Hej!

Den eviga frågan gällande att ta ner vägg i funkishus - hur sannolikt är det att väggen (markerad i blått) är bärande alt. avlastande och kräver stöttning av stål/limträ om den tas bort?

För tillfället har jag dessvärre inte fått tag i några konstruktionsritningar för bjälklaget för våningen ovan. Rätt säker på att det är betongbjälklag iaf. I huset är det flera som tagit bort ca halva väggen (nedre delen) på andra våningsplan. Lägenheter ligger på vån 4 av 7 (ink inredd vind)

Röd markering - lägenheten
Rött kryss - vägg borttagen sedan tidigare
Blå markering - den bit som önskas riva ner
Gul markering - oroväckande tjock?
"svart ruta" - gammal ventilationskanal för att hålla skafferi kylda (mao ingen stöttande pelare eller liknande)

Skickar med en grov skiss på hur det kan tänkas se ut efter renovering. Nya väggar sätts upp men de kommer ju inte att vara någon direkt avlastning..

Kan tillägga att vi bara är spekulanter än så länge, mao så har jag svårt att "knacka på väggarna" för tillfället.

Tack för all input :)
 
  • Planritning av våningsplan i funktionshus med markerade områden: blått för eventuell rivning, rött för befintliga väggar samt borttagna delar, gult för tjockt område och svart ruta för ventilationskanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av en lägenhet där en vägg, markerad i blått, föreslås rivas. Skissen visar möbler och de nya väggarna efter renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Funkishus verkar vara en term som man för tillfället använder på hus från 1930 till hus på 60-talet, och byggnadssättet ändras mycket under den tidsperioden. Sen beror det mycket på byggnadsmaterial.

Ring styrelsen och fråga om de vet. Tydligen har det tagits bort väggar tidigare så man kanske vet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Funkishus verkar vara en term som man för tillfället använder på hus från 1930 till hus på 60-talet, och byggnadssättet ändras mycket under den tidsperioden. Sen beror det mycket på byggnadsmaterial.

Ring styrelsen och fråga om de vet. Tydligen har det tagits bort väggar tidigare så man kanske vet.
Ah, du har rätt att funkis inte endast är 30-talshus (som jag tänkte). I detta fall är det byggt 1937
 
BirgitS
Byggandet på 30-talet var inte så standardiserat, plankväggar förekom t.ex. fortfarande så det är svårt att vara säker. Men det känns ju inte sannolikt att den del som är längs köket skulle vara bärande när inte delen förbi matrummet (sovrummet) är det.

Du frågade också om det som du har ringat in med gult?
Finns det någon bild i prospektet på den biten av köket?
Så det inte bara betyder att det står bänkskåp med överskåp ovanför där.

Om du menar att det i den svarta fyrkanten går ett gammalt ventilationsrör till alla våningsplan så är det kanske inte något du kan ta bort.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Byggandet på 30-talet var inte så standardiserat, plankväggar förekom t.ex. fortfarande så det är svårt att vara säker. Men det känns ju inte sannolikt att den del som är längs köket skulle vara bärande när inte delen förbi matrummet (sovrummet) är det.

Du frågade också om det som du har ringat in med gult?
Finns det någon bild i prospektet på den biten av köket?
Så det inte bara betyder att det står bänkskåp med överskåp ovanför där.

Om du menar att det i den svarta fyrkanten går ett gammalt ventilationsrör till alla våningsplan så är det kanske inte något du kan ta bort.
Prospekt finns ännu inte då det är ett dödsbo som vi fått möjlighet att kika på innan mäklare inkopplad. Jag såg att jag lyckades få en (någorlunda) bild på den delen i köket iaf.

Som du säger så kanske det bara är bänkskåp m ovanskåp som är inritad. Det är ju positivt 😊

Gällande ventilationen så har jag förstått det som att det är en kanal som går rakt ut (under golv) vid fönstret och tidigare användes för att hålla skafferiet svalt. Alltså något som alla lägenheterna har separat

Summa summarum så verkar det ju rätt lovande ändå..
 
  • Vy av ett kök i en äldre lägenhet med en fönsterutsikt. Köket har gula överskåp och vita underskåp. En stege står i ett angränsande rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ja, där ser man ju att det som är inringat med gult är olika köksskåp.

Håller med om att det ser lovande ut men ring upp ordförande i styrelsen och prata om det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, där ser man ju att det som är inringat med gult är olika köksskåp.

Håller med om att det ser lovande ut men ring upp ordförande i styrelsen och prata om det.
Stort tack för att du har tagit dig tid!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Byggandet på 30-talet var inte så standardiserat, plankväggar förekom t.ex. fortfarande så det är svårt att vara säker. Men det känns ju inte sannolikt att den del som är längs köket skulle vara bärande när inte delen förbi matrummet (sovrummet) är det.

Du frågade också om det som du har ringat in med gult?
Finns det någon bild i prospektet på den biten av köket?
Så det inte bara betyder att det står bänkskåp med överskåp ovanför där.

Om du menar att det i den svarta fyrkanten går ett gammalt ventilationsrör till alla våningsplan så är det kanske inte något du kan ta bort.
Hej igen,

Får väcka denna tråden till liv igen..

Jag hittade en konstruktionsritning över bjälklaget och ser att det som vi tidigare trott var ventilation för skafferi är en bärande pelare (markerad i rött)

Så länge denna pelare är kvar så bör det väl vara OK att ta ner resterande delar av väggen?
 
  • Konstruktionsritning av ett bjälklag med bärande pelare markerad i rött mitt på ritningen, omgiven av andra strukturella detaljer och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det verkar rimligt men jag är ingen expert.

Dock verkar det väl inte fungera så bra ihop med förslaget i inlägg 1 för det ser väl ut som att pelaren hamnar mitt i öppningen mot köket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar rimligt men jag är ingen expert.

Dock verkar det väl inte fungera så bra ihop med förslaget i inlägg 1 för det ser väl ut som att pelaren hamnar mitt i öppningen mot köket.
Det har du helt rätt i. Vi har fått tänka om då vi insåg detta igårkväll.

Den senaste idén ser du bifogad :)
 
  • 3D-modell av ett kök med spis, diskho och fläkt, innesluten mellan två väggar och hyllor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är opraktiskt att ha en vägg precis bredvid en häll eftersom det då blir problem med var man gör av handtagen på stekpannor och kastruller som står på den halva av hällen som är närmast väggen. Samma sak med diskho men då därför att man kommer att slå armbågar, plåtar och annat stort i väggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är opraktiskt att ha en vägg precis bredvid en häll eftersom det då blir problem med var man gör av handtagen på stekpannor och kastruller som står på den halva av hällen som är närmast väggen. Samma sak med diskho men då därför att man kommer att slå armbågar, plåtar och annat stort i väggen.
tack för synpunkt

inte säkert att detta blir slutgiltiga. möjligt man tjuva lite på väggen till rum 3 och få 10 cm extra yta mellan spis och pelare. annars kanske man kan anpassa så att den mer hamnar i mitten av "köksön" (exempelvis skåp med måtten 30 cm - 60 (häll) -30 cm.)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.