Jag har idag en Luft-vattenpump från Daikin för värme via radiatorer och varmvatten (Altherma från 2008). Funkar bra för nu men är i stort behov av att även kunna kyla huset sommartid.

Funderar då på alternativen att antingen komplettera med en Mitisubishi Multisplit (typ: https://www.polarpumpen.se/varmepum...uo-hero-hyper-heating-luftvarmepump/p-1414017) som kan användas för kyla på neder- och övervåningen & som stödvärme under vintern.

Alternativ två vore att istället byta hela systemet och sätt in en luft-vattenpump som kan ge varmvatten, värme till radiatorer & sommartid kyla genom fläktkonvektor eller liknande. Har förstått det som att NIBE har den typen av system och även Mitsubishi Ecodan verkar ha vissa sätt att lösa det på.

Är det någon som har erfarenhet av liknanden lösningar?

Bergvärme är inte aktuellt.
 
B badstars skrev:
Jag har idag en Luft-vattenpump från Daikin för värme via radiatorer och varmvatten (Altherma från 2008). Funkar bra för nu men är i stort behov av att även kunna kyla huset sommartid.

Funderar då på alternativen att antingen komplettera med en Mitisubishi Multisplit (typ: [länk]) som kan användas för kyla på neder- och övervåningen & som stödvärme under vintern.

Alternativ två vore att istället byta hela systemet och sätt in en luft-vattenpump som kan ge varmvatten, värme till radiatorer & sommartid kyla genom fläktkonvektor eller liknande. Har förstått det som att NIBE har den typen av system och även Mitsubishi Ecodan verkar ha vissa sätt att lösa det på.

Är det någon som har erfarenhet av liknanden lösningar?

Bergvärme är inte aktuellt.
Det är väl bara att räkna på det.
Är det bara ett par dagar på sommaren du behöver kyla så lär en LLVP vara mycket billigare än att byta ett fungerande system.
 
Vi har vattenburen kyla på jobbet och om de råkar ha för låg värme på kylrören när det är fuktigt ute så blir det som en sjö av all kondens som droppar ner i kontoren. Av ventilationsfirma fick jag kommentaren att det är enklare och säkrare att installera en LLVP för att det var för mycket att byta ut i existerande system. Nackdelen med LLVP är väl att det blir ytterligare utedel som tar plats, men det är aldrig fel att ha backup till värmen om någonting skiter sig med existerande systemet.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är väl bara att räkna på det.
Är det bara ett par dagar på sommaren du behöver kyla så lär en LLVP vara mycket billigare än att byta ett fungerande system.
Jo det kommer garanterat vara billigare med LLVP. Dock är nuvarande system 16 år gammalt så det lär inte hålla många år till. Därav tanken.
 
S sjoelund skrev:
Vi har vattenburen kyla på jobbet och om de råkar ha för låg värme på kylrören när det är fuktigt ute så blir det som en sjö av all kondens som droppar ner i kontoren. Av ventilationsfirma fick jag kommentaren att det är enklare och säkrare att installera en LLVP för att det var för mycket att byta ut i existerande system. Nackdelen med LLVP är väl att det blir ytterligare utedel som tar plats, men det är aldrig fel att ha backup till värmen om någonting skiter sig med existerande systemet.
Jo, kylrör måste ju dras till fläktkonvektorer antar jag, det är ju en klar risk med kondens där. Och att använda nuvarande radiatorer för kylan är väl helt no-go.

Bra poäng med backup till värmen. Speciellt då nuvarande system är 16 år.
 
Försök inte att köra ALLT med en maskin. Köp istället maskiner efter funktionen som du vill ha.
Du får otroligt bra AC med luftvärmepump. Ska du ha dom i sovrum välj en som inte låter mer än 18-19dB.

Vi har gått ifrån från/tilluftsvärmepump (allt i ett maskin) till FTX ventilation och bergvärme och två luftvärmepumpar. Vi körde frikyla ett år tills jag tröttnade på att den lät för mycket. En morgon vaknade vi dessutom av att delar av huset var strömlöst. Då hade kondens droppat från cirkulationspumpen till frikylan ner i en grendosa i garderoben bredvid BVP.
Frikylan byttes ut mot en Mitsubishi luftvärmepump för AC i sovrummet.
Nu sover vi hela tiden i 18-19°C. Till och med sambon vill ha den igång. Vi sover inte ens med ett fönster öppet längre. Sover skitbra nu, mörkt, tyst och svalt.
 
  • Gilla
badstars
  • Laddar…
H
Å köp inte från polarpumpen.
Googla själv deras omdömen hur dom hanterar reklamationer. En tragisk historia är vad det är.
 
H H-Thomasson skrev:
Å köp inte från polarpumpen.
Googla själv deras omdömen hur dom hanterar reklamationer. En tragisk historia är vad det är.
Har själv köpt från Polarpumpen - väldigt nöjd, men har inte behövt reklamera.
Problemet med dom som jag har förstått det är ju att dom tar in lokala installatörer, som kan vara väldigt olika i kvalitet på arbetet och att ha och göra med.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har själv köpt från Polarpumpen - väldigt nöjd, men har inte behövt reklamera.
Problemet med dom som jag har förstått det är ju att dom tar in lokala installatörer, som kan vara väldigt olika i kvalitet på arbetet och att ha och göra med.
wow du är den första som jag hört är nöjd med PP
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
returen returen skrev:
wow du är den första som jag hört är nöjd med PP
Jag har hört flera, men har också hört från dom där det strulat och dom har hamnat i kläm pga modellen att pp säljer systemen men dom installeras av underlev.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag har hört flera, men har också hört från dom där det strulat och dom har hamnat i kläm pga modellen att pp säljer systemen men dom installeras av underlev.
jo det måste finnas flera, men jag hör ju bara de som är oxtokiga på PP

de har bara underentreprenörer som monterar för skitpengar därför brukar installationerna bli därefter
 
Jag väntade ett par månader och sedan sa de att ingen installatör i närheten av Linköping ville ta jobbet för pengen de ville betala, så det blev inget köp av dem ;) Men det är nog lockande för många då deras priser är bra mycket billigare än lokala företag tar både för material och installation.
 
Tycker inte postorderfirmorna är speciellt ”billiga” längre på luft/luftvärmepumpar inkl installation.
Många av deras tidigare installatörer har nog insett att det inte funkar att montera för skitpengar om man ska driva företag.
Man kan åka på en hel del tillägg om man inte har koll, dom flesta så kallade lokala kylfirmor tar nog tex inte betalt för att demontera
den befintliga om den nya ska ha samma placering.
Ska man behöva vara hemma för att ta emot luftvärmepumpen i förväg så kan även det kosta en del .

Men visst finns det ställen i landet som det verkar vara väldigt stora prisskillnader
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Låter som att alla rekommenderar en separat LLVP så det får bli det!
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.