S Simsgrodan skrev:
Vi har tre stora stenar, ca 1/2-1 m3 var som vi vill bli av med. Vad är er erfarenhet av detta , låta en firma komma och hämta eller spräcka dem till en storlek vi kan hantera själva? Bor i Stockholm.
Enligt Miljöpartiets Isabella Lövin gör man det enklast med en stor gammal Diesel Pick up.
 
  • Gilla
  • Haha
Urban R och 5 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Förr använde man en Jätte. Trebent stativ med taljor och block.
Gick att lyfta stora saker med.
Och sen då?
 
  • Gilla
  • Haha
Marielisan och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och kanske göra en ledningskoll? Enligt "Mr Murphys lag" så ligger det alltid något där man gräver.

Sen jovisst är en minigrävare skoj! Men undra hur många procent fastighetsägare som skulle klara att hantera minigrävaren?

[länk]
Om du bara ska gräva en grop bredvid en sten är det svårt att misslyckas. Nuförtiden är det ju bara två joysticks, alla under 50 som spelat dataspel har det nästan intuitivt. Värre för oss gamlingar som började köra med spakar och ratt. Dessutom sjukt kul. Mindre roligt att gräva med spade och spett, men hur jobbigt det är beror mest på underlaget.
 
Som TS får jag tacka för alla förslag jag fått! Har begärt offert från några firmor för att frakta bort. Återkommer här med resultatet. Blir det som för Farstatjej90 bortåt 8000 får det bli en annan lösning. Då känns nog att gräva ned dem som det mest intressanta. Bra synpunkt att hålla koll på ledningar, speciellt som den ju måste ned en bit så inte allt som sedan växer ovanpå torkar. En intressant tanke annars är att många tycks se sin egen tid som gratis. Hur tänker ni? Själv är jag pensionär och även om jag då har ”all tid i världen” så har jag sedan många år satt ett timpris för mitt arbete. Hobbies 0 kr. Kul jobb 0-100 kr /timme, Halvroligt ca 100-300 osv. Sedan bedömer jag vilken lösning som blir mest prisvärd. Även om jag som sagt har tiden, så är ju frågan hur jag vill använda den tid jag har kvar. Det är off topic, men skulle vara kul att höra några tankar runt det.
 
  • Gilla
  • Älska
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
B Bernt_Karlsson skrev:
Och sen då?
Tänkte samma. Men bästa isåfall blir nog att göra den så stor att man kan hissa upp och köra in ett släp under.
 
J jockenordin skrev:
Enligt Miljöpartiets Isabella Lövin gör man det enklast med en stor gammal Diesel Pick up.
Aha! Tror du hon erbjuder sig att lyfta på stenen också?🥸
 
A AndersMN skrev:
Om du bara ska gräva en grop bredvid en sten är det svårt att misslyckas. Nuförtiden är det ju bara två joysticks, alla under 50 som spelat dataspel har det nästan intuitivt. Värre för oss gamlingar som började köra med spakar och ratt. Dessutom sjukt kul. Mindre roligt att gräva med spade och spett, men hur jobbigt det är beror mest på underlaget.
Jo nu finns det ofta lokala grävmaskiner som snabbt kan utföra ett enkelt uppdrag som det här.
Sen alla seriösa grävmaskinister vill då ofta ha en ledningskoll om det inte är alldeles självklart att inget ligger där gropen ska grävas.
 
S Simsgrodan skrev:
Tänkte samma. Men bästa isåfall blir nog att göra den så stor att man kan hissa upp och köra in ett släp under.
ett släp som får lasta 2,5t? har du bil och behörighet för det?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu finns det ofta lokala grävmaskiner som snabbt kan utföra ett enkelt uppdrag som det här.
Sen alla seriösa grävmaskinister vill då ofta ha en ledningskoll om det inte är alldeles självklart att inget ligger där gropen ska grävas.
Någon som vet hur man får den informationen för tomten? Ledningskollen.se verkar bara visa fram till tomtgräns, i alla fall i stockholm.
 
returen returen skrev:
ett släp som får lasta 2,5t? har du bil och behörighet för det?
Kan ju ta en sten i taget?
 
men v
S Simsgrodan skrev:
Kan ju ta en sten i taget?
tyckete att siffran 1kubikneter figurerade på en sten eller
 
returen returen skrev:
men v

tyckete att siffran 1kubikneter figurerade på en sten eller
Var bara en grov uppskattning för att visa ungefär vad det handlar om. Får isåfall göra en ny uppskattning som kommer fram till ca 750 kg. Hur svårt kan det va🤓 Men för att vara seriös, absolut något att tänka på.
 
S Simsgrodan skrev:
Var bara en grov uppskattning för att visa ungefär vad det handlar om. Får isåfall göra en ny uppskattning som kommer fram till ca 750 kg. Hur svårt kan det va🤓 Men för att vara seriös, absolut något att tänka på.
det är ju jättesvårt att hjälpa till om du inte vet själv vad du vill åstadkomma mer än ta bort några stenar
10cm i diameter eller 1m har ju viss betydelse
 
S Simsgrodan skrev:
Någon som vet hur man får den informationen för tomten? Ledningskollen.se verkar bara visa fram till tomtgräns, i alla fall i stockholm.
Jo vi har haft långa diskussioner om det i annan tråd men steg 1 är att man beställer.
Sen är det olika för ledningsägare hur de eventuellt redovisar servisledningar (som du oftast äger).
Det kan då även finnas ett servitut på en tomt där någon ledningsägare dragit en ledning.

Anlitar du en seriös yrkesgrävare så vill de oftast se papperen innan de sätter skopan i marken eftersom det kostar en slant om man tex gräver av en fiber eller elledning. (om det inte är helt självklart att inget finns där)
 
returen returen skrev:
det är ju jättesvårt att hjälpa till om du inte vet själv vad du vill åstadkomma mer än ta bort några stenar
10cm i diameter eller 1m har ju viss betydelse
Kanske det, men som jag skrev är inte ute efter en offert. Och har fått många jättebra tips som jag tackar för! De stenar som är 10 cm i diameter har vi redan fixat. Det är de som vi inte ens kan baxa iväg som är problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.