B Bernt_Karlsson skrev:
Och sen då?
Man borrar ner en expander i stenen och skruvar på en lyftögla. Sedan ställer man trebenet lite off center mot det hållet man vill flytta stenen, lyfter den en cm över marken så den gungar till sin nya position. Släpp ner stenen, flytta trebenet igen och repetera. En sten på ett par ton går och flytta cirka en halvmeter per gång.
 
  • Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo vi har haft långa diskussioner om det i annan tråd men steg 1 är att man beställer.
Sen är det olika för ledningsägare hur de eventuellt redovisar servisledningar (som du oftast äger).
Det kan då även finnas ett servitut på en tomt där någon ledningsägare dragit en ledning.

Anlitar du en seriös yrkesgrävare så vill de oftast se papperen innan de sätter skopan i marken eftersom det kostar en slant om man tex gräver av en fiber eller elledning. (om det inte är helt självklart att inget finns där)
Tack! Det är ett hus från runt 1960 där den mesta dokumentationen saknades när vi köpte. Ska försöka igen att trycka på ledningsägarna, men de tycks anse att vad som händer på tomten är vårt ansvar.
 
S Simsgrodan skrev:
Tack! Det är ett hus från runt 1960 där den mesta dokumentationen saknades när vi köpte. Ska försöka igen att trycka på ledningsägarna, men de tycks anse att vad som händer på tomten är vårt ansvar.
Jo men har du redan fått svar från Ledningskollen?

Här står allt om hur man gör
https://www.ledningskollen.se/Ledningskollen-for-dig/Grava-pa-egen-tomt
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men har du redan fått svar från Ledningskollen?

Här står allt om hur man gör
[länk]
Tack! Får försöka igen. De svar jag fick tidigare från ledningsägarna - via ledningskollen - var att de inte tog ansvar på tomten. Ska läsa noggrannare på länken du skickade.
 
S Simsgrodan skrev:
Tack! Får försöka igen. De svar jag fick tidigare från ledningsägarna - via ledningskollen - var att de inte tog ansvar på tomten. Ska läsa noggrannare på länken du skickade.
Ok men var det länge sedan så kan det ha uppdaterats numera.
Det måste vara "färskt" material.
 
P paralun skrev:
Jo men har du redan fått svar från Ledningskollen?

Här står allt om hur man gör
[länk]
Har kollat igen, och jag hade läst dåligt, det fanns svar! Kanon!
 
  • Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ok men var det länge sedan så kan det ha uppdaterats numera.
Det måste vara "färskt" material.
Ja, Geomatikk som sköter el och fiber skrev samma, så det blir en ny beställning! Måste säga att sådana tips som du ger är väldigt värdefulla även då ursprunget till problemet var att jag inte kollat ordentligt! Tack!
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
C
S Simsgrodan skrev:
De svar jag fick tidigare från ledningsägarna - via ledningskollen - var att de inte tog ansvar på tomten.
Gissar att du missförstått det lite grand. De tar (så klart) inte ansvar för ledningar du själv äger/ansvarar för. Vilket gäller t.ex. elkabeln mellan mätarskåp och byggnad. De får du hålla ordning på själv.

Men en ledning som ägs av någon utomstående skall rimligtvis sättas ut på begäran. Annars blir ju hela konceptet meningslöst.
 
  • Gilla
Simsgrodan
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Ja, Geomatikk som sköter el och fiber skrev samma, så det blir en ny beställning! Måste säga att sådana tips som du ger är väldigt värdefulla även då ursprunget till problemet var att jag inte kollat ordentligt! Tack!
Jo Geomattik har blivit stora numera för att underlätta grävandet men allt går då via Ledningskollen som skickar svar.
 
