Hultsfredshus från -74, byggt i moduler, med ett fönsterparti i vardagsrummet bestående av 7 fönster där varje fönster har varit del av en väggmodul. Fönsterbyte på hela huset genomfördes av föregående ägare för cirka tio år sedan.

Jag noterade för ett antal år sen (men för sent för att kunna klaga på besiktningen) att taket bågnar mer än man vill över det här partiet... Nu har jag till sist kommit dit att jag tycker det är dags att göra något åt det, så bort med lister och smygar på insidan. Se bilder.

Stjärnorna har sågat av väggmodulerna, som har haft något i stil med 95x45-reglar i varje kant, alltså 95x90 (give or take) mellan varje fönster till att hålla uppe taket. Detta har de ersatt med en rad plastfönster och 2 st 45x45-reglar där det var lite plats över.

Jag har gått och grubblat på möjliga sätt att lösa detta, och har för tillfället tre mer eller mindre fantasifulla alternativ:

1. Lyft taket, ta bort fönstren. Riv innerdelen av hela väggen, från syll till hammarband, bygg en ny med reglar mellan varje fönster, offra fönstret som inte får plats. Detta blir nog relativt krångligt, det är tegelfasad under fönstren och panel över, och båda dessa sitter gissningsvis fast i innerväggen. Kunde kanske bli billigt annars..?

2. Lyft taket, ta bort fönstren, kläm in 6 st 95x95-stolpar för att ersätta det som saknas, beställ 7 nya fönster i ett snäpp smalare modulmått, 8 istf 9. Sälj de gamla på blocket. Lär ändå kosta en del, och jag vill ju ha snyggare fönster med smalare karm i så fall.

3. Lyft taket. Tillverka 6 st stålprofiler som kan gå på insidan av de nuvarande fönstren, med plattor i var ända för att fördela trycket över de avsågade reglarna, och tryck in. Ingen aning om detta kunde vara realistiskt, men låter enkelt och elegant annars 🤓 De skulle inte kunna vara mycket mer än ett par cm djupa, men kanske 10 breda. Känns spontant som de skulle tendera att böja sig.

Just nu lutar jag nog åt alternativ 2, även om det känns lite onödigt att behöva skaffa nya fönster. Det är det alternativ som skulle återställa huset bäst till ursprungsskicket. Låter något av detta vettigt? Andra idéer?

En bonusfråga, hur sitter fönstren på bilden ihop? De som inte är öppningsbara sitter kloss intill varandra utan några synliga skruvar eller så.
 
  • Sju fönster i vardagsrummet med utsikt över trädgård och gata. Listorna på insidan är borttagna och verktyg ligger utspridda på golvet vid fönstren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på träregel som är avsågad mellan två modulväggar i ett fönsterparti, tillsammans med expanderad byggskum och vissa skador på träytorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en väggkonstruktion med isolering och träreglar, visar skador från tidigare byggarbete där väggmodulerna varit avsågade och dåligt lagade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en fönsterkarm inomhus, där isoleringsmaterial syns runt träramen mellan två fönster. Detaljer som visar konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på inomhussidan av ett fönsterparti visar avsågade reglar och skador på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att du ska skaffa stämp, lyft innertaket och glesa ut mellan fönstren, .offra ett av de befintliga fönstren så du får plats med ordentliga bärande reglar under varje takstol.
 
  • Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker att du ska skaffa stämp, lyft innertaket och glesa ut mellan fönstren, .offra ett av de befintliga fönstren så du får plats med ordentliga bärande reglar under varje takstol.
Ja det var nåt i den stilen jag menade med alternativ 1. Det framgår inte av bilderna, men takstolarna matchar inte modulerna så att säga, skulle jag göra om väggen så skulle det behövas en stående balk/regel av nåt slag för att stödja dem. Enligt nuvarande konstruktion så antar jag att överdelen av modulerna måste vara dimensionerade för att klara det.
 
Du kan ju anlita en konstruktör så du slipper chansa på en ny lösning som kanske inte håller i längden.

Men nu var inte det frågan. Hos mig finns ett stående stålrör mellan fönstrena på insidan. Mellan rören ryms fönster med modulmått 24. Ovanför finns en liggande stålbalk.

Jag är snart klar ska bara måla lite... Men listerna är på plats i alla fall :)
 
  • Bild tagen inifrån ett rum visar en stående stålrörspelare mellan fönstren. Utanför fönstret syns en möblerad altan med soffor och växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
E erik_qwerty skrev:
Ja det var nåt i den stilen jag menade med alternativ 1. Det framgår inte av bilderna, men takstolarna matchar inte modulerna så att säga, skulle jag göra om väggen så skulle det behövas en stående balk/regel av nåt slag för att stödja dem. Enligt nuvarande konstruktion så antar jag att överdelen av modulerna måste vara dimensionerade för att klara det.
Flytta/glesa då ur mellan fönstren så du kan ställa en regel rakt under takstolen.
 
H Hans G2 skrev:
Du kan ju anlita en konstruktör så du slipper chansa på en ny lösning som kanske inte håller i längden.

Men nu var inte det frågan. Hos mig finns ett stående stålrör mellan fönstrena på insidan. Mellan rören ryms fönster med modulmått 24. Ovanför finns en liggande stålbalk.

Jag är snart klar ska bara måla lite... Men listerna är på plats i alla fall :)
Mm, i alla fall för min egenpåhittade stålkonstruktion bör nog någon med mer exakt koll sätta en signatur. Jag tänker att det inte borde behövas om man bara "lagar" den ursprungliga konstruktionen med rejäla stolpar av ungefär samma dimensioner?

Det var en intressant lösning du har, jag antar att du har haft smalare fönster tidigare, och att stålkonstruktionen är för att möjliggöra så breda fönster som 24? Vad står stolparna på?
 
O
E erik_qwerty skrev:
Mm, i alla fall för min egenpåhittade stålkonstruktion bör nog någon med mer exakt koll sätta en signatur. Jag tänker att det inte borde behövas om man bara "lagar" den ursprungliga konstruktionen med rejäla stolpar av ungefär samma dimensioner?

Det var en intressant lösning du har, jag antar att du har haft smalare fönster tidigare, och att stålkonstruktionen är för att möjliggöra så breda fönster som 24? Vad står stolparna på?
Oklart vad de står på, så mycket behövde jag inte gräva i väggen vid fönsterbytet. Men jag skulle gissa att de står på betongbjälklaget.
Fönstrena är inte 24, utan 2x12 vilket varit orginal från byggår ca 1974. Men jag skulle ju kunna sätta ett 24 om jag vill, eller tre stycken 8.
 
H Hans G2 skrev:
O

Oklart vad de står på, så mycket behövde jag inte gräva i väggen vid fönsterbytet. Men jag skulle gissa att de står på betongbjälklaget.
Fönstrena är inte 24, utan 2x12 vilket varit orginal från byggår ca 1974. Men jag skulle ju kunna sätta ett 24 om jag vill, eller tre stycken 8.
Ok, jag har träbjälklag här, vilket ställer till det om man ska bygga något stadigare innanför fönstren, jag har annars tänkt på det alternativet också. Känns inte som nån bra idé att ställa ett par stolpar på parketten. Kanske en balk i botten också då, iofs? Men det sitter också radiatorer i vägen, så det skulle dra med sig lite mer meck där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.