Är kanske en dum fråga m har en jättebra rostfri tvättho i min tvättstuga. Som j kostat på ny kran bl.a.
Problemet är att j nätt o jämnt kan vrida om kranen inunder. Den som alltså öppnar o stänger för avtappning av vatten.
Jag har märkt att vi tydligen har kalkhaltigt vatten. Måste avkalka termostaten i duschen varje år.
Men hur kan j göra vredet så pass att j kan vrida utan polygrip.
Är alltså en kvinnlig pensionär m frökenhänder.
 
Du får ta isär avloppsventilen och göra rent från kalk.
 
L Lton_o_lotuss skrev:
Är kanske en dum fråga m har en jättebra rostfri tvättho i min tvättstuga. Som j kostat på ny kran bl.a.
Problemet är att j nätt o jämnt kan vrida om kranen inunder. Den som alltså öppnar o stänger för avtappning av vatten.
Jag har märkt att vi tydligen har kalkhaltigt vatten. Måste avkalka termostaten i duschen varje år.
Men hur kan j göra vredet så pass att j kan vrida utan polygrip.
Är alltså en kvinnlig pensionär m frökenhänder.
du kan ju prova med att stänga ventilen och hälla i avkalkningsmedel i hon och efter en stund försöka öppna och stänga
 
Testa att köra en lösning av citronsyra, låt det ligga på ett tag. Finns även kommersiella produkter baserat på samma tex Kalkosan.
 
returen returen skrev:
du kan ju prova med att stänga ventilen och hälla i avkalkningsmedel i hon och efter en stund försöka öppna och stänga
Ska iofs pröva det. Men tror inte det påverkar handtaget.
 
L Lton_o_lotuss skrev:
Ska iofs pröva det. Men tror inte det påverkar handtaget.
Säg inte det.
Handtaget vrider väl på en ventil som har blivit kontaminerad med kalk, om man kan lösa kalken så den lossar så ...
 
L Lton_o_lotuss skrev:
Ska iofs pröva det. Men tror inte det påverkar handtaget.
1msk citronsyra i en liter kokande vatten
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.