R
T Tompadeville skrev:
Hej Som rubriken lyder ska jag lyfta fönster som är 20*20 och väger 170kg, till detta tänker jag mig glaslyft med sugproppar,

till frågan pallar glaset detta? Det är treglasfönster och all lyft/bärighet hamnar ju bara på ett av glasen som får ta hela vikten.

/Tompa
Ska dessa lyftas till en andra våning eller bara på plats på markplan?
Jag hade ställt frågan till tillverkaren..
 
R Rejäl skrev:
Ska dessa lyftas till en andra våning eller bara på plats på markplan?
Jag hade ställt frågan till tillverkaren..
marknivå 0,5 meter har ställt frågan men får dessvärre inget svar...
 
R
T Tompadeville skrev:
marknivå 0,5 meter har ställt frågan men får dessvärre inget svar...
Men du får väl dem levererade med kranbil?
Man backar dem på plats ganska enkelt med lite plank o virke på marken om ni behöver dra dom en bit sedan är ni fyra man så klarar ni enkelt att lyfta i fönstret på plats..
 
R Rejäl skrev:
Men du får väl dem levererade med kranbil?
Man backar dem på plats ganska enkelt med lite plank o virke på marken om ni behöver dra dom en bit sedan är ni fyra man så klarar ni enkelt att lyfta i fönstret på plats..
Jo saknar dock tre mann.... :)
 
R
T Tompadeville skrev:
Jo saknar dock tre mann.... :)
Oavsett sugproppar eller inte så klarar man inte det själv.,
 
Sugkoppar och ordentligt med bärhjälp fixar biffen! Se också till att sätta mothåll på insidan (om de monteras från utsidan) så de inte faller innåt!
 
R Rejäl skrev:
Oavsett sugproppar eller inte så klarar man inte det själv.,
blir med glaslyftsmaskin tänkte jag.
 
R
T Tompadeville skrev:
blir med glaslyftsmaskin tänkte jag.
Aha ok då förstår jag, det går bra har själv inte använt dessa men dom används av många.
 
Våra 2,6x2,0m väger 240 kg och lyftes med sugkoppar och bärhjälp 😀

Glasparti i vardagsrum med vita vertikala persienner och utsikt mot trädgård, synlig kamin och hylla med krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här hamnar snart vårt nya 2,1x2,1m stora fönster och det lyfts in på samma sätt är planen. Kommer dock bygga en ”pall” under så det bara behöver lyftas rakt in. Till ”pallen” lyfts det med kranbil

Byggarbetsplats där nya 2,1x2,1m fönster skall installeras. Byggmaterial och verktyg i förgrunden, byggnadsställning och utsikt över grönskande träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Våra 2,6x2,0m väger 240 kg och lyftes med sugkoppar och bärhjälp 😀

[bild]
Snyggt! Hade ni lösa koppar eller maskin?
 
R Rejäl skrev:
Aha ok då förstår jag, det går bra har själv inte använt dessa men dom används av många.
Men tror du rutan klarar lyftet? Internet är lite dimmigt kring ämnet...
 
Det gick fint när vi lyfte in dem iallafall. Men vi var ett par stycken
En grupp personer installerar ett stort fönster i ett hus. Byggarbetsplats utomhus med trästöd synligt inuti fönsterkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Det gick fint när vi lyfte in dem iallafall. Men vi var ett par stycken
[bild]
Kan tillägga att min svåger, med ryggen hittåt, sålde fönstren till mig via hans fönsterfirma och hjälpte till med montaget. Det var hans sugkoppar vi använde, även om han normalt monterar fönster av mer ”normal” storlek
 
  • Gilla
Tompadeville
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.