E Emma Svensson6 skrev:
Hej jag flyttat in i en lägenhet och det mullrar dygnet runt vi misstänker att det är något fel på elen och därför har vi testat med en emf mätare.
Den visar högsta värde med elen avstängd 11,7 mG och lägsta med elen avstängd 1,8 mG. Med elen på visar den högsta värde 17,6 mG och lägsta 2,0 mG.
Bör vi kontakta en elektriker?
Om ni upplever muller, varför funderar ni öht på elproblem?

Vore informativt om du beskriver alla ventilationssystem etc du känner till, bullerproblem har vanligen med ventilation att göra. Att det skulle handla om elproblem är extremt långsökt.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du ska veta att min sol-el är komplett bullerfri!
Ett kärnkraftverk behöver massvis med fläktar som bullrar. Dessutom brukar transformatorerna brumma en hel del.
Trodde det var pumpar dom använde för att kyla med.
Ex forsmark har väll sin geosjö för detta?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du ska veta att min sol-el är komplett bullerfri!
Ett kärnkraftverk behöver massvis med fläktar som bullrar. Dessutom brukar transformatorerna brumma en hel del.
Min el kommer nog även från kärnkraft, bullrar lika mycket som din solel här hemma, knäpptyst!
☺️
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
Min fru jobbade som personlig assistent hos ett par som bodde precis mitt emot en 90 graders böj i spårvägsspåren och det gnisslade så flera boende där rökte på dagligen för att kunna bo där 😂
Det var den bästa ursäkt för att röka på jag hört!

Spårvagnen made me do it. :D
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E Emma Svensson6 skrev:
Hej jag flyttat in i en lägenhet och det mullrar dygnet runt vi misstänker att det är något fel på elen och därför har vi testat med en emf mätare.
Den visar högsta värde med elen avstängd 11,7 mG och lägsta med elen avstängd 1,8 mG. Med elen på visar den högsta värde 17,6 mG och lägsta 2,0 mG.
Bör vi kontakta en elektriker?
Du har mätt magnetfält. Dessa ger inga oljud vid avsaknad av andra fel(vid låga fältstyrkor). Det är också extremt låga fält som du mätt upp. Men har mätaren verkligen använt Gauss som enhet? Det antyder en gammal eller mycket gammal mätare som sannolikt inte är särskilt välkalibrerad.

Jag sällar mig till de som säger att ventilationen är mest misstänkt bullerkälla. Det är inte en elektriker ni ska prata med, utan en akustiker. Denne kan göra en ordentlig mätning av vilka frekvenser som bullrar och avgöra var de kommer från. Förvänta dig inte att det kommer kosta mindre än 50 tkr för en utredning. Kanske snarare 150 tkr...

R Robin Lindberg skrev:
Trodde det var pumpar dom använde för att kyla med.
Ex forsmark har väll sin geosjö för detta?
OT, men... KKV har massor med fläktar, pumpar och annat som för ett enormt oväsen. Det är mycket luft som krävs bara för ventilation. Dieselaggregat provkörs en gång i veckan, eller vid risk för oväder. Transformatorer bullrar otroligt mycket, ledningarna likaså. Jag vill minnas att i miljötillståndet för Forsmark, som du nämner, har krav på maximalt 60 dB 1 km från verket. Hur de står sig mot annan kraftproduktion vet jag inte, men tyst är det då rakt inte (tja, om du inte räknar 1 mil från anläggningen, men då är nog det mesta tyst)

Biotestsjön tar emot uppvärmt kylvatten, det finns ingen särskild sjö för att hämta kylvatten från utan de använder Östersjön till det, både vad det gäller primärkrets och nödkyla.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
M Millox skrev:
Du har mätt magnetfält. Dessa ger inga oljud vid avsaknad av andra fel(vid låga fältstyrkor). Det är också extremt låga fält som du mätt upp. Men har mätaren verkligen använt Gauss som enhet? Det antyder en gammal eller mycket gammal mätare som sannolikt inte är särskilt välkalibrerad.

Jag sällar mig till de som säger att ventilationen är mest misstänkt bullerkälla. Det är inte en elektriker ni ska prata med, utan en akustiker. Denne kan göra en ordentlig mätning av vilka frekvenser som bullrar och avgöra var de kommer från. Förvänta dig inte att det kommer kosta mindre än 50 tkr för en utredning. Kanske snarare 150 tkr...


