L Lexii skrev:
Det finns massa trådar om att ljudisolera för musik, replokaler, hemmabio, men inte en enda om att ljudisolera ett rum för sex. Spelar det kanske ingen roll vad man ljudisolerar för och man vill inte erkänna varför man egentligen frågar?

Jag kan inget om ljudisolering i nuläget - så snälla ge mig era bästa länkar, tips och hänvisningar till andra bra trådar på temat. Jag tror dock att största frågan jag har är: Är det någon skillnad om man ska isolera för sex? Vi pratar om att ljudisolera ett sovrum - är det mer noga eller mindre noga än t.ex. för en replokal?

Rum i rum är väl bästa sättet att ljudisolera har jag förstått, men om rummet är ganska ljudisolerande redan - kan man öka det ännu mer utan att ändra om konstruktionen? Vad har olika ljudisolerande paneler, plattor och mattor för funktion i praktiken?

Idag har vi ett källarsovrum med en tung brandklassad och ljudisolerad dörr och är man högljud där så hörs det inte alls till våningen över. Vi ska dock flytta och börjar fundera på hur vi ska tänka när vi tittar på hus. Jag vill också få en uppfattning gällande hur mycket arbete det skulle krävas för att få till en någorlunda ljudtät rum. Ni som har ljudisolerat ett rum av olika anledningar och gjort det själva - vad har det landat på kostnadsmässigt?

Tack på förhand för all kunskap ni kan dela!
Jag har hela väggen mot vardagsrums utrymmet ljudissolerat till vår sov/walkin closet del. Det är gjort med Dubbelgips och en skiva OBS på båda ytterlagren, sedan en skiva gullfiber, plast och sedan luftspalt som inte är kopplad via balk uppe nere och omvänt ut till nästa rum. Detta dämpar bra men inte helt mot hög sång eller skratt. Det räcker för att jag skall kunna sova även om festen fortsätter.

Ritning finns på Svensk Träguide, utmärkt sida för allt byggande i trä.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
I Intet skrev:
Hur har TS tänkt att föra barnen bakom ljuset denna gång, när de frågar -"Mamma! Varför spikar ni här. Varför det. Vad skall det bli?"
Det kan bli en pedagogisk utmaning 😱
Var det inte inför en flytt som TS undrade? Så då kan man fixa åtminstone mindre grejer innan man flyttar in, om det är viktigt.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
engs
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Se till att föräldrasovrummet ligger avskilt.
Har funderat kring samma tema när det gäller planlösning i många hus, även nya om man tittar på husbyggarnas planlösningar. Där man har föräldrasovrum vägg-i-vägg med barnens.

Verkar väldigt ogenomtänkt, åt båda håll.

Barnen som kanske råkar höra sånt de inte vill. När de sen når tonåren och börjar skaffa partner själva, kan det vara åt båda håll man ofrivilligt får höra sånt man inte vill.

Förutom sänghambo så kan det ju vara allsköns oljud, musik, nån tonåring som snoozar 7ggr osv. Opraktiskt planlösning i största allmänhet.

(Kommer att tänka på Solsidanavsnittet där Alex's mamma flyttat in hos dem med en ny karl. De är brydda över de nattliga maratonsessionerna åldringarna har. Till man i slutscenen ser att ljudet kommer från att gubben står och slipar på nån möbel...)
 
  • Gilla
Lexii och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det svarade jag på inledningsvis.


Ja, det är exakt det jag säger också, det är helt irrelevant.

Det har jag ju redan gjort, säljaren av de materialen (skivor/plattor etc) har uppgifterna om hur respektive produkt dämpar.

Det billigaste och enklaste är ju att ljuddämpa ljudkällan.

Vad har du själv för svar?
Är det ett mål för dig att vara en störig och jobbig jävel? Försvinn från tråden om du inte har något vettigt att komma med.
 
Nissens
N nickwest skrev:
Är det ett mål för dig att vara en störig och jobbig jävel? Försvinn från tråden om du inte har något vettigt att komma med.
Varför kommenterar du på något som är skrivet för flera dagar sedan om du inte vill ta upp det?? 🙄

Du verkar verkligen vara en trevlig prick. 😊

Tänker inte kommentera ditt inlägg, det talar för sig själv, skrivet med ett konto som gjort endast 5 inlägg. Vågar du inte använda ditt vanliga konto?
 
L Lexii skrev:
Det finns massa trådar om att ljudisolera för musik, replokaler, hemmabio, men inte en enda om att ljudisolera ett rum för sex. Spelar det kanske ingen roll vad man ljudisolerar för och man vill inte erkänna varför man egentligen frågar?

