Hej,

Har en diazed HC som idag matar 2 UC. Dessa UC matas av 4x2,5/2,5 kablar och är säkrade 3x16A i HC. Skulle vilja byta ut HC mot en ny 3x13 normcentral och undrar om det är okej att använda övre raden för att säkra av UC innan HB. Denna rad skulle då hamna "utanför" centralen och innan HB. På rad 2 och 3 monteras sen HB, JFB och dvärgbrytare för HC. Detta skulle göra att jag kan bryta HB till centralen utan att UC påverkas.

Eller bör jag hellre säkra av UC i en separat kapsling, alternativt mata UC efter HB i HC som det är gjort idag?

Tacksam för era synpunkter.
 

Bästa svaret

Det är helt i sin ordning att använda en del av en elcentral för det. En egen rad gör det extra tydligt vad det handlar om. Gruppförteckningen bör ta upp dessa huvudledningar och förklara att HB inte täcker dem.
 
  • Gilla
schrute och 2 till
  • Laddar…
A
Det var ju en bra ide tycker jag. Allt som ger bättre selektivitet är att föredra.

Jag ser ingen fördel i att säkra av undercentralerna i en egen kapsling.

För att kunna arbeta säkert i första centralen behöver man ändå slå av strömmen före huvudbrytaren och då släcker man de två efterföljande centralerna oavsett om de har egen kapsling.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Perfekt, tackar för snabbt svar. Då kör vi på det👍
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.