Ska flytta spisen och behöver då fixa ny ventilation till fläkten. Kan man använda vanligt spirorör å gå ut med det på gaveln på vinden eller måste det gå upp genom taket?
Räcker det med att bara sticka ner ett spirorör ett par centimeter under innertaket för att sedan fästa slangen från kösfläkten?
Tacksam för svar...
 
Du kan få problem när du går ut genom gaveln. Det måste vara fritt från brännbart material på ett visst avstånd ovanför utloppet, komemr inte ihåg hur mycekt (står i andra inlägg här), men typ 1 meter. Dessutom skall röret sticka ut från väggen en bra bit.

vad gäller anslutningen i köket så finns det speciella stosar för ändamålet, men det borde väl iofs funka att ansluta direkt på röret.

Tänk också på att spiroröret skall vara brandskyddsisolerat på hela sträckan.
 
Ok. Tack för svar.
Jag har min nuvarande köksfläkt kopplad till en murstock nu men spisen ska flyttas ett par meter därifrån å min tanke var först om man skulle bygga en låda i taket för att dra slangen från den nya köksfläkten till murstocken, det kanske får bli så ändå...hmm men måste spiroröret vara isolerat även utanför gaveln...?
 
Det finns speciella "holkar" som man använder när man går ut med imkanal genom väggen, för att få ut mynningen från väggen den bit som krävs. Vi har valt att dra imkanalen genom väggen istället för genom taket, eftersom risken för läckage då är mindre.
 
Vad är risken för läckage om man drar ut det genom taket?

Nått läckage inifrån röret är omöjligt om man gör det på rätt sett. Och läckage i genomföringshålet är inte heller så stor risk eftersom man tätar noga, och då blir det ofta tätare är husets tak i övrigt är, och har man takpannor finns det färdiga takhuvar som passar in där den gamla pannan suttit.
 
Tack igen för svar . Tycker det låter smidigare att gå ut via gaveln än via taket, men vad är det för "holkar " som du menar...vet du vart jag kan hitta såna? Vet du vilka bestämmelser det finns på mått å dyl.?
 
Ventilationsfirmorna brukar sälja sådana "holkar". Jag har inte koll på måtten.

Och visst, rätt utfört skall det inte läcka, men man kan inte komma ifrån att läckage i tak ofta inträffar i anslutning till genomföringar av olika slag. Ju färre genomföringar, desto mindre risk för läckage.
 
Då är det alltså inget problem med att _inte_ dra köksfläkten helt "rakt" upp ovanför dess placering i köket? Anledningen till att jag frågar är att på denna yta har det nämligen krockat med 3 stycken ihopkopplade solpaneler samt att köksfläkten ska ut på samma ställe, på ritningen... och det är ju lite invecklat så därför får där ju till en lösning.
 
vi har dragit ut röret genom väggen till våran köksfläkt, frågade sotaren först om hur det ska byggas och sen bad vi bara plåtslagaren bygga ihop en liten platta med rör på efter dom mått som sotaren gett oss, sen trädde vi det över röret som kommer innifrån köket, sen bara skruva fast det.

vi hade också så att den var kopplad mot murstocken förut, men där ville vi inte ha kvar spisen när vi byggde om.
 
Det kan bli en del problem med kondens som droppar och även blir till is på vintern.
Se till att eventuellt vatten inte rinner på väggen och sabbar fasaden.
Jag har dragit ut en ventilation i takfoten på behörigt avstånd från väggen. Då det är riktigt kallt ute blir det istappar och en ishög under.
 
Kan någon länka till en bild på en sådan här holk? Vi har idag ingen möjlighet till kanal uppåt, och satsar nog på kolfilterfläk. Men man måste ju kolla allternativen. :)
 
Jag tar hjälp av den här tråden...!
Vi har precis samma problem som Trevoor har i denna tråd, men vi har möjlighet att dölja det brandskyddade spiroröret i innertaket eftersom det ska sänkas en bit. Vi planerar altså att dra nya rör fram till murstocken för att utnyttja den som ventilationskanal.
Min fråga är om det går att ha "fel" fall på röret mot murstocken, altså att det lutar från taket sett neråt golvet med ca. 10cm per meter sista två metrarna...Röret skulle i detta fall hamna ovanför köksskåp och byggas för, vilket skulle klara av den estetiska aspekten!
 
Jag bumpar också denna tråd.

arny: har du mer info, bild eller dimensioner på din "holk" eller länk till någon sida med info?

Orcus: samma fråga till dig, har du mer info som du kan dela med dig av din lösning?
 
Fungerar det inte med en kolfilterfläkt så slipper man all rördragning?
 
Det kan säkert fungera, men jag ser det som en nödlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.