Hej
Vad händer om jag har råkat bygga min friggebod på 16.26m2?
Får jag böter?
Måste jag riva?
Jag fick byggstart att bygga ett attefallshus på 30m2 och i samband med detta kunde bygga bygglovfri friggebod på max 15m2.
Grunden är 15.2 men utvändig med panel blev 16.26m2
Det upptäcktes efter jag beställde baskarta på min tomt.
Tack för er svar.
 
Är inte helt med på beskrivnignen: Attefallshuset har väl inget med friggeboden att göra ?!

Rent principellt har du nu ett svartbygge, en friggebod får max vara 15 kvm. Är det mer är det inte en friggebod utan antingen en bygglovspliktig byggnad eller en attefalssbyggnad (med det hade du ju redan en verkar det som ?)

I praktiken har jag svårt att se hur detta skall upptäckas dock - kommunen brukar ju inte mäta upp friggebodar och en granne kan knappast se skillnad på 15 och 16 kvm.

Så så länge du inte säger något till kommunen så är det nog inga problem.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är inte helt med på beskrivnignen: Attefallshuset har väl inget med friggeboden att göra ?!

Rent principellt har du nu ett svartbygge, en friggebod får max vara 15 kvm. Är det mer är det inte en friggebod utan antingen en bygglovspliktig byggnad eller en attefalssbyggnad (med det hade du ju redan en verkar det som ?)

I praktiken har jag svårt att se hur detta skall upptäckas dock - kommunen brukar ju inte mäta upp friggebodar och en granne kan knappast se skillnad på 15 och 16 kvm.

Så så länge du inte säger något till kommunen så är det nog inga problem.
Min narssicist ex make har anmälld mig efter skilsmässan.
Jag har ansökt om byggstart för ett attefallshus på 30m2
Och Mölndals kommun sa att friggebod på 15m2 är bygglovfri
 
Claes Sörmland
S Sheri Shadram skrev:
Min narssicist ex make har anmälld mig efter skilsmässan.
Jag har ansökt om byggstart för ett attefallshus på 30m2
Och Mölndals kommun sa att friggebod på 15m2 är bygglovfri
Eftersom att du har en svartbyggd byggnad på tomten så kommer kommunens tillsyn göra ett platsbesök. De kommer då uppmana dig att rätta (alltså riva huset, eller justera dess storlek så att det faller inom friggebodsreglerna) eller att söka bygglov i efterhand.

Om du inte rättar (river/bygger om) så kommer du få betala en sorts böter som heter byggsanktionsavgift. Den beslutas det om på ett möte med byggnadsnämnden så din deadline är att rätta före detta datum.

Sedan kommer kommunen ge dig bygglov i efterhand om det går. Går det inte så kommer du föreläggas att rätta, alltså att riva eller bygga om. Gör du inte detta kommer du föreläggas att göra det mot vite. Om du betalar vitet så kommer kommunen besluta om att förelägga dig att rätta mot ett löpande vite. Detta fortsätter tills du är i den ekonomiska skiten eller har rättat.

Beroende på kommun så kan det där första platsbesöket ta allt från några veckor till år innan det inträffar. Sen brukar det gå fortare.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom att du har en svartbyggd byggnad på tomten så kommer kommunens tillsyn göra ett platsbesök. De kommer då uppmana dig att rätta (alltså riva huset, eller justera dess storlek så att det faller inom friggebodsreglerna) eller att söka bygglov i efterhand.

Om du inte rättar (river/bygger om) så kommer du få betala en sorts böter som heter byggsanktionsavgift. Den beslutas det om på ett möte med byggnadsnämnden så din deadline är att rätta före detta datum.

Sedan kommer kommunen ge dig bygglov i efterhand om det går. Går det inte så kommer du föreläggas att rätta, alltså att riva eller bygga om. Gör du inte detta kommer du föreläggas att göra det mot vite. Om du betalar vitet så kommer kommunen besluta om att förelägga dig att rätta mot ett löpande vite. Detta fortsätter tills du är i den ekonomiska skiten eller har rättat.

Beroende på kommun så kan det där första platsbesöket ta allt från några veckor till år innan det inträffar. Sen brukar det gå fortare.
Det är bara 1.26m2 större.dryg 1kvadrat meter större.
Är det så krångligt med 1.26 m2 större?
 
