Jag tolkar era svar som att det borde ha nämnts i fastighetsutdraget från lantmäteriet om det hade funnits ett servitut, om det inte är ett avtalsservitut. Avtalsservitut tolkar jag, efter lite googling, som ett avtal direkt mellan fasighetsägarna som inte alltid skrivs in hos lantmäteriet. Nackdelen med detta är att det kan vara oklart vad som avtalats om det inte finns skriftligt bevarat, eller kanske tom bara var muntligt, mellan två tidigare fastighetsägare.
Min enda källa till att någon form av servitut finns är just nu en situationsplan som finns på mäklarens sida, där det ser ut så här:
Karta över fastighet med servitut markerat som "INFART (servitut)" där servitutområdet är märk ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant också att infarten inte är med på "Min karta" hos lantmäteriet:
Karta över en fastighet med byggnader och vägar markerade, en infart i övre vänstra hörnet finns inte med på kartan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Däremot den andra grannfastigheten som har infart över annan fastighet, där är infarten medritad.
 
Claes Sörmland
A adde_hjelm skrev:
Avtalsservitut tolkar jag, efter lite googling, som ett avtal direkt mellan fasighetsägarna som inte alltid skrivs in hos lantmäteriet. Nackdelen med detta är att det kan vara oklart vad som avtalats om det inte finns skriftligt bevarat, eller kanske tom bara var muntligt, mellan två tidigare fastighetsägare.
Ett avtalaservitut måste vara skriftligt om det från modern tid. Före 1 jan 1972 när jordabalken infördes kunde servitut avtalas muntligen.

A adde_hjelm skrev:
Min enda källa till att någon form av servitut finns är just nu en situationsplan som finns på mäklarens sida, där det ser ut så här:
[bild]
Det ser ut som en karta från en förrättningshandling hos Lantmäteriet. Fråga mäklaren vad kartan kommer ifrån och hur servitutet är formulerat!
 
Claes Sörmland
A adde_hjelm skrev:
Intressant också att infarten inte är med på "Min karta" hos lantmäteriet:
[bild]
Däremot den andra grannfastigheten som har infart över annan fastighet, där är infarten medritad.
Det är algoritmen som skapar kartan som spökar. Ibland ritar den en infart som en väg och ibland inte. Och dessutom kan folk manuellt gå in och knappa in saker. Jag har t ex fått bort en fotbollsplan från denna karta och fått in ett vägnamn bara genom att knappa in uppgifter om detta på en hemsida. Här:

https://www.lantmateriet.se/forbattrakartan
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ett avtalaservitut måste vara skriftligt om det från modern tid. Före 1 jan 1972 när jordabalken infördes kunde servitut avtalas muntligen.



Det ser ut som en karta från en förrättningshandling hos Lantmäteriet. Fråga mäklaren vad kartan kommer ifrån och hur servitutet är formulerat!
Kartan är en situationsplan som är upprättad av en arkitektfirma, där ett fritidshus är inritat för en eventuell bygglovsansökan/förhandsbesked. Någon förfrågan har däremot aldrig skickats in till kommunens bygglovsavdelning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A adde_hjelm skrev:
Kartan är en situationsplan som är upprättad av en arkitektfirma, där ett fritidshus är inritat för en eventuell bygglovsansökan/förhandsbesked. Någon förfrågan har däremot aldrig skickats in till kommunens bygglovsavdelning.
Ok, då kan ju firman som ritat kartan ha gissar fel avseende servitut. Det kanske inte finns något.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är algoritmen som skapar kartan som spökar. Ibland ritar den en infart som en väg och ibland inte. Och dessutom kan folk manuellt gå in och knappa in saker. Jag har t ex fått bort en fotbollsplan från denna karta och fått in ett vägnamn bara genom att knappa in uppgifter om detta på en hemsida. Här:

[länk]
Eller så är det något som är svårt för flygbildstolkarna att se, om infarten är lite uppkörd och beroende på årstid, växtlighet, ljusförhållanden.
Sen ritar man helt enkelt inte ut alla infarter som vägar heller, lite beroende på längd, storlek och läge etc.

Saker kommer inte in i kartan bara för att man ger förbättringsförslag. Det är någon som granskar dem och bedömer om uppgifterna verkar riktiga, och om det är saker som ska redovisas enligt de principer man har för vad som ska visas på kartan och inte.
Men det är en bra tjänst. Har man hittat saker som är fel eller saknas är det bra att rapportera in dem.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.