A
Håller på o ska måla om väggarna i sovrummet men när jag drog bort tejpen så lossnar stora bitar av färgen i taken. Tänker jag skrapar bort all talfört o på så sätt får snobbkanter i samma nyans på köpet. Lägenheten är från 60 talet och jag undrar: kan man måla rakt på taket , ingen primer eller liknande behövs?
 
  • Flagnande färg i ett vitt tak efter att tejp dragits bort, färgbitar lossnar och exponerar underliggande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Skrapa o slipa sedan får du någ spackla upp skillnaden där all färg har släppt annars lyser detta igenom målningen..
 
A
R Rejäl skrev:
Skrapa o slipa sedan får du någ spackla upp skillnaden där all färg har släppt annars lyser detta igenom målningen..
Okej, men om jag skrapar bort all färg så försvinner alla hål (som på bilden). Takfärgen sitter som stora bitar väldigt löst , nästa smått hängandes på vissa ställen. Därför jag undrar om dom innan gjort något fel som gör att taket nu i princip smular ner och jag behöver göra något steg innan själva målningen :)
 
R
A annaww skrev:
Okej, men om jag skrapar bort all färg så försvinner alla hål (som på bilden). Takfärgen sitter som stora bitar väldigt löst , nästa smått hängandes på vissa ställen. Därför jag undrar om dom innan gjort något fel som gör att taket nu i princip smular ner och jag behöver göra något steg innan själva målningen :)
Vad är det för underlag?
 
A
R Rejäl skrev:
Vad är det för underlag?
Vi tror att det är lättbetong. Det är inte gips, men det smular som fan när man skruvar och kräver plugg för att hålla kvar skruven..?
 
R
Ok, skrapa ned den gamla färgen och grunda med grundfärg och sedan måla..
 
A
R Rejäl skrev:
Ok, skrapa ned den gamla färgen och grunda med grundfärg och sedan måla..
Ok tack!🙏🏻
 
A
R Rejäl skrev:
Ok, skrapa ned den gamla färgen och grunda med grundfärg och sedan måla..
Nu så kom det fram ytterligare ett lager (beige gula) och längst ner är grunden (vit med svarta prickar) som ser sjukt ojämn ut. Resten av taket är ju bra men det är bara längst kanterna det är problem. Är det mer värt att laga bara kanterna med spackel? Känns som ett jäkla jobb med att jämna till grunden o få den rak…?
 
  • Bild på ett tak med färg som flagnat bort i lager, ett beige-gult lager och en ojämn grund nedanför med vit färg och svarta prickar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämt tak med synliga lager av beige-gult material, avslöjar en vit grund med svarta prickar. Problemområde nära kanten intill en vägg med avskalad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Du får någ bredspackla hela taket om du ska få det snyggt.,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.