, stolar, kontorsutrustning och verktyg upphängda på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontorsrum med skrivbord, hyllor, två skrivbordsstolar, fönster med persienner och kontorsutrustning som skrivare och en skrivbordslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på ett kontorsutrymme i renovering, med rör, kablar och verktyg synliga. Hyllor och hängare på väggen, en gammal apparat på golvet och ett öppet dörrutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ett kontor med rör i taket, kartonger, en klädhängare med kläder, hyllor med papper och kontorsmaterial och städutrustning i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



"Giftig ozon" är definitivt inte en parameter värd att beakta! Jag har aldrig hört talas om det i dessa sammanhang! Jag kommer från den grafiska branschen och har arbetat på så väl tryckeri som reklambyrå! :)

Bilder från kontoret, som det ser ut just nu. Det har varit värre, det ska bli finare! :)
 
  • Bild av ett kontor under renovering med rör, en stor orange panna, ett litet träbord, och en skottkärra i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.