H Harald Blåtumme skrev:
Inte riktigt med på hur du tänker i aktuellt sammanhang.
Sätt en kamera utanför föräldrarnas sovrumsdörr och en i barnens sovrum. Samt rörelselarm utanför barnens sovrum och utanför föräldrarnas sovrum. Koppla dessa till två videoskärmar som visar vad som händer samt två gröna/röda lampor (LED) som visar om det är rörelse där det inte borde vara det.

För inbrotts- och brandlarm sätter man en siren och blinkande lampa innuti det ljudavskärmade rummet så att man inte missar ev larm.

På så sätt får man reda på om barnen t.ex inte kan sova och går till föräldrarnas sovrum.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Sätt en kamera utanför föräldrarnas sovrumsdörr och en i barnens sovrum. Samt rörelselarm utanför barnens sovrum och utanför föräldrarnas sovrum. Koppla dessa till två videoskärmar som visar vad som händer samt två gröna/röda lampor (LED) som visar om det är rörelse där det inte borde vara det.

För inbrotts- och brandlarm sätter man en siren och blinkande lampa innuti det ljudavskärmade rummet så att man inte missar ev larm.

På så sätt får man reda på om barnen t.ex inte kan sova och går till föräldrarnas sovrum.
Hmm... har du inte precis definierat en potentiell lösning på ett icke-existerande problem?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ska barnen över huvud taget kunna kontakta er under era ljudisolerade sessioner?
H Harald Blåtumme skrev:
Hmm... har du inte precis definierat en potentiell lösning på ett icke-existerande problem?
1) Hur ska..
2) Lösning
3) Men Hur ska.. är inte ett problem.

Kanske en knapp bredvid sovrumsdörren med ringklocka duger ?
 
spikplanka spikplanka skrev:
1) Hur ska..
2) Lösning
3) Men Hur ska.. är inte ett problem.

Kanske en knapp bredvid sovrumsdörren med ringklocka duger ?
Japp, där är jag med!

Annars är idén med bil, husbil en ok lösning. Flytta aktiviteterna helt enkelt till ställen där det inte kan störa.
 
Några spontana tankar. Jag har inte testat allt det här.

Om det ändå ska flyttas, så är väl det enklaste att göra att titta på planlösningen innan ni köper. Finns det ett lämpligt sovrum som är tillräckligt avskilt? Helst inte ett som ligger ovanför där barnen kan väntas befinna sig. Kan ju vara bra när det gått ett par år och ungdomarna inte vill bli störda av mor och far också.

De flesta åtgärder kräver utrymme, så om ni är villiga att bygga om för att få rätt ljudnivå så är det nog inte dåligt att ha lite större rum, inklusive takhöjd. De stora isoleringstillverkarna har exempel på väggkonstruktioner och hur mycket de dämpar - här är en i högen.

När ni väl hittat ett hus kan det vara värt att börja med att - när barnen inte är hemma - testa hur mycket och var det låter, och fundera på varför. Det är ju sjukt drygt att lägga ork, tid, pengar och utrymme på att t.ex. förbättra en vägg om det egentliga problemet är ventilationen.

Om ventilation är ett problem och ni är villiga att göra om så kan ett alternativ vara att sätta t.ex. ett mini-ftx direkt i ytterväggen, så att man kan ta bort den vanliga ventilationskanalen invändigt.

Hur får det se ut efteråt? Ljudabsorbenter kan ju se lite udda ut (speciellt som det är bra om de inte är kloss an mot väggen/taket), men t.ex. tyngre tyger hängandes en bit från väggen kan vara ett alternativ (kalmuk är tydligen populärt i detta sammanhang).
 
H Harald Blåtumme skrev:
Annars är idén med bil, husbil en ok lösning. Flytta aktiviteterna helt enkelt till ställen där det inte kan störa.
Hur kan "åka iväg med bil/husbil" vara ett alternativ när TS uppenbarligen vill ha sex 3-4 gånger i veckan?
 
K krfsm skrev:
Ljudabsorbenter kan ju se lite udda ut (speciellt som det är bra om de inte är kloss an mot väggen/taket),
Man kan väl klä dessa i textilier?
H Harald Blåtumme skrev:
Annars är idén med bil, husbil en ok lösning. Flytta aktiviteterna helt enkelt till ställen där det inte kan störa.
TS har specifikt angett att hon vill vara nära barnen och inte har tid att åka iväg.
Dvs det är utanför giltig lösningsram.
 