Jag kan inget om ljudisolering i nuläget - så snälla ge mig era bästa länkar, tips och hänvisningar till andra bra trådar på temat. Jag tror dock att största frågan jag har är: Är det någon skillnad om man ska isolera för sex? Vi pratar om att ljudisolera ett sovrum - är det mer noga eller mindre noga än t.ex. för en replokal?

Rum i rum är väl bästa sättet att ljudisolera har jag förstått, men om rummet är ganska ljudisolerande redan - kan man öka det ännu mer utan att ändra om konstruktionen? Vad har olika ljudisolerande paneler, plattor och mattor för funktion i praktiken?

Idag har vi ett källarsovrum med en tung brandklassad och ljudisolerad dörr och är man högljud där så hörs det inte alls till våningen över. Vi ska dock flytta och börjar fundera på hur vi ska tänka när vi tittar på hus. Jag vill också få en uppfattning gällande hur mycket arbete det skulle krävas för att få till en någorlunda ljudtät rum. Ni som har ljudisolerat ett rum av olika anledningar och gjort det själva - vad har det landat på kostnadsmässigt?

Tack på förhand för all kunskap ni kan dela!
All heder till er som redan nu arbetar på att få ert förhållande att fungera med tillökning.

För att kanske ge lite mera direkta svar på frågorna…
I princip så vill ni ha en musikstudio. De ska klara av att dämpa sång och högljudda instrument(tänk trummor) från andra delar av byggnaden.
Sen hur mycket dämpning ni behöver måste ni fundera över. Är det okej att det låter lite i rummen bredvid eller ska det vara anonymt vad som händer i rummet?
Det svaret kommer att påverka vilken sorts byggnad ni behöver titta efter, rummets placering och hur långtgående ni behöver bygga om rummet.
Det är ingen exakt sanning men generellt är det lättare med ett rum i källare eller markplan med betongplatta. Golvet är oftast det dyraste att lösa dämpning mot.
Tak och väggar är ”relativt” enkla.
Ventilationen borde inte vara ett jätteproblem då det troligen räcker med ljuddämpare.

Oavsett så finns det många som arbetar med dessa saker som troligen kan lösa det här mycket bättre än vi på ett forum kan göra. Leta efter akustiker som arbetar med musikstudios för hemmabruk eller hemmabio. Det är guld värt att ha någon som kan guida från start med erfarenheter.
Bor ni vid någon större ort så är det inga problem att hitta dessa men är det mer avsides så kan ni säkert få någon bra att hjälpa er på distans.
Det är värt att lägga pengar på att förhållandet ska fungera anser jag! 🙌
 
spikplanka spikplanka skrev:
För att det skall bli framgångsrikt bör man nog ordna så att materialkonfigurationen är heterogen annars får man som sagt troligen resonansfrekvenser.
Kanske limma upp sönderslagna bitar av gipsskiva, träbitar osv ?

Eller partiellt mixa frigolit, sand och (tapet?)lim till en ojämn blandning?


[länk] - Akustik enligt LN: Ljudisolering - Vägg & Konstruktion (2018-03-05)
07:36 För att dämpa lågfrekventa ljud måste man använda mycket hårda och styva material. Således inte bara vikt (densitet) som spelar roll.
07:55 Måste lägga in dämpning mellan väggmaterialen som t.ex mineralull.

Om lufttätning är essentiellt kanske man kan använda det jag föreslog i en annan tråd nämligen att kapsla in hela rummet i badrumsmatta som man förseglar med ultraljudssvets.

Med all denna isolering så finns det väl en viss risk att det blir väldigt varmt i (sov)rummet. Så kanske man behöver något radiator i taket och pump som kan transportera bort värmen.
Hej! Notera att jag skrev att man vill undvika tre väggar med luftspalt i mellan. Man vill bara ha en luftspalt alternativt ingen luftspalt. (En tjock vägg) Men det kanske du förstod? Har inte hört talas om att man vill ha heterogena material.

Intressant med styvhet på skivorna. Det låter ju logiskt att en styvare skiva vibrerar sämre. Jag har dock hört att det är enbart vikten som avgör, dvs man vill hitta den billigaste vikten för pengarna. Då är gips skivor bäst. Skall forska vidare i detta!
 
