Vad har ett expansionskärl för uppgift?
På vår vind så ska det ha stått ett expansionskärl men nu är det bortttaget sägs det och istoppat i utrymmet är massa spån.
Hur ser det då ut under spånet. Kan jag ta bort det? Går det rör ner någonstans?

Tanken är ju att om man ska inreda på vinden så måste ju allt det bort. Ser ut som det ligger något delat rör på golvet på vinden. Misstänker att det kanske är eternit?

Tacksam för lite tydliggörande om expansionskärl och varför det inte längre behövs...:)
 
Expansionskärl av öppen typ som förut satt på vindarna är numera ersatta av "röda burkar" som sitter nära pannan. De innehåller en luftfylld blåsa som tar upp variationer i radiatorvattnets volym p.g.a. värmeutvidgning.
Eternitröret du hittar innehåller asbest. Det ska du INTE röra utan låta en asbestsaneringsfirma ta bort. För övrigt så är det till för ventilationen, så låt den sitta om du inte har andra planer för hur du ska få till ventilationen.
 
Immobil Immobil skrev:
Expansionskärl: [länk]

Eternitröret är inte farligt att beröra. Däremot ska du undvika att bearbeta det. Används det inte, kan du själv ta bort det och lämna det på närmsta miljöstation.
Jag har ett gammalt expansionskärl på övervåningen, inbäddat i sågspån och en liten del isolering. Ett ljusgrått metallrör är kopplat till det, trodde först att det var en gummislang, jag tog i det men det var av metall. Innehåller det alltså asbest? Har funderingar på att riva ut expansionskärlet då det inte har någon funktion längre. Har kastat ut kanske hälften av sågspånet. Ett rör går också ut genom ytterväggen. Något sorts tyg längre ner, svart, som mattrasor. Mycket elände i detta hus från 1902, sågspån i enorma mängder i golv, väggar och tak.
 
  • Sågspån och svart isoleringsmaterial under ett gammalt expansionskärl på en övervåning i ett hus byggt 1902.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt expansionskärl inbäddat i sågspån med ett ljusgrått metallrör kopplat till det. Ett svart tygstycke syns längre ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.