Jag hade ett liknande projekt på tidigare boende som inte blev av, där resonerade jag som så att gräsmattan är för näringsrik och det är för mycket biomassa av gräs om jag bara slår det. Min plan var att vända upp all jord blandad med småsten, sand och lite större stenar. Sen slå ut lite frön och se vad som händer. Helst skulle jag tagit bort allt gräs men det hade jag nog inte orkat.

Lycka till
 
Hur stor yta är det?

En ängsmark bör ju klippas ner på senhösten och ”tas reda på”.

Jag spar större områden som jag klipper runt och gör passager i med gräsklipparen medan resten får växa upp som orört till oktober då jag kör med en betesputs och smular sönder allt.
Det blir i snitt midjehöjd så när det klipps gäller det att smula sönder så pass att det inte kväver marken eller så får man räfsa ihop allt och ta bort.

Sen kompletterar vi med några kvadrat utspridda med köpta ängsblommor för att locka pollinatörer till växthusen och odlingarna.

Jag skulle utan att veta bättre spara en del helt orört och se vad som händer på en säsong. Komplettera en del med orört och stödsådd. Samt anlägga små partier med ängsmix varje vår.

Att inte klippa alls innan vintern skulle jag avråda.
Har du redan etablerat gräsmatta så kommer du nog behöva klippa tidigare på hösten till och med. Det späda gräset kommer alltid ha övertaget och den här tiden på året kommer det bli så långt och lägga sig vid ett rejält regn och sen kväva sig själv.
 
Flikar in med en fråga, om det är OK.

Vi funderar på att dra ut robotklipparens begränsningskabel utanför våra två fruktträds kronradie. Det är ett äppelträd och ett plommonträd, och gräsmattan under dem går inte att få ordning på utan större ansträngning vi är beredda på att ta. Vi tycker också att det skulle vara trevligt att ha en lite vildare del i trädgården.

Är naturäng under fruktträd en dålig idé?

Mvh
Fred
 
Finns inget enklare än att göra en äng. Klipp en gång om året och ta bort klippet så blir det en äng.

En äng kräver lågt energiinnehåll, frö, sol och tid. Det första kan man snabba upp genom att klippa oftare första åren på bekostnad av blomningen. Fröna kan du snabba upp genom att införa egna. Tid får man, med tiden. Ett år är bra, tio bättre och hundra riktigt bra.

Tror min är fyra-fem år nu, på mycket näringsrik skånsk lerjord. Den blir bättre varje år men tillräckligt bra nu för att ha byggt en bänk och ställt under ett träd där man kan sitta och njuta av humlesurr och jagande sländor bland ett femtiotal olika blommande örter och allt skirare gräs.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Har en del av trädgården som robbotklipparen inte kommer åt då denna är avskuren av garage nerfart och hus. De senaste åren har då denna yta bara blivit klippt sporadiskt och det gör mig inget. Men tänkte det vore trevligt om denna yta kunde få lite ängsblomster och inte bara långt gräs av olika slag.
Vad krävs det? Klippa/slå vissa tider på året? Bara sprida ut en påse ängsblomsterfrö? Eller måste man börja om helt?
Du får nog magra ut marken rejält för att få till en vettig äng. Äng är ett populärt koncept just nu, men på näringsrik mark blir det lätt gräs, tistel, sly, skräppor och annat "skit"
 
Nöstan alla ängar som inte slås och höet tas bort blir näringsrika så det blir en vanlig äng. Sår man in blommor som trivs blir det en planerad blomsteräng.
Vill man absolut ha en mager slåtteräng med bara vissa typer av blommor är det bara att slå och ta bort hö två gånger per år tills det inträffar. Om det nu gör det då bilden många har är av en öng är baserat på ängsmark som redan var så mager att det inte gick att ha spannmål eller rovor. Har man t ex 2 m lerjord så fokusera på att hjälpa till att få något annat och andra sorters blommor.
Idag när ängar ofta delvis är för den biologiska mångfalden finns det mycket lite som ör oönskat. Tistlar är t ex något som humlor älskar.
 
När man har slagit kan man tillåtas vara nostalgisk. En krake och högaffel så kan man göra en hösåte, de blir färre för varje år när nu gräsväxten minskar.
En stor hög av skördat gräs format till en hösåte med en högaffel lutad mot den, omgiven av träd i ett gräsbevuxet område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
A AndersS skrev:
När man har slagit kan man tillåtas vara nostalgisk. En krake och högaffel så kan man göra en hösåte, de blir färre för varje år när nu gräsväxten minskar.
[bild]
Har man stora lövträd som björk på bilden blir det nästan automatiskt äng, eftersom träden tar det mesta av tillgänglig näring, och det mesta av vattnet
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lund...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.