Claes Sörmland
S Sheri Shadram skrev:
Det är bara 1.26m2 större.dryg 1kvadrat meter större.
Är det så krångligt med 1.26 m2 större?
Ja tyvärr. Det finns ingen dispensmöjlighet. Huset måste vara max 15 kvadratmeter och max 3 m takhöjd för att uppfylla friggebodsreglerna. Varje överträdelse ger en byggnad som är svartbyggd.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Sheri Shadram skrev:
Det är bara 1.26m2 större.dryg 1kvadrat meter större.
Är det så krångligt med 1.26 m2 större?
Ja tyvärr. En Friggebod får MAX vara 15 kvm, annars är det inte en friggebod. Gränsen måste ju gå någonstans...

Har du däremot bygglov så kan en "mindre avvikelse" accepteras gentemot det bygglovet.
har ni redan hunnit göra uppdelningen efter skiljsmässan ? Annars kommer ju även din ex-make drabbas då ev sanktionsavgifter/bygglovsavgifter eller rivning också kommer slå mot hans tillgångar ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Sheri Shadram skrev:
Grunden är 15.2 men utvändig med panel blev 16.26m2
Mn då visste ni ju redan innan ni började bygga boden att den absolut inte fick gå utanför grunden.
 
D Dilato skrev:
Mn då visste ni ju redan innan ni började bygga boden att den absolut inte fick gå utanför grunden.
Jag mätte grunden den är 3.4×4.4=14.96m2
Men fasad gips gläspanel fasadpanel Och knutbräda gör att den blir 1 m2 större
 
  • Ritning av ett friggebod med måtten 3,4 m x 4,4 m och anteckningar om olika fasadmaterial. Texter inkluderar "fasad gips", "glespanel", "fasadpanel" och "knut bräda".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sheri Shadram skrev:
Jag mätte grunden den är 3.4×4.4=14.96m2
Men fasad gips gläspanel fasadpanel Och knutbräda gör att den blir 1 m2 större
Såhär säger PBL
Beräkning av byggnadsarea och andra areor sker enligt standarden "Area och volym för byggnader SS 21054:2020". Standarden ges ut av Svenska institutet för standarder, SIS.
Byggnadsarea är den area som byggnaden upptar på marken och projektionen av de byggnadsdelar som påverkar användningen av underliggande mark. Byggnadsarea avgränsas av byggnadens fasadliv omedelbart ovanför sockeln. Om taksprång ska räknas med i byggnadsarean beror på taksprångets horisontella djup och dess lägsta punkt ovan mark. I byggnadsarea ingår även öppenarea, det innebär att en friggebod kan vara exempelvis en carport.
Så du verkar inte kunan komma undan med mindre än att dra in en vägg något tex (så länge takutskjutet då inte blir mer än 50 cm dvs).

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ingsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Friggebod/

@Claes Sörmland Måste kommunen komma ut och mäta vid en anmälan, och mäter dom alltid alla byggnader om man skall bygga en ny ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
@Claes Sörmland Måste kommunen komma ut och mäta vid en anmälan, och mäter dom alltid alla byggnader om man skall bygga en ny ?
Bevisbördan ligger helt på kommunen eftersom byggsanktionssavgiften har straffrättslig karaktär. Byggnadsnämnden måste således kunna föra i bevis att en överträdelse har begåtts och därmed blir det ju nästan ett krav för kommunens tillsyn att besöka tomten och mäta byggnaden.

Vid nybyggnation med bygglov eller attefallsanmälan så intygar ju vanligen byggherren inför slutbeskedet att byggnaden är uppförd enligt lovet/anmälan. Så där mäts nog inte alltid.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Sheri Shadram skrev:
Jag mätte grunden den är 3.4×4.4=14.96m2
Men fasad gips gläspanel fasadpanel Och knutbräda gör att den blir 1 m2 större
Det var precis det jag menade, du visste redan när du mätt grunden att du inte kunde bygga fasaden mer än 2,5 mm utanför grunden på varje sida men gjorde det ändå.
3,405 * 4,405 = 14,999.
 
D Dilato skrev:
Det var precis det jag menade, du visste redan när du mätt grunden att du inte kunde bygga fasaden mer än 2,5 mm utanför grunden på varje sida men gjorde det ändå.
3,405 * 4,405 = 14,999.
Nu kan det ju vara TS man som också byggt den men sen efter skiljsmässan inte fick behålla fastigheten och nu okynnesanmäler...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nu kan det ju vara TS man som också byggt den men sen efter skiljsmässan inte fick behålla fastigheten och nu okynnesanmäler...
Jag behåller fastigheten.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
De reglerna är inte från gud .de ändras jo när det gynnar de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.