F
spikplanka spikplanka skrev:
Hur djupt kan begränsningstråden ligga egentligen?

2-3 cm känns optimistiskt ;)
Jasså, varför är det optimistiskt? Då kan jag upplusa dig om att efter ca 2-3 år så ligger den nog 5cm ner…. minst. Jag har noll stillestånd, noll rymningsförsök eller haveri på min HQ.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
C
spikplanka spikplanka skrev:
Hur djupt kan begränsningstråden ligga egentligen?
2-3 cm känns optimistiskt ;)
Upp till 20 cm djupt för Husqvarna iallafall.
 
F fsn skrev:
Jasså, varför är det optimistiskt?
Räcker väl med att att det är lite blött ute och man slinter med stöveln för att den skall komma upp i dagen.
 
F
Då skall man eventuellt titta över sina val av jord och eventuell dränering. Som sagt, noll brott på slingan på 6 år med HQ eller på 3år med skit-kines.
 
  • Haha
mgranbom
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Upp till 20 cm djupt för Husqvarna iallafall.
Du kan spika kabeln på gräsmattan, den sjunker ner med tiden som gräset växer. Vi använder en kabel läggare som plöjer ner den ca 3-5cm, mer behövs inte. En kvalitets kabel håller i många år om du inte gräver av den. Batteriet får man oftast byta efter 5-7 år.
Åska bra på att slå ut laddkortet i bas stationen. Köp en enhet som klara 30-50% mer yta än du vill klippa, det behövs ibland beroende på tomtens utformning.
 
P PeGeCo skrev:
Åska bra på att slå ut laddkortet i bas stationen.
Kanske man skulle koppla den via en isolationstransformator?
 
C
spikplanka spikplanka skrev:
Kanske man skulle koppla den via en isolationstransformator?
Någon sorts transientskydd kan nog vara effektivt, men för tydlighetens skull är det alltså genom slingan, som också drivs av "laddkortet" i laddstationen, som åsktransienterna kommer in.
 
Det sitter några transientskydd på HQ/gardena-korten som troligtvis tar en del överspänning i slingan, men det finns gränser för vad komponenterna kan skydda mot.

Jag har sett en del bilder från åsknedslag där trafon har exploderat i bitar, och marken har blivit bränd längs beg.kabeln.
 
  • Elektroniskt kretskort med flera anslutningar, kopplingar och komponenter, inklusive transientskydd, som används för att skydda mot överspänningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
E etompau skrev:
Det sitter några transientskydd på HQ/gardena-korten
Intressant, det hade jag faktiskt inte noterat.
Gissar att problemet är att laddstationen är "flytande", och detta transientskydd därmed bara kan ta upp relativa potentialskillnader mellan terminalerna. Uppstår det däremot en alltför stor potentialskillnad mellan sekundär- och primärsidan i trafon så bryter den igenom isolationen i denna.

När jag själv fick blixtnedslag var det mycket riktigt trafon som tog smällen, medan däremot laddstation och robot klarade sig fint. Och jag har förstått att det är ett vanligt scenario.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Intressant, det hade jag faktiskt inte noterat.
Gissar att problemet är att laddstationen är "flytande", och detta transientskydd därmed bara kan ta upp relativa potentialskillnader mellan terminalerna. Uppstår det däremot en alltför stor potentialskillnad mellan sekundär- och primärsidan i trafon så bryter den igenom isolationen i denna.

När jag själv fick blixtnedslag var det mycket riktigt trafon som tog smällen, medan däremot laddstation och robot klarade sig fint. Och jag har förstått att det är ett vanligt scenario.
Det kan ev. variera mellan korttyper hur det ser ut med skydden. Tittade på en del bilder på kort och en del äldre kort tycks inte ha dessa komponenter, andra har några mindre modeller av skydden.
Tror dessa skydd kortsluter över slingan vid överspänning
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
för tydlighetens skull är det alltså genom slingan, som också drivs av "laddkortet" i laddstationen, som åsktransienterna kommer in.
Kanske vore värt att separera ut slingan galvaniskt och driva den med en solpanel? Alternativt någon motor-generator och lång plaststång därimellan.
 
Ingen nätdel med millimeteravstånd klarar dessa överspänningar. Troligtvis inte heller i centimetrar heller. Utan man måste separera delarna ordentligt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D
Tror Oasa R1 är ett fullkomligt uselt köp, crowdfundat alltså mest sälj. Jag hoppas jag har fel men verkar vara sällan eller aldrig det kommer något bra från såna ställen.

Extra varning för att dom pushar på "AI". Hoppas på ett nytt buzzword snart, trött på att allt ska ha en usel "AI".
 
C
spikplanka spikplanka skrev:
Alternativt någon motor-generator och lång plaststång därimellan.
Slingan är i praktiken en antenn, så en galvanisk avskiljning måste släppa igenom "radiosignalen". Drivningen är också adaptiv på något sätt, så jag är osäker på om laddstationen måste "se" slingans impedans.

I praktiken är nog ett "vanligt" transientskydd effektivaste skyddet, men man måste införa en "jord"/referenspotential för att skydda nätdelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.