J JensHaglof skrev:
Hej! Notera att jag skrev att man vill undvika tre väggar med luftspalt i mellan. Man vill bara ha en luftspalt alternativt ingen luftspalt. (En tjock vägg) Men det kanske du förstod? Har inte hört talas om att man vill ha heterogena material.

Intressant med styvhet på skivorna. Det låter ju logiskt att en styvare skiva vibrerar sämre. Jag har dock hört att det är enbart vikten som avgör, dvs man vill hitta den billigaste vikten för pengarna. Då är gips skivor bäst. Skall forska vidare i detta!
Gips är billigt och tungt. Styva/hårda material reflekterar inkommande ljudvågor i högre utsträckning. Mjuka tenderar att absorbera vågorna bättre samtidigt som de styva materialen har lägre transmissionsförluster. Där fungerar t.ex. lösa klinkerplattor limmade på markisoleringsskivor som en reflex som inte transmiterar stomljud.

Skillnad är dock inte superstor så enklare att satsa på mer massa och tjocklek i form av gips.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Gips är billigt och tungt. Styva/hårda material reflekterar inkommande ljudvågor i högre utsträckning. Mjuka tenderar att absorbera vågorna bättre samtidigt som de styva materialen har lägre transmissionsförluster. Där fungerar t.ex. lösa klinkerplattor limmade på markisoleringsskivor som en reflex som inte transmiterar stomljud.

Skillnad är dock inte superstor så enklare att satsa på mer massa och tjocklek i form av gips.
Ja det låter ju mer logiskt, en hård yta vibrerar ju mer och längre, inte sämre. Då borde den vara lättare att få i svängning.
 
4774
spikplanka spikplanka skrev:
Risken är att barnen pratar med lärare, grannar mm som kanske har en annan snäv syn på sex eller misstolkar. I synnerhet när det är både stön och smisk involverat. Det kan ta tid att förklara för sådana människor och det finns bättre saker att lägga tiden på.
Socialnämnderna är i synnerhet fyllda med knepigt folk.
Menar du att folk rent allmänt alltså är så pryda och brydda att de ser på sex mellan två vuxna individer som något som måste utrotas ut ur samhället? Jag förstår hur du menar men kan det verkligen vara så illa ställt? Herregud folk dödar varandra till höger och vänster men nåde den vuxna människan som vill ha lite rolig njutningsfull sex. Då ska socialtjänsten ta barnen , skolans ledning dånar av avsky . Sex är det mest naturliga som finns mellan två frivilliga vuxna människor och det var tack vare våra föräldrars sex som vi alla blev till (mer eller mindre)..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J JensHaglof skrev:
Man vill bara ha en luftspalt alternativt ingen luftspalt. (En tjock vägg) Men det kanske du förstod? Har inte hört talas om att man vill ha heterogena material.
Det verkar kontraintuitivt att fler densitetsvariationer (luft-vs-mineralull osv) skulle försämra dämpningen. Enda nackdelen torde vara storlek och materialåtgång.

Heterogena material är från erfarenheterna när jag fick tips av akustikdoktoranden. Det slår sönder ljudvågorna.
4774 4774 skrev:
Menar du att folk rent allmänt alltså är så pryda och brydda att de ser på sex mellan två vuxna individer som något som måste utrotas ut ur samhället?
Det finns gott om knepiga personer i maktposition. Och det finns en hel del folk som skall styra upp när någon annan agerar utanför deras uppställda normer.
 
TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Precis, och den enklaste lösningen är ju att frun inte skriker. Menar du att det finns fler problem?
Uppenbart att din/kvinna/kvinnor inte har haft så skönt att de behövt skrika.
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Jag har hela väggen mot vardagsrums utrymmet ljudissolerat till vår sov/walkin closet del. Det är gjort med Dubbelgips och en skiva OBS på båda ytterlagren, sedan en skiva gullfiber, plast och sedan luftspalt som inte är kopplad via balk uppe nere och omvänt ut till nästa rum.
Så här?
Gipsskiva
Gipsskiva
Gullfiber
Byggplast
Luftspalt
Byggplast
Gullfiber
Gipsskiva
Gipsskiva

Tjocklek på materialen?
 
TRJBerg
Det billigaste alternativet är att berätta för barnen att mamma skriker för att hon vunnit i ett vuxen-spel.
+ NEJ, ni får INTE komma och titta!
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
MSB har en vägledning för att bygga rum avsedda för delgivning av hemliga uppgifter, i den finns lite förslag på hur man kan bygga för att uppnå olika nivåer av ljuddämpning.
https://rib.msb.se/filer/pdf/28771.pdf
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.