Nästa större projekt blir en dränering och tilläggsisolering av huset och vi har börjat ta in lite offerter. För isoleringen verkar det vara optidrain, isodrän eller porodrän som gäller.

Huset består av två huskroppar, ca 6*12m totalt och grävdjupet kommer att variera då ena huskroppen ser ut att ligga djupare än den andra.

I mina ögon är de optidrain, isodrän eller porodrän snarlika men offerterna skiljer sig en hel del.

Har du dränerat och isolerat med någon av följande?
När gjorde du det och hur är systemet idag?
Några andra tankar/funderingar kring de olika systemen?
 
T Tremoten skrev:
Nästa större projekt blir en dränering och tilläggsisolering av huset och vi har börjat ta in lite offerter. För isoleringen verkar det vara optidrain, isodrän eller porodrän som gäller.

Huset består av två huskroppar, ca 6*12m totalt och grävdjupet kommer att variera då ena huskroppen ser ut att ligga djupare än den andra.

I mina ögon är de optidrain, isodrän eller porodrän snarlika men offerterna skiljer sig en hel del.

Har du dränerat och isolerat med någon av följande?
När gjorde du det och hur är systemet idag?
Några andra tankar/funderingar kring de olika systemen?
Fortsätter på min tråd

Isodrän och porodrän verkar vara ungefär samma men olika tillverkare och använder en markduk mellan isolering och schaktmassorna. Optidrain använder en gortexliknande duk istället.
 
Vi dränerade för fem år sedan och jag har för mig att det var porodrän men ändå användes någon grönsvart duk som i mina lekmannaögon var mer lik Gortex än de typer av markdukar som jag använt.

Då vår källare inte är inredd utan mer används som lagring, pumprum, tvättstuga osv. så kan jag inte riktigt uttala mig om någon större skillnad i isoleringsförmåga. Vi värmer ju inte upp utrymmet särskilt mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.