Håller på att byta ut innerdörrar hemma, och har köpt en massiv innerdörr (8x21, väger mindre än 25 kg) från Bauhaus som kom med förmonterade fästbrickor, och så har jag köpt nya snap-in gångjärn från Assa Abloy.

Fästbrickorna som följer med dörren är av ett lite irriterade slag - man skruvar ut två skruvar i fästbrickan för att kunna peta in gångjärnet, sedan skruvar man in skruvarna igen för att få gångjärnen i dörrkarmen att hålla fast dörren. De liknar lite den här modellen: https://habo.com/se/sortiment/gangjarn/dorrgangjarn/gangjarn-till-innerdorr/fastbricka-15746

Den övre fästbrickan som följde med dörren gick dock inte att skruva in hela vägen - den undre skruven fäster inte, det är som att skruvhålet var lite för stort, vilket gör att hela dörren hänger lite och inte går att stänga korrekt, den slår i i övre delen av dörrkarmen på den sida slutblecket finns. Jag försökte först lösa det genom att borra in en 1 cm längre skruv, men det gjorde ingen skillnad, den "nöp" ändå inte. Funderar även på att byta ut fästbrickorna, men eftersom man skruvar in dem på samma plats som de gamlas fästbrickorna så lär väl frågan om skruvhålet ändå kvarstå - går det att köra in en längre skruv för att få den att fästa? Jag funderar på om det går att köra med så pass stor och grov skruv som man kan få igenom i hålet i fästbrickan - det borde väl gå att skruva i princip hur långt in som helst om det är en massiv dörr?
 
Om skruvhålet är för stort kan det ju ändå glappa ute vid gångjärnet, oavsett hur långt du skruvar in skruven. Jag tycker att du ska förminska skuvhålet genom att limma in ett par smala träbitar/trästickor istället.
 
  • Gilla
hustomte85
  • Laddar…
Dessutom är jag inte säker på att "massiv dörr" är lika med "massivt trä". Du kan ju ha någon sorts massiv ljudisolering inne i dörren om inte håller att skruva i.
 
  • Gilla
hustomte85
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Om skruvhålet är för stort kan det ju ändå glappa ute vid gångjärnet, oavsett hur långt du skruvar in skruven. Jag tycker att du ska förminska skuvhålet genom att limma in ett par smala träbitar/trästickor istället.
Smart, jag gör så, och försöker använda originalskruven istället. Finns det andra tips när skruven inte nyper fast?
 
Rampamuff hade jag löst det med det går även att borra upp hålet och limma i en trästav.
MacGyver lösning är att stoppa in tandpetare eller trändstickor som fungerar som en träplugg.
Var sedan noga med att dörrdelen styr rätt och inte är belastad när du skruvar fast den.
 
  • Gilla
hustomte85
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.