Som rubriken lyder. Vilken värmekälla är mest lämpad för kombination med FTX ventilation. Finns det Frånluft-Vattenvärmepumpar som kan sammankopplas med värmeväxlaren på något sinnrikt sätt så man kan använda värmeväxlarens tilluft?

Jag hoppas någon klurat ut detta, för det är inte det lättaste att försöka googla sig till informationen.
 
du kan inte kopla ihopp en FTX med en frånluftsvärmepump.

båda vill återvinna energin ur från luften.
värmepumpen är desutom dålig på att göra det, så att montera FTX en före skulle döda värmepumpen, omontera FTX en efter värmepumpen skulle kyla ner huset.

alla andra värmekällor går att kombinera med FTX
 
Tack för inputen CarMan, förstod i stora drag men nu blev det klarare. Hur mycket skiljer sig FTX+markvärmepump kontra frånluftsvärmepump med föruppvärmd tilluft? Prismässigt antar jag att det blir ungefär det samma vid ett nybygge där man lyckas koordinera allt och kan lägga slang och vent själv.
 
margvärmepumpen ger ca 3 i årscop, medans frånluftsvärmepumpen ger 1,5
så det hela beror på hur man vil räkna....
markvärmepumpen är en dyrare investering, men dagsläget så tycker jag det inte gör så mycke, nu när inflationen är hög så äter ju den up alllt vad investeringe heter, så låg driftsostnad skulle jag prioritera för elen lär bli dyrare.
 
ett hus som drar 20 000 kWh i uppvärmning "kostar" 15 000kWh med vanlig enkel frånluftsvärmepump & 6600 kWh med jordvärme.
jordvärmen kostar gisningsvis 30-40 000 mer
 
Har precis tagit in offerter för ett nybyggt hus i Sth området.

Frånluftvärmepump 45' Nibe 310 (inluftventiler + inst ej inkluderat gör väl att allt hamnar på 50-55' tot)
Bergvärmepump kpl m borrhål/inst 130' (Bosch EHP 9kW) resp 142' (Nibe 1125 8kW)
Luft/vattenvärmepump kpl inst. 93' (CTC 107) resp 100' (Euronom Exoair)

Luftvärmeväxlar system utöver det har jag inte helt koll på men vxl kostar ca 25' till det kommer en extra uppsättning kanaler + installation vilket kanske blir totalt 50' (ren gissning)
 
varför ingen offert på jordvärme?
 
Den byggbara tomt arean är bara 700m2
 
Jag har kollat upp lite lägstapriser (mestadels från nätbutiker):

Frånluftsvärmepump med förvärmd tilluft: Nibe Fighter 410P, 36248:-
Högeffektiv frånluftsvärmepump: Comfortzone CE50L 6kw, 53750:-

Markvärmepumpar:
NIBE Fighter 1225-5, 38600:-
Autotherm Terramax E7, 42600:-


FTX-aggregat:
Enervent Fenix 60 / 85, 12831:-
Airwise Parmair Ex SOK R, 13535:-


Avfuktare: Woods ED 50, 5 565:-
 
Apprentice skrev:
Jag har kollat upp lite lägstapriser (mestadels från nätbutiker):

Frånluftsvärmepump med förvärmd tilluft: Nibe Fighter 410P, 36248:-
Högeffektiv frånluftsvärmepump: Comfortzone CE50L 6kw, 53750:-

Markvärmepumpar:
NIBE Fighter 1225-5, 38600:-
Autotherm Terramax E7, 42600:-


FTX-aggregat:
Enervent Fenix 60 / 85, 12831:-
Airwise Parmair Ex SOK R, 13535:-


Avfuktare: Woods ED 50, 5 565:-
hur mycke energi drar huset? en 1225-5 ger ca 4 kW = räcker inte långt
 
Huset finns inte än, men det blir ca 120kvm och ett energibehov på max 60W/kvm.

Kollade mest upp vad som fanns. Jag vet inte exakt vilken effekt man bör lägga sig på, dessutom tillkommer antagligen en braskamin till mysvärme.
 
då blir nog en pump som ger 6kW vid 0/50 bra. kolla specifikationerna, gå inte på modell namnet
 
CarMan skrev:
ett hus som drar 20 000 kWh i uppvärmning "kostar" 15 000kWh med vanlig enkel frånluftsvärmepump & 6600 kWh med jordvärme.
jordvärmen kostar gisningsvis 30-40 000 mer
Vad är det för typ av ventilation i exemplet som drar 20 000 KWh?
 
CarMan skrev:
ett hus som drar 20 000 kWh i uppvärmning "kostar" 15 000kWh med vanlig enkel frånluftsvärmepump & 6600 kWh med jordvärme.
jordvärmen kostar gisningsvis 30-40 000 mer
Jag hade ett energibehov på 19 000 kWh senaste året och frånluftsvärmepumpen drog 6 100 kWh (en CE50).
 
Det här ämnet fick en intressant infallsvinkel. Fakta på papper och verklighetsuppfattning. Hur vet man egentligen vilket energibehov man har om man inte använt direktverkande el för att hålla hela hela inomhusmiljön över 17grader under ett års tid?

Jag har bott i hus med både självdrag, frånluftsventilation och FTX. Den största skillnaden på klimatet är trots allt beroende på isoleringen i huset. Alla ställena jag bott på har haft vattenradiatorer.

Mina erfarenheter:
Koppla ej samman spisfrånluften med övrig ventilation, matos ÖVERALLT!
Tilluftsdon måste väljas och ställas in med omsorg så man slipper drag i örat när man ska sova.
Luftburen värme går ej genom stängda dörrar - välj därför hellre radiatorer/golvvärme i hela bostaden.
Varma golv hjälper till med avdunstning av vatten i våtrum.
Friskluftsventiler fungerar inte optimalt året om, ofta för dålig cirkulation eller för mycket värmegenomsläpp.
Välj fönster med så bra U-värde/så små som möjligt för att slippa kallras.
Standardlösningarna för frånluftsventilation är underdimensionerade, en badrumsspegel bör vara imfri fem minuter efter dusch. En spisfläkt bör kunna dra ut matoset utan att bullra för mycket.

Vad har ni för erfarenheter och åsikter om mina erfarenheter? Har ni vidare några erfarenheter av aggregaten jag namngav tidigare i tråden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.