4774
L Lexii skrev:
Älskar exemplet med bilen!

Jo, jag (TS) är ”frugan”. Jo, visst kan jag vara tyst, och det kan även vara spännande ibland att vara tyst, men att alltid vara det är mentalt påsfrestande, påverkar sexet negativt också för att mannen dessutom gillar att höra mina reaktioner. 🤷‍♀️ Jag vill inte bli van med defaultläge ”tyst”, då kan man som inte ens reagera/låta genuint längre efter ett tag.

Sedan tycker jag att lite mer rough sex hörs ju också ut (t.ex. smisk) och mycket svårare att förklara än stön.

Just ja, sänggaveln/sängen som dunkar är inte ett problem, men något som var tills man tog bort sängram och bytte till mjuk sänggavel.
Går det inte bara att vara öppen mot era barn? Mina föräldrar hade inga problem med att min syster och jag hörde när vi var små men det var inte heller något som vi tyckte var konstigt utan hörde till det normala. När vi blev lite äldre var vi bara glada över att de hade och har ett strålande sexliv. Detta ledde till att vi alltid kunde vara väldigt öppna syrran och jag när vi kom upp i åldern att börja dejta. Sex är till för att njutas av och jag tror inte era barn mår dåligt av att ni har sex bara de vet att det är sex och inte misshandel 😉. Annars så är det väl som andra redan skrivit, avskilt sovrum, mattor på väggar och golv.
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Går det inte bara att vara öppen mot era barn?
Risken är att barnen pratar med lärare, grannar mm som kanske har en annan snäv syn på sex eller misstolkar. I synnerhet när det är både stön och smisk involverat. Det kan ta tid att förklara för sådana människor och det finns bättre saker att lägga tiden på.
Socialnämnderna är i synnerhet fyllda med knepigt folk.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Men om ungarna ska avskärmas från föräldrarnas aktiviteter finns det två varianter.

1) skapa en "dungeon" i tex källaren, avskärmad & ljudisolerad. Kanske att den som vill påkalla uppmärksamhet får ringa på en ringklocka? Inte testat eller haft behov av den där ringklocksvarianten.

2) åka iväg en bit med bilen etc fordon till ostörda ställen. Inte testat eller haft behov av detta heller men visst kan säkert funka.

Vad som funkar beror på ungarnas ålder, om det behövs tillsyn eller ej när föräldrarna pysslar med sitt. Inga konstigheter. Var litet kreativ så löser det sig.
 
Redigerat:
K krfsm skrev:
Hur kan "åka iväg med bil/husbil" vara ett alternativ när TS uppenbarligen vill ha sex 3-4 gånger i veckan?
Inga problem. Man bränner av allihop efter varandra. Smack, smack, smack och ev. smack. Likadant veckan efter. Att bygga om huset för ett övergående problem verkar onödigt.
Hur har TS tänkt att föra barnen bakom ljuset denna gång, när de frågar -"Mamma! Varför spikar ni här. Varför det. Vad skall det bli?"
Det kan bli en pedagogisk utmaning 😱
 
I Intet skrev:
-"Mamma! Varför spikar ni här. Varför det. Vad skall det bli?"
De är troligen inte gamla nog att förstå byggprojekt ännu. Desto lägligare att göra det nu än senare.
I övrigt kan man helt enkelt säga att "Pappa och mamma behöver förbättra sovrummet så det blir finare och mamma kan sova ostört" .... ;)
 
I Intet skrev:
Amatörer.[bild]
Skulle precis föreslå detta. En budgetvariant är ju den klassiska ”bita i kudden” 😆
 
  • Haha
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
De är troligen inte gamla nog att förstå byggprojekt ännu. Desto lägligare att göra det nu än senare.
I övrigt kan man helt enkelt säga att "Pappa och mamma behöver förbättra sovrummet så det blir finare och mamma kan sova ostört" .... ;)
"Sova ostört". Ännu en lögn att mata de oskuldsfulla små liven med. 🥶
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.