  • Gilla
Simsgrodan
  • Laddar…
A AndersMN skrev:
Rätt siffra på densiteten är 2700 kg/m3. Billigaste alternativet är nästan alltid att gräva ett rejält hål intill stenen, och tippa ner stenen i hålet. Har du lättgrävd mark gör du det för hand, annars några roliga sandlådeminuter med en inhyrd minigrävare. Glöm inte att ha höjd för tillräckligt tjockt lager jord ovanpå stenen.
Tack för rättelsen. Snabb googlade och hittade 1700kg/m3 och det kändes fel, men då det var flera som angav det fick det bli så. Skrev säkert fel i sökrutan och därmed fick fel svar
 
S Simsgrodan skrev:
Som TS får jag tacka för alla förslag jag fått! Har begärt offert från några firmor för att frakta bort. Återkommer här med resultatet. Blir det som för Farstatjej90 bortåt 8000 får det bli en annan lösning. Då känns nog att gräva ned dem som det mest intressanta. Bra synpunkt att hålla koll på ledningar, speciellt som den ju måste ned en bit så inte allt som sedan växer ovanpå torkar. En intressant tanke annars är att många tycks se sin egen tid som gratis. Hur tänker ni? Själv är jag pensionär och även om jag då har ”all tid i världen” så har jag sedan många år satt ett timpris för mitt arbete. Hobbies 0 kr. Kul jobb 0-100 kr /timme, Halvroligt ca 100-300 osv. Sedan bedömer jag vilken lösning som blir mest prisvärd. Även om jag som sagt har tiden, så är ju frågan hur jag vill använda den tid jag har kvar. Det är off topic, men skulle vara kul att höra några tankar runt det.
Låter klokt att värdera sin tid, fast jag håller inte med dig om klassificeringen. Att spräcka ett stenblock med slägga och kilar, efter att med en bra maskin borrat några hål, hamnar absolut bland ”kul jobb”. Sällan man får känna sig som Hercules, men att spräcka med kilar kommer rätt nära.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Låter klokt att värdera sin tid, fast jag håller inte med dig om klassificeringen. Att spräcka ett stenblock med slägga och kilar, efter att med en bra maskin borrat några hål, hamnar absolut bland ”kul jobb”. Sällan man får känna sig som Hercules, men att spräcka med kilar kommer rätt nära.
Helt rätt, tycker man det är kul att spräcka stenar så hamnar timpenningen närmare 0 kr. Och bra motion. Men jag ser också jobbet att få tag i maskin och redskap, att borra, transportera m.m. Så för mig är det totalt sett inget höjdarjobb. Men poängen är att det är hur var och en uppfattar jobbet och värderar sin tid. Det finns ingen absolut sanning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Helt rätt, tycker man det är kul att spräcka stenar så hamnar timpenningen närmare 0 kr. Och bra motion. Men jag ser också jobbet att få tag i maskin och redakap, att borra, transportera m.m. Så för mig är det totalt sett inget höjdarjobb. Men poängen är att det är hur var och en uppfattar jobbet och värderar sin tid. Det finns ingen absolut sanning.
Jo men Sverige är fullt av "stengropar"... en lokal grävare och max 1 timme så borde det vara klart.
 
Kanske ingen direkt hjälp men en liten anekdot. För mååånga år sedan berättade en arbetskamrat till sambon att hans pappa hade en stor sten på en åker (eller lägda). Han grävde runt stenen och sedan laddade han med dynamit satte sig i säkerhet innan han detonerade dynamiten. Stenen åkte upp i luften vände ett halvt varv i luften innan den ramlade tillbaka i hålet. Lyckligtvis åkte den ner så pass djupt att det bara var att skotta över.
 
  • Haha
Simsgrodan
  • Laddar…
E EBMTJ skrev:
Kanske ingen direkt hjälp men en liten anekdot. För mååånga år sedan berättade en arbetskamrat till sambon att hans pappa hade en stor sten på en åker (eller lägda). Han grävde runt stenen och sedan laddade han med dynamit satte sig i säkerhet innan han detonerade dynamiten. Stenen åkte upp i luften vände ett halvt varv i luften innan den ramlade tillbaka i hålet. Lyckligtvis åkte den ner så pass djupt att det bara var att skotta över.
Fantastiskt bra planerat! Respekt för det jobbet!
 
  • Haha
Simsgrodan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.