OT, men... KKV har massor med fläktar, pumpar och annat som för ett enormt oväsen. Det är mycket luft som krävs bara för ventilation. Dieselaggregat provkörs en gång i veckan, eller vid risk för oväder. Transformatorer bullrar otroligt mycket, ledningarna likaså. Jag vill minnas att i miljötillståndet för Forsmark, som du nämner, har krav på maximalt 60 dB 1 km från verket. Hur de står sig mot annan kraftproduktion vet jag inte, men tyst är det då rakt inte (tja, om du inte räknar 1 mil från anläggningen, men då är nog det mesta tyst)

Biotestsjön tar emot uppvärmt kylvatten, det finns ingen särskild sjö för att hämta kylvatten från utan de använder Östersjön till det, både vad det gäller primärkrets och nödkyla.
Absolut finns det fläktar, brukar krävas x antal kubik i ett hus…
Vet att det är östersjön som gäller, då anläggningen ligger där.
 
Om ventilationen är helt ny så kanske den behöver justeras in bättre. Någon fläktmotor som behöver extra isolering eller dämpning
 
Totte_S
TS verkar väldigt engagerad i tråden …
 
M Millox skrev:
Du har mätt magnetfält. Dessa ger inga oljud vid avsaknad av andra fel(vid låga fältstyrkor). Det är också extremt låga fält som du mätt upp. Men har mätaren verkligen använt Gauss som enhet? Det antyder en gammal eller mycket gammal mätare som sannolikt inte är särskilt välkalibrerad.

Jag sällar mig till de som säger att ventilationen är mest misstänkt bullerkälla. Det är inte en elektriker ni ska prata med, utan en akustiker. Denne kan göra en ordentlig mätning av vilka frekvenser som bullrar och avgöra var de kommer från. Förvänta dig inte att det kommer kosta mindre än 50 tkr för en utredning. Kanske snarare 150 tkr...


OT, men... KKV har massor med fläktar, pumpar och annat som för ett enormt oväsen. Det är mycket luft som krävs bara för ventilation. Dieselaggregat provkörs en gång i veckan, eller vid risk för oväder. Transformatorer bullrar otroligt mycket, ledningarna likaså. Jag vill minnas att i miljötillståndet för Forsmark, som du nämner, har krav på maximalt 60 dB 1 km från verket. Hur de står sig mot annan kraftproduktion vet jag inte, men tyst är det då rakt inte (tja, om du inte räknar 1 mil från anläggningen, men då är nog det mesta tyst)

Biotestsjön tar emot uppvärmt kylvatten, det finns ingen särskild sjö för att hämta kylvatten från utan de använder Östersjön till det, både vad det gäller primärkrets och nödkyla.
Det är en ny mätare
 
Okej, det var mest för att cgs-systemet för enheter inte varit i allmänt bruk sen 60-talet och mks-systemet varit föredraget sen 40-talet som gjorde att jag misstänkte det.

Med den mätaren kan du ställa om till Tesla som enhet för magnetfält istället så blir det mer i linje med moderna regelverk och standarder.

Allmänt gäller att referensvärden(*) från SSM för gravida eller andra känsliga personer (ex.vis. pacemaker) är maximalt 100 µT. Vi människor kan inte känna av magnetfält alls, så vi har inga möjligheter att detektera förhöjda magnetfält. Vid omkring 0,5-1 T kan man höra påverkan i magnetiska material. Du ligger rätt mycket under det.


30 mG blir 3 µT och det är klart under referensvärden och är normalt inget som ger en påverkan som vi människor kan förnimma, varken direkt eller indirekt via påverkan på prylar.



(*) Referensvärden används för att göra det mätbart, men föreskriften begränsar tillåten inducerad ström i kroppen och anger denna ström som gränsvärde. Det är därför det inte finns gränsvärden för magnetfält utan endast referensvärden.
 
Referensvärden som Strålsäkerhetsmyndigheten anger är starkt frekvensberoende, dvs varifrån magnetfältet kommer. Tyvärr visar mätaren inte vilken frekvens fältet har som uppmätts. Därför är mätningen värdelös.
Jag ser på bilden att det ligger en svart kabel nära mätaren. Den kan ju påverka resultatet också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Utan någon sladd inkopplad och inga apparater i närheten
 
  • Digital mätare visar elfält på 68 V/m och magnetfält på 3,20 µT, hålls framför en väggkakel utan synliga sladdar eller apparater i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värden är absolut harmlösa. Läs i mätarens manual vilka gränsvärden den baserar sina varningar på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hittar denna men värdena säger inte mig särskilt mycket. Enheterna på gränsvärdena ser dock fel ut, borde vara mG och uT? 🤔 Tror personligen inte så mycket på denna mätare...
Hand som håller en strålningsmätare med skärm som visar nollvärden. I bakgrunden syns en laptop och en gradering av strålningsrisker som "Safe", "Alert", och "Avoid".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara att dom inte kan uttrycka enheterna korrekt (mG och uT) visar oseriositeten. Och deras gränsvärden är absolut löjeväckande. Släng skiten.
 
